lördag 17 januari 2015

Top 10 films of 2005 (version 2)


Hejsan alla söndagsseglare. Idag är det blogathon över toppfilmer från filmåret 2005. Jag hade redan en gammal topplista som du kan läsa här. Nu har jag dock kollat över min lista och som brukligt nu för tiden tittat en kort snutt på alla filmerna för att känna av vilka vibbar jag får av filmerna. Jag har också sedan sist sett någon enstaka ny film från året i fråga, och jag har sett om några filmer på listan. Det har blivit en hel del omflyttningar. Är det inte så att en årsbästalista är något av en dagslända. Vad jag känner i magen idag kan ändras helt tills imorgon? En åtta hoppar upp till fyra, en tvåa ramlar ner till trea och andra helt livsavgörande händelser...

2005 var ett halvstarkt starkt år, lite lite över medel skulle jag säga. Jag har sett minst femtio filmer från '05. Det finns många hedersomnämnanden men egentligen är jag tämligen säker på min topp 10. I denna version har jag pushat upp mina personligt personliga favoriter till toppen. Mina Henke-filmer. De filmer jag vill stå för...

Speciellt en film har dalat betänkligt. Titta nedan så blir du varse. Som vanligt när jag gör version 2 av mina årsbästalistor skriver jag placeringen på förra listan i parentes efter filmens namn.

I första inlägget roade jag mig med att nämna 2005 års största besvikelse samt sämsta film. Läs det gamla inlägget för det "extramaterialet".

Listan innehåller en hel del favoritregissörer och skådisar som jag gillar. Förstaplatsen är given. Tvåan likaså. Trean till femman kunde blandas lite, likaså sexan till åttan. Now, without fuurther ado, the list.


10. Capote (Bennett Miller) (9)


Philip Seymour Hoffmans tour de force tolkning av Truman har tappat en placering men det är sjuhelsikes insats han gör. Vann oscarn för bästa manlige skådespelare. Väl förtjänat.




9. Sin City (Frank Miller, Robert Rodriguez)  (8)


Det går inte att komma från att den är ruskigt snygg. En av årets mest unika filmer och det belönas med en plats på listan.




8. Brick (Rian Johnson) (4)


En ung Joseph Gordon-Levitt. En neo-noir i high school miljö. Blanda Twin Peaks och Serial. Skön stämning. Jag gillar Rian Johnson.


7. Broken flowers (Jim Jarmusch) (Ny)


En outgrundlig Bill Murray letar efter gamla flickvänner. Skön stämning i filmen! Jag gillar (oftast) Jim Jarmusch.




6. An unfinished life (Lasse Hallström) (Ny)


Fantastiskt trevlig liten film med en innerlig cast. The Sundance Kid är alltid bra och vem kan ogilla Gud? Bra barnskådespelare. Och Jenny kan spela.




5. The squid and the whale (Noah Baumbach) (3)


Vem vinner mellan bläckfisken och valen? New York på åttiotalet. En ung Jesse Eisenberg och en skäggig Jeff Daniels. Bra grejjer. Jag gillar Noah Baumbach.




4. Thank you for smoking (Jason Reitman) (7)


Grym debutfilm. Underbar dialog. Många dugliga skådisar. Satiren! Skön film.




3. Wedding crashers (David Dobkin) (5)


Fan vad jag älskar bra komedier som denna. Vince och Owen är bra, speciellt Owen men det är birollerna som nailar denna film; Bradley Cooper, Isla Fisher, Jane Seymour, Christopher Walken och gubben i lådan. "Maaaa"




2. Good night, and good luck (George Clooney) (6)


Denna film flög upp ända till andra plats. Magiskt bra. Vilka skådespelare! Crispig regi av George Clooney. En film med hjärna och hjärta. Otroligt bra helt enkelt.




1. Serenity (Joss Whedon) (1)


Jag såg filmen fem gånger på bio år 2005. Prologen som är som en rysk docka, Joss är mästerlig. Den långa tagningen i inledningen - ser du var de klippt? Att få återse den älskade besättningen. Och Serenity, Firefly class transport ship. Inaras ögon när hon möter The operative. Jaynes t-shirts. Kaylees ansikte när Simon lämnar skeppet. Leaf on the wind. No more running. Zoes last stand. Kaylees "You mean to say as in sex?" "But it ain't all buttons and charts, little albatross." 'Nuff said.





De som föll ur från denna version av listan var Batman begins (2) och A history of violence (10). Andra hedersomnämnanden är The 40 year old virgin, V for vendetta, Harry Potter and the goblet of fire, Me and you and everyone we know och The descent.

Tio år sedan 2005. Tiden flyger fram. Det är kul att så många ville vara med på festligheterna. Hoppa över till mina Filmspanarkompisars topplistor vetja!
Fiffis Filmtajm
Jojjenito
Rörliga bilder och tryckta ord
Filmitch
Spel och film
Flmr
The nerd bird
Movies-Noir
We could watch movies





22 kommentarer:

  1. Neeeej, nu blev ju Batman jätteledsen ju... :( Enda överlappet är Sin City vad jag kan se, annars enbart bubblare. Broken Flowers var inte i närheten av någon lista för min del ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han blev lika ledsen som jag blev när jag såg om filmen härom veckan. Den höll inte, den hade inte åldrats som jag trodde.

      Aha, du gillar inte Jarmusch eller Bill Murray kanske?

      Radera
    2. Felet är mer Jarmusch än Murray kan jag väl konstatera. Men jag gillar Groundhog-Murray mer än Broken Flowers-Murray...

      Radera
    3. Jag antar att du inte sett Only lovers left alive? Jarmusch's bästa! Och du slipper Jarmusch-Murray! :-)

      Radera
    4. Nje, jag har ju inte det och mot bättre vetande är jag ändå lite nyfiken. Vi får se hur det blir...

      Radera
    5. Kan i alla fall säga att den sticker ut bland hans filmer. Hade jag inte vetat att det var en Jarmusch-film hade jag nog aldrig i livet kunnat gissa det.

      Radera
  2. Sin City och Serenity - gött! Fantastiskt roligt att du satte Serenity på förstaplats, den gillade jag också grymt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra gillat där. Serenity är ju jättegrym. Kul att någon annan sett dess storhet!
      :-)

      Radera
  3. Endast två små överlapp den här gången men jag är inte så förvånad. Din 2005-lista är verkligen Henke-filmer all the way och vilken film som skulle hamna i topp kändes tämligen självklar ;)
    Tar till mig Brick som ett tips, den har jag inte sett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag vet inte om det finns "Henke-filmer". Jag känner det så, men det är kanske bara en chimär?

      Radera
  4. 10 Bra BOATS
    9 Har tyvärr svårt för Frank Miller
    8 Började titta när den gick på SVT men fastnade inte
    7 Ok
    6 Vad handlar den om - drama, action?
    5 På listan
    4 Jodå roligt
    3 Uthärdlig men lär inte se om den
    2 Snygg men är den inte lite trist
    1 Har sett filmen tre ggr men ej kollat in tv-serien. Kanske tycker du att man skulle se serien ;)
    Inte många överlapp, väldigt spretiga listor vad gör det 2005 till för år? Håller med om att topplistorna är av dagssländeart Bra i dag men håller det imorgon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 6. An unfinished life är en typisk Hallström-film. Urk, jag vet. Men den är så djävla bra. Drama från amerikanska western. Modern tid.

      3. Personligen kan jag inte sluta titta så snart den är på. Som en drog tar den över mig.

      2. Nej, jag finner den spännande på samma sätt som man kan känna när man ser världspolitik hända framför ögonen på mig som 9/11 på CNN, bombdåd i London eller gisslan i Paris...

      1. Serien är bättre än filmen! Jag tycker både serien och filmen vinner på att ses några gånger då man hinner med att se all göttiga detaljer

      2005 blev väldigt splittrat. Ingen klar favorit.

      Jag såg om min tvåa på listan, Batman begins nyligen och var tämligen oberörd av den. Va fan, jag hade ju värsta wow-känslor av den när jag såg den som ny!

      Radera
  5. Intressant det där hur listor kan förändras så mycket på relativt kort tid. Att en film kan ramla ur så snabbt (trots hög placering). Men jag håller med, det är lätt att man börjar kasta om bland filmerna, inte minst detta år då det inte fanns någon given favorit (för egen del).

    10. Capote - Ej sett, kanske i Decennier?
    9. Sin City - Snygg och annorlunda, men lite kall. 3
    8. Brick - Ser att den tappar många placeringar. Helt ok ungdoms-noir. 3 till +3
    7. Broken Flowers - Trevlig film med en duktig Bill Murray. En av JJ's bättre. -4
    6. An Unfinished Life - Hade faktiskt inte hört talas om tidigare...
    5. The Squid and the Whale - Mmm, en plats på listan är den allt värd. 4
    4. Thank You for Smoking - Gillade den, men minns inte så mycket. -4
    3. Wedding Crashers - Rolig när jag såg den, undrar om den skulle hålla idag. -4
    2. Good Night, and Good Luck - En Oscarsfilm, vill se om och då kan den höjas. +3 till -4
    1. Serenity - Inte alls tokig så jag kan förstå att du gillar den lite extra med tanke på din kärlek till serien och allt. +3

    Synd att Batman Begins och A History of Violence åkt ur. A History of Violence ligger på gränsen även för mig. Tyckte den var starkare första gången jag såg den än andra, men fortfarande bra. Batman Begins har jag inte sett om på väldigt länge, men än så länge gillar jag den mest från trilogin. För din del, har det att göra med att du ogillar Bale nu för tiden? När började det egentligen, då du uppenbarligen gillade honom tidigare (annars hade den inte varit så högt upp på listan)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jorå, det skakas om rejält när man ser om en film eller två. Jag har aldrig gillat Bale, men tyckt att han passade utmärkt med sin träiga stil i just Batman-filmerna. Nu när jag såg om Batman begins med en kompis insåg jag att den wow-känslan jag hade med filmen tidigare inte alls infann sig och då, vad har man kvar? Den balanserar på en slak lina att bli pajjig och patetisk. Med sådana känslor åkte den ut från listan i ett nafs.

      Klart du ska ta chansen att se Capote i Decennier. PSH är grym! Den ljusa rösten! LOL.

      Tror också att du skulle ta och ge An unfinished life en titt. Du skulle kunna gilla den. Men vad vet jag....

      Radera
  6. Vad sjukt att du nämner Serial på din nr 8 (Brick), för jag antar att du menar podden? Började nämligen lyssna på den i dag! Låter sevärt om referenserna är Twin Peaks och den! I övrigt fyra överlapp: Squid, Sin city, Thank you for smoking och Capote. Finfin lista! Otippat med Lasse Hallström-filmen dock, har inte ens hört talas om...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såklart podden. Försvunnen flicka i high school miljö. Identisk set-up!

      Tack för bifallet. Jag gillar också listan. Den är nästan på pricken lik min lista (idag)! ;-)

      Du skulle nog kunnat älska Un finished life. Den bygger 100% på känsla och skådespelarinsatser.

      Radera
    2. Började lyssna på Serial i går. I dag är jag BESATT. Har bara ett avsnitt kvar. Jag har gått ut och promenerat i timtals både igår och idag bara för att ha en ursäkt att lyssna på den. Vill. Ha. Mer.

      Radera
    3. Ta det lugnt inför sista avsnittet bara...

      Radera
  7. Fan vad gött att Wedding Crashers letade sig in på din lista! Jag har den som bubblare! Underskattade grabbar Wilson och Vaughn! Kudos!
    Känns tryggt att du har skäggige Jeff D med i Squid...också!

    Jag är dock inte förvånad över ettan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. LOL, nej om man är förvånad över min etta känner man mig inte alls!

      Jag håller nog Wedding crashers som bättre än The 40 year old virgin, men så har jag sett den en massa gånger mot endast den enda gången för virginen...

      Radera
  8. Dags att kommentera din lista!

    10. Japp, på min lista. PSH är strålande.
    9. Gillade inte alls Sin City. Tyckte den var äcklig. Kanske såg den när jag var på fel humör.
    8. Såg den som surpirsefilm på festivalen och den föll tokplatt då.
    7. Bubblare!
    6. Känner till filmen men inte titeln. Kan vara den mest oväntade filmen på en topplista någonsin.
    5. Japp, härlig. På min lista.
    4. Mmm, ok, men inte mer.
    3. Inte sett.
    2. Vilken stämning. På min lista.
    1. Bubblare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. LOL. Jag håller med! Jag har försökt kontakta ansvarig angående 6:an men inte fått något vettigt svar än. Obegripligt! :-)

      8:an, har hört detta från dig tidigare och är lite förvånad. Kanske att du såg den med fel sinnesstämning...?

      3:an, inte sett? Du håller dig till de tråkiga filmerna... ? Blink, blink... LOL

      2:an, Hi5

      Radera