söndag 25 januari 2015

Filmserier: Die Hard



Nu startas ett nytt projekt här på bloggen. Jag kommer ta mig an kända, okända, populära och bortglömda filmserier lite då och då. Ingen stress, det blir av när det blir av. Det blir lite pulande i samma anda som jag avhandlade Bondfilmerna och Harry Potter-serien. Jag kallar projektet Filmserier, och det kommer handla om favoritfilmserier om tre, fyra eller fler filmer. Filmer med en enda uppföljare kommer normalt sett inte behandlas, men vem vet, jag kanske känner mig lite crazy en vacker dag och kastar in en serie om två filmer!

Jag inleder med "Die Hard" som ju är en serie om fyra eller fem filmer, beroende på om man räknar in bastarden från 2013 eller ej.

Första filmen i serien, "Die Hard" (1988), är en av alla tiders bästa actionfilmer. Den filmen har jag sett ett antal gånger och den ligger etta på min topplista för 1988. Jag är tämligen säker på att den fortfarande levererar. Andra (1990), tredje (1995) och fjärde (2007) filmerna har jag inte sett om sedan de var nya, såvitt jag kan erinra mig, och enligt mitt minne är de bra i fallande skala, dvs tvåan är lite svagare än ettan, trean svagare än tvåan och fyran svagare än trean. Jag har inga årsbästalistor från '90 eller '95 (än), men den fjärde filmen platsade i alla fall inte på min topplista för 2007. Jag kommer speciellt ihåg att jag inte gillade andra halvan av Die Hard 4.0...

Att köra återblickar på serier jag gillar har rumlat runt i mitt huvud ett tag nu. När jag dessutom fick en liten kick i baken att se "Die Hard" då Steffo körde sin julfilmstävling slog jag till och tittade på alla fyra "Die Hard"-filmerna över jul/nyår 2014. Femma sket jag högaktningsfullt i. Ni som sett den förstår varför.

Ok, med start imorgon kommer en revy per dag på de fyra "Die Hard"-filmerna. Den vedervärdiga femma finns redan behandlad på bloggen, A good day to Die Hard. Jag avslutar med ett sammanfattningsinlägg dag fem som sig bör.

Passar på att redan här varna för spoilers i alla inlägg under denna titel.

Mycket nöje med "Die Hard", Bruce Willis, John McClane, one-liners och en massa action!

10 kommentarer:

  1. Intressant. Har funderat på något liknande, men i annan tappning (även om jag även vill se om några trilogier/filmserier jag inte sett på länge).

    Tycker det är helt rätt att ta det i ett behagligt tempo. Det får ta den tid det tar. Ingen idé att stressa med ett tema som detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, kul med trilogier. Vad hade du tänkt dig?

      Radera
    2. Jag har ett stort projekt på gång med en massa analyser, men måste fundera på hur jag ska lägga upp det. Sen vad gäller något liknande som du nu kör så är det alltså i annan tappning. Detaljer kommer när det väl kör igång :) Det temat är dock inte så avancerat.

      Radera
    3. Spännande! Men jag ska ge mig till tåls! :-D

      Radera
  2. Goa grejer!! Fy fan vad jag är på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gött. Och tack för sparken i baken! :-)

      Radera
  3. Ett projekt! Hurra! Det här ska bli skoj att följa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hurra! Hehe, alltid dessa projekt, jag vet. Hoppas du kommer finna det skojsigt!

      Radera
  4. Det ÄR svårt att motstå projektens frestelser. Ska bli kul, det här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det. Mycket svårt.

      Ska bli likaledes kul att ha dig med! :-)

      Radera