fredag 9 januari 2015

Blue Ruin (2013)



The keya are in the car... The keys are in the car...

Blue Ruin är en American Independent-film. Med låg budget och okända regissören Jeremy Saulnier hade den kanske lätt försvunnit i floden. Men nu gick den och vann The Golden Brick Award och då fick jag upp ögonen för den. Attans, vilken liten pärla som gömde sig därinne. Detta är en blodig och ibland komisk neo noir helt i bröderna Coens anda. Saulnier har sagt om sin film att historien kan liknas vid No country for old men, men istället för en effektiv och mycket kapabel mördare i Anton Chigurh är det en helt vanlig snubbe vi får följa i hans film. Huvudpersonen i Dwight är allt annat än en erfaren våldsman. Ändå hamnar han mitt i smeten i en hämnduppgörelse mellan två familjer som sträcker sig över flera generationer.


Blue ruin är dramatisk, spännande, skrämmande och ofantlig skrattframkallande. Vissa av situationerna är så absurda att de tenderar att bli komiska, en svart dödlig komik. Det är en film som skulle passat perfekt på Filmfestivalen, men där gick den väl inte... Filmen blandar mellan genrer på ett förträffligt sätt. Jag fann mig sittandes och undra hur jag skulle klara vissa av situationerna själv. Bara en sådan sak som hur skaffar man fram ett skjutvapen i dagens samhälle? Gå ner på plattan med en bunt pengar? Ringa Sir Per?

Vad som också är underbart med denna film är att ingen av karaktärerna i filmen, speciellt inte huvudpersonen, är speciellt vana med våldsdåd. Dwight har panik i princip varje scen i hela filmen. Han begår misstag på misstag, precis som vi alla skulle gjort om vi hamnat i den situation han befinner sig i. Men när hans systers familj hotas tar han mer och mer drastiska beslut. Den onda spiralen har inget slut som det verkar. Jag gillade också Dwights kompis, Ben, den enda som är utbildad att döda och en scen i filmen som utspelas på Bens ägor är en kandidat till årets scen på film.


Blue ruin, en positiv överraskning. Se den! Jag ger Blue ruin fyra lyckliga slut av fem möjliga.

Betyg: 4/5

Filmbloggarbroder Steffo har också skrivit om Blue ruin idag. Hoppa över och kolla vad han tyckte vetja.

PS, detta är en 2013-film som är kvalificerad för min 2014-lista då den bara visades på filmfestivaler under 2013 och således är en 2014 i "min värld". Den hade premiär på bio i april/maj 2014 i de flesta länder, inklusive USA. I Sverige fick den ingen distribution och gick därmed direkt till dvd (november 2014).

12 kommentarer:

  1. Som jag skrev inne hos Flmr/Steffo så levde filmen inte upp till sin fina poster för egen del ;) Minns inte riktigt vad det var, men det framgår nog av min text om filmen.

    Istället föredrar jag Cold in July och Two Step, två andra indiethrillers på senare tid. Men kul att denna gick hem. Kanske får ge den en andra chans någon gång eftersom jag glömt det mesta med den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte skrivit eller publicerat min text om Cold in July än och jag ska inte jämföra dem allt för mycket före dess, men jag håller Blue ruin som bättre, ganska klart bättre till och med. De spelar i samma genre, men detta är en allvarligare film medan Cold in July är en lattjofilm lik Killer Joe med flera...

      Radera
    2. Jaså? Intressant. Jag tyckte denna kändes mer som en b-film medan Cold in July lyckades med väldigt mycket (trots att det är en liten film). Men vi gillar ju lite olika typer av filmer så jag är inte jätteöverraskad :)

      Radera
    3. Nej, vi ska kanske inte blir jätteöverraskade. Om man blandar in benämningar som b-film så håller jag denna för mer seriös än Cold in July som är en våldsfilm som glorifierar våldet och ska vara lite "cool". Cold in July är närmare en b-film i min bok, men vad vet jag...

      Båda är riktigt bra så det är mycket små differenser som vi gnatas om här!
      :-)

      Radera
  2. En film som florerar flitigt på årsbästalistor över 2014. Jag är ordentligt sugen på den. Kanske blir en av helgens åtaganden.

    Och ja, postern. Grym!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den figurerar på årsbästalistorna med rätta. Nöjsam tittning, Jonas! :-)

      Radera
  3. Nice! Denna står på ska-se-listan innan lista för 2014. Har inte läst texten. Kollade bara betyget. ;)

    Förresten, nu blir jag förvirrad. Har inte du gått över att köra IMDb:s år rakt av?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men det var det jag messade dig om. Jag har kommit på ett nytt system som jag kör efter nu. Kan ta det vid tillfälle vi ses...

      Radera
  4. Aha, karenstiden. Kopplade inte först.

    Haha, ständigt nya system och regler. Underbart. Själv kan jag snart skriva en smärre bok om mina regler. LOL. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det. För nya år gäller året filmen haft "vanlig" biopremiär någonstans (dvs festivalvisningar gillas inte) men efter några års karenstid gått kommer jag antagligen flytta filmerna till rätt år enligt imdb... Så tänker jag just nu i alla fall...

      Radera
  5. Jaha, då har jag sett och skrivit om den!

    https://jojjenito.wordpress.com/2015/02/08/blue-ruin-2014/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Schysste! Jag hoppas med stort intresse över och kollar in vad du tyckte om den...

      Radera