onsdag 7 januari 2015

Bin-jip (2004)



Månadens Filmspanartema är "Utmana din filmsmak". Via lottens försorg hade Carl från Har du inte sett den? fått i uppdrag att utmana mig. Följande hade han bland annat att säga om sitt val:

"Jag har studerat dina filmrevyer och hittat en lite överraskande lucka bland alla filmer du sett på Stockholms filmfestival. Det är en av mina favoritregissörer, Kim Ki-duk. Alla hans filmer faller under kategorin utmanande, så det är extra passande att lyfta fram honom i detta sammanhang.

Filmen jag vill att du ser är koreanska BIN-JIP (Järntrean på svenska, 3-Iron på engelska).

Jag har fått intrycket att koreansk art-house inte är något som garanterat tilltalar dig, men just denna film verkar gå hem hos de flesta och är Kim Ki-duks kanske mest lättillgängliga film. Till och med Adam och Josh var ganska positiva när Filmspotting hade med den i sitt Korean Auteurs maraton."


Carl hade helt rätt i att jag helt missat denna regissör. Jag hade dock hört om filmen via Filmspotting som Carl också refererar till. Jag skulle vilja påstå att Carl har utfört sin uppgift att utmana mig på ett ypperligt sätt. Detta var en film jag inte sett och en film som det nog dröjt mycket länge innan jag kom på tanken att välja själv.

Vad Carl kanske inte visste lika säkert är att jag gillar filmer som inbjuder åskådaren att tänka efter, filmer som behandlar magisk realism och inte minst romantiska filmer, speciellt om det handlar om längtan och är lite bitterljuvt. Allt detta uppfylls av denna film.


Tae-suk är en "James Hurley" dvs en ung tystlåten motorcykelknutte. Han fördriver tiden med att tillfälligt flytta in i tomma lägenheter. Han listar ut när de boende är bortresta och tar sig in. Han får mat och logi och i utbyte för detta städar han, tvättar kläder och lagar prylar som inte fungerar, en radio eller en lampa osv. Detta fortgår ganska händelselöst tills han en dag "bosätter" sig i ett hus som inte alls är tomt. Han träffar där på Sun-hwa som lever i ett olyckligt äktenskap. Hennes man har åkt på tjänsteresa och lämnat henne med en blåtira som minne.

Under resten av filmen spelas en mycket vacker kärlekshistoria upp. Sun-hwa slår följe med Tae-suk och de flytta in i tomma lägenheter tillsammans. Men självklart blir de påkomna förr eller senare.


Många fans som lämnat kommentarer på imdb skriver att de blir så glada efter de sett denna film. Jag vet inte jag om den är så himla munter. Jag ser den som en vacker men sorglig kärlekshistoria. Jag vet inte riktigt som man ska se sista scenen som "bokstavlig" eller om det var mer likt en dröm.

Som filmälskare blir jag dock glad över filmen. De två huvudpersonerna är med i stora delar av filmen och de har ingen dialog mellan varandra. All kommunikation sker via blickar och kroppsrörelser. Den manlige huvudpersonen har ingen dialog alls i hela filmen om jag inte helt misstar mig! Detta är fascinerande i sig.

Filmen är också kittlande i det att flera av huvudpersonens val är förbryllande. Är han en slags munk tro? Varför och hur är frågor som poppar upp titt som tätt i filmen. Jaja, filmens psykologi får jag nog fundera lite mer på.


Tack Carl för en intressant och mycket bra film! Detta var kul.

Jag ger Bin-jip fyra järntreor av fem möjliga.

Betyg: 4/5






Detta inlägg är en del av Filmspanarnas tema "En filmutmaning #2". Många filmbloggare deltar och det ska bli mycket spännande att se vad de andra har fått för filmutmaningar!

Min filmutmaning gick till Jimmy på Absurd Cinema (Except Fear). Den rackaren hade sett flera av de filmer jag gav honom som utmaning så det blev en titel en bit ner på listan. Hoppas att Jimmy fann den lika magisk och härlig som jag...

Absurd Cinema (Except Fear)
Joel Burman
Har du inte sett den? Podd (Erik och Markus)
Har du inte sett den? Blogg (Carl)
Flmr
Jojjenito
Filmitch
Movies-Noir
Rörliga bilder och tryckta ord
Fiffis Filmtajm
The Nerd Bird
Filmmedia
The Velvet Café

27 kommentarer:

  1. Succé! Så roligt att den gick hem.

    SvaraRadera
  2. Vilket genomtänkt filmval, verkligen på pricken till dig! Kim Ki-duk har fallit mellan stolarna även för mig men jag ser ju hur Carl skiner upp på filmspanarträffarna när han pratar om denne regissör, det verkar vara nåt speciellt med honom. Är det en han förresten? Och är filmen typ en semi-stumfilm alltså?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut ett intressant val. Vet inte vad du syftar på med mitt i prick... Regissören hade jag inte sett, men de flesta andra "taggar" för denna film har jag prövat; asiatiskt, koreanskt, dramer, kärlekshistorier och arty-farty-filmer.
      :-)

      Nej det är inte en stumfilm då en del dialog finns där. Men huvudpersonen väljer att inte prata. Han gömmer sig bakom den som pratar istället. Bokstavligen.

      Radera
    2. Jag menade mitt i prick för att filmen verkar ha varit av den typen du normalt gillar men nationaliteten gjorde att du kanske inte valt den själv. Win-win för både dig och Carl i detta tema,

      Radera
    3. Hi5 på den. Du är mitt i prick med ditt på pricken. Perfekt genomförd utmaning från Carl faktiskt. Sant! :-)

      Radera
  3. Minns att jag inte blev så värst förtjust i denna. Dålig var den absolut inte men hade förväntat mig mer och något lite annat. Minns den som lite udda vilket inte alltid funkar.

    På rak arm gillar jag regissörens Spring, Summer... mest. Se den vid tillfälle, Henke. Kanske lagom till Decennier nu när du sett och gillat denna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Udda är oftast positivt i min värld! :-)

      Jag ska nog se Spring, summer...-filmen också, men inte i Decennier.

      Radera
    2. Jag kan också gilla det, men det måste vara annat som också stämmer för att jag ska hamna i rätt "mode".

      Ok, bara du ser den ;)

      Radera
  4. Vilken fantastiskt bra utmaning! Det här är ju en sån där riktig pärla som mer eller mindre försvunnit bland misnstream-skräp-bullret. Underbar film minsann!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det var en bra utmaning och en pärla. Bra som omväxling till mainstream.

      Radera
  5. Den här verkar ju riktigt bra utifrån din text, och det tyckte visst du också. Lyckad utmaning! Många av oss har fått riktiga fullträffar verkar det som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen. Och det blir ju lite roligare på det viset... Lite.

      Radera
  6. Kim Ki-duk är en ganska ojämn regissör tycker jag. Jag har sett fyra av hans filmer (varav tre har setts på filmfestivalen). Järntrean är den jag tycker bäst om och den fick en svag fyra i betyg.

    Bra val av Carl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, ojämn säger du. Har du sett Spring, summer...? Den verkar flera gilla ju.

      Radera
    2. Min uppfattning om Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring är att det är hans ensidigt mest estetiskt tilltalande film, men att det gör den lite mindre utmanande. På egen hand är den fantastiskt fin och är en bra grund för att förstå hans världssyn som bygger på en lite småkärv Buddhism.

      Om man vill se hans knepigare sida kan jag rekommendera The Isle (Fruktans ö), som är smått obehaglig.

      Radera
    3. Nope, inte sett Spring, Summer... men vet att Christian är väldigt förtjust i den. Och som Carl säger så har jag hört att The Isle är... extrem.

      Radera
    4. Grabs, Carl och Johan, kan mycket väl hända att jag kollar på Spring, summer... i sinom tid så. Bra med lite filmtips i bakfickan om man en dag skulle vakna upp utan en enda film kvar på "att ses"-listan.

      Radera
  7. Lyckad utmaning! Blir det projekt asiatiskt efter decennier nu? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, nej det ligger inte i planerna just nu... Men man vet ju aldrig! :-)

      Ser fram emot att läsa din blogg imorgon!

      Radera
  8. Det blev mycket asiatiskt i denna utmaningsrunda. Har inte sett filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är värd att ses så om du får chansen någon gång så är det bara att slå till. :)

      Radera
  9. Lyckad utmaning alltså! Sånt är alltid bonus.
    För en annan är det här med asiatisk film ett smärre outforskat område ska jag villigt erkänna. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, säger han och öppnar en dörr inför nästa "Utmana din smak"-blogathon...
      ;-)

      Radera
  10. Aha, det var Carl som var skyldig till att du såg den här. Kan det vara så att du intalade dig att du gillade filmen lite mer än du kanske gjorde, just pga att den valdes ut speciellt för dig? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket möjligt! Man vill ju inte göra den som ärligt rekommenderat en film besviken. Finns kanske en liten del av det där...

      Radera