måndag 12 januari 2015

Bad Words (2013)



Är Jason Bateman en av mina favoriter? Inte direkt men jag har väl gillat honom i filmer som Juno, Extract och Horrible bosses antar jag. Nu har han i alla fall regisserat sin första film. Han spelar också huvudrollen.

Detta var en mycket uppfriskande film. Helt hejdlös och allt annat än "politisk korrekt". Bateman är Guy Trilby, en 40-årig man som funnit ett kryphål i regelverket för en landsomfattande stavningstävling för elever i mellanstadiet. Med sig på resan inom tävlingen har han en journalist som ska skriva historien om honom. Hon spelas av indiefilmveteranen Kathryn Hahn.


Filmen är dialogdriven och den har en uppsjö av bra skådespelarprestationer också. Övriga framträdande roller görs av Allison Janney, Philip Baker Hall och den lille pojken Rohan Chand. Ja just det en liten pojke spelar en stor roll i denna film. Lyckligtvis är han stabil och inte alls så där jobbig som barnskådespelare ibland är.


Detta är en rolig film med en hel del fula ord. Vi får bland annat en av filmårets mest ordrika utskällning (restaurangscenen). Men egentligen har filmen hjärtat på helt rätt ställe och den är väldigt mysig.

Jag gillade Batemans första film så mycket att jag ger den fyra svordomar av fem möjliga.

Betyg: 4/5

6 kommentarer:

  1. Jag <3 Jason Bateman så stort tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Sevärt alltså?
    Jag har spanat lite på denna, men inte slagit till. Gillar ju dock Bateman....och dialogskarpa manus! :-) En fyra här tarvar nästan en egen titt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du njuter av den lika mycket som jag då'rå...

      Radera
  3. Jävla fanihelvetes satans jävla fittskit.

    ;)

    Kan vara en bra double feature ihop med svordomsfyllda In the Loop kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. LOL. En perfekt double ticket! Men kör In the loop först och Bad words efter (den senare ger en skön känsla som man kan lämna upplevelsen med...)

      :-D

      Radera