fredag 30 januari 2015

Filmserier: Die Hard - Sammanfattning



Sådärja, nu är första "Filmserier" avklarat! Men det var ju ganska festligt ändå. "Die hard" har länge varit en favoritserie, men jag hade inte sett flera av filmerna på ett bra tag. Som vänner man glömt att höra av sig till. Vissa av de gamla vännerna hade man en härlig stund med, som om tiden stått stilla. Fortfarande kompatibla! Trist att man hade glidit ifrån någon av vännerna. Vad var det som knöt oss samman egentligen? Har tiden eller jag förändrats?

Det var i alla fall lite överraskande att jag tyckte så olika om filmerna jämfört med vad jag trodde innan återtitten. Tycke och smak har uppenbarligen långsamt ändrats över åren. De yngre filmerna kändes bättre och mer fräscha på bekostnad på film nummer två. Första filmen står sig fortfarande vilket är ett tecken gott som något om dess kvalité. Den första filmen har också hjälp av den nostalgiska feelingen jag har för den.

Låt oss avsluta med en liten prisgala.





Bästa skurk

Ingen blir förvånad när jag väljer Hans Gruber från första filmen. Han är en sofistikerad, vältalig och utbildad gentleman som gillar klassisk musik och besitter en stor portion finess. Till det har han ett skönt språk, minspel och allmän attityd. En självklar vinnare!



Topplistan över huvudskurkarna
1. Hans Gruber från "Die hard"
2. Simon Gruber från "Die hard with a vengeance"
3. Thomas Gabriel "Die hard 4.0"
4. Colonel Stuart "Die hard 2"
5. vem än det var som var skurken i femte filmen


"Die hard"-serien dräller inte direkt med kvinnliga karaktärer, än mindre intressanta och komplexa sådana. Men jag gör ett tappert försök att hitta de som äras bör...


Bästa kvinnliga skådespelerska i biroll

Nominerade:
Bonnie Bedelia som Holly Gennaro McClain
Mary Elizabeth Winstead som Lucy Gennaro McClain
Sam Philips som Katya (bitchen i trean)
Maggie Q som Mai Linh (bitchen i fyran)
tjej som blir påsatt i Hollys tjänsterum i ettan

Vinnare blir nog Sam Philips, musikern som gör ett iskallt porträtt av en blindgalen psykopat. Spelar rollen helt utan dialog. Utsökt. Kolla in ärret på halsen. Bad ass!




Bästa manliga skådespelare i biroll - The Alan Rickman memorial top 5


Alan Rickman som Hans Gruber - självklar etta utom tävlan!

Men för de övriga rankar jag dem så här idag:

1. Hart Bochner som Harry Ellis


2. Justin Long som Matt Farrell


3. William Artherton som Dick Thornburg


4. Kevin Sith som Frederick "Warlock" Kaludis


5. Samuel L Jackson som Zeus Carver






Detta är ju filmer som bygger på "action utan slut" som Mr Magic alltid sa förr i tiden. Vilka var guldkornen bland alla actionscener då?


Bästa actionsscenen - Top 5

5. Holly däckar Thornburg i ettan
4. Matts lägenhet i inledningen av fjärde filmen
3. John dödar tre bad guys i hissen i trean
2. Katya smyger sig på vakt i bankvalvet i trean (bra musik)
1. Shoot out uppe i Takagis kontor i ettan (shoot the glass-scene)








Topplistan - The Bad Ass Top 5 List of the Die Hard movies



5. A good day to die hard


4. Die hard 2: Die harder


3. Die hard with a vengeance


2. Live free or die hard


1. Die hard






Jaha. Det var det, gott folk. Jag vet vilka filmer som kommer avhandlas i nästa "Filmserier"... Vad tror du? Vilka blir det?


12 kommentarer:

  1. Men kom igeeen jag döööööör vilka snygga posters du hittat till topplistan på slutet. Fick kalkonhals nu.

    Kul start på projektet och fin genomgång. Blir det Sällskapsresanfilmerna nu, som motvikt till all action overload? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de snygga. Klicka på bilderna så går det att läsa dem lättare! :-D

      Sällskapsresan? Hahahahaha. Ja du är för rolig...

      Radera
  2. Nej nej! Inga svenska jönsfilmer för bövelen! ;-)
    Här måste vi få in Bourne-serien, Back to the Future, eller Oceans-rullarna!
    Typ!!!!

    p.s Din rankning av rullarna ovan precis som jag vill ha dem! Smutt och klart! :-)

    Go helg!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma!

      Bra förslag och bra gissat. Alla de tre finns i svärmen i mitt huvud, men inte nästa "Filmserier"...

      Radera
  3. Ellis etta på biroller, håller med där. Men jag hade velat ha med Dennis Franz från tvåan. Å andra sidan är han en personlig favorit...

    Rankingen? Svårt då jag inte sett fyran sen jag såg den på bio, men ungefär så här:

    4. Die Hard 2
    3. Live Free or Die Hard
    2. Die Hard: With a Vengeance
    1. Die Hard

    Men Die Hard 2 gillar jag mer för varje gång jag ser den.

    Nästa serie? Skulle på rak arm gissa på Alien, fast de har du kanske redan avhandlat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Die Hard 2 har en bullet alltså! Cool.

      Alien som nästa "Filmserier"? Lysande gissning. Men nej.

      Radera
  4. Haha, lite otippad topplacering av actionscener där. Well played :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för långa kommentar! ;-)

      Läste du listan rätt? Det blev visst lite blandat med formatet i inlägget... allt för att hålla mina läsare på tå, vet du.

      Radera
    2. Ibland är ett inlägg så enastående att det inte finns så mkt att tillägga vettu :)

      Tänkte på Hollys placering på actionlistan som sådan men uttryckte mig lite klumpigt.

      Radera
    3. Ahh, Hi5 på den! Klart Holly skulle vara med på ett hörn! :)

      Radera
  5. Tackar för filmserien
    Min lista
    1 Die hard 4
    2 Die Hard 3
    3 Die hard
    4 Die hard 2
    5 Die hard 5
    Men påpeker att det är ett stort betygskliv mellan plats två och tre ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Kul att du hängde med.

      Bra ordning där. Jag visste ju redan att du inte är så svag för ettan...

      Radera