tisdag 27 januari 2015

Die Hard 2 (1990)



Uppföljaren till "Die Hard" kom två år senare 1990 och filmen fick det spirituella namnet "Die Hard 2". Ibland har filmen undertiteln "Die Hard 2: Die harder". Aha, nu förstår vi. Hårdare! Denna gång står finnen Renny Harlin för regin och därmed var det ännu mer fokus på actioninnehållet. Filmen är en mycket duglig uppföljare och den film som cementerade Bruce Willis som storstjärna och John McClane som en popkulturell ikon.

Men filmen lider också av en del saker som uppföljare ibland gör. Detta kan ses som "The Chamber of Secrets" till "The Philosopher's Stone" inom Harry Potter-serien. Vi får se allt en gång till. Ännu en gång är Holly i fara, än en gång är det jul, än en gång är John ensam mot både skurkar och korkade poliser. Det nya med denna film är dess "location" - Dulles Airport i Washington DC och det är snöstorm därute. John kämpar mot terrorister och det är än mer action, John blöder minst lika mycket och vi får samma one-liners som i första filmen. Jag tycker dock att allt är lite sämre. Lite, lite, men det påverkar totalintrycket ganska mycket. Story, manus, karaktärer - inte riktigt lika bra. Filmen är duglig och den tål att ses om en massa gånger men summan av tvåan är långt mindre än den av ettan.



1. The bad guys

Skurken i tvåan är blek. Colonel Stuart är verkligen inte en skurk man minns. Han spelas av William Sadler. Inte ett bra val.

John Amos i rollen som Major Grant är något bättre. Han har i alla fall en gigantisk haka som är fyrkantig.



2. The scam

Är det inte en extremt konstig kupp som de onda männen försöker genomföra? Allt detta bökande för att frita en fånge som transporteras in i USA? Scammen är så överdriven och komplex att den förtar lite av spänningen i filmen. Man går med på att acceptera en hel del orimligheter när man sätter sig ner för att se en popcornactionfilm, men trots det skakar jag bara på huvudet åt denna plan. Twisten med Major Grant och att han står på Stuarts sida kändes otroligt krystad. Det är slött och slarvigt manusarbete där helt enkelt.


3. The location

Dulles International Airport med omnejd. Detta är en ganska bra location. Snöovädret adderar också till munterheterna. Men lika bra som skyskrapan i första filmen är det förstås inte.


4. John's buddies

Johns gamle kompis Al finns med på ett hörn och till det kommer systemteknikern Leslie Barnes. Men i princip är detta en "one man show" och då menar jag John McClane.


5. Bugging John

Vi älskar att hata dem. De där karaktärerna som irriterar John och som gör allt för att förstöra för "the good guys". Thornburg är med i tvåan, precis som i ettan. Han sitter på flyget tillsammans med Holly och vi får några syrliga scener dem emellan. Nere på flygplatsen är det den lokala flygplatspolisen som stryker John mothårs och i fokus för Johns vrede och avsky står Captain Carmine Lorenzo spelad av Dennis Franz (från Spanarna på Hill Street).



6. Something good

Att filmskaparna faktiskt hade stake nog att låta ett flygplan störtas. Det gjorde nog att filmen fick lite mer "stakes".



7. Something bad

Återupprepning av alla, ALLA, koncepten från ettan. För mycket fokus på action.

Plus denna scen:



8. Trivia


"This is Bruce Willis's least favorite film of the "Die Hard" series." (Min kommentar: måste ha uttalats före den femte filmen spelades in)

"John McTiernan had planned to direct this film, but could not because of his commitment to directing "The Hunt for Red October" (1990)."

"The Russian title for "Die Hard" in all of the three movies is, "A Hard Nut to Crack"."


9. The quotes

John McClane: yipee-kay-aye mother fuckers.

John McClane: Oh man, I can't fucking believe this. Another basement, another elevator. How can the same shit happen to the same guy twice?



Betyg: 3/5


10 kommentarer:

  1. Idén med en igensnöad flygplats har alltid känts som en liten hit ändå.
    Håller också med dig om att man misslyckats med skurknivån på den här. Sadler är på tok för blek! Nånstans läste jag att man försökt få Stellan S till badass, det hade vart nåt...!
    Thornburg och fru McClane känns verkligen skohornade in i filmen.

    Hade kanske varit coolare om skurksen istället hade ett stort flygplatsrån på agendan! Fast det kanske hade varit FÖR likt ettan...?
    Fast det här är ju en underhållande rulle såklart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underhållande javisst. Mycket nostalgi i spel här. Men inte jätte, jättebra i dagens mått mätt om jag ska vara helt ärlig.

      Snöstormen adderar positivt, det är jag ense om.

      Stellan Skarsgård? Virginen från Nymphomanic? Crazy!

      Radera
  2. Mja, minst stark trea kanske tom en fyra. Jag roas mycket av att filmen är så medveten om att den är en återupprepning av ettan vilket ditt sista citat visar. Men visst är själva plotten riktigt krystad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, till och med en fyra? Det är bra det. Filmen har underhållningsvärdet och är kul att se om men dess svagheter var lite väl tydliga för mig vid denna omtitt.

      Radera
  3. Ja den här är än värre än första filmen knappt tittbar. Bör tillägga att min fru anser att jag har ett gravt tankefel som dissar dessa filmer. Hon ser hela Die hard serien 1-4 minst en gång per år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmitch fru som kandidat till Filmspanarnas pris för mest dedikerad Die Hard-fan! :-D

      Jag utgår från att du sitter ner med henne vid varje omtitt? Det ingår i tvåsamheten.:! ;-)

      Radera
  4. Jag tycker det är intressant att första filmen ses som en julfilm men utan snö medans tvåan är lite bortglömd som julfilm trots att den innehåller snö.
    Jag gillar denna. Bra uppföljare trots att förväntningarna var skyhöga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda är julfilmer. Helt klart, men jag upplever också att ettan är ännu mer en julfilm. Julklappen på flyget, julfesten, tomteluvan och värmen i L.A...

      Radera
  5. Tidigare tyckte jag denna var lite svag, men för varje gång jag ser den blir den lite bättre. Men jag håller med dig om att det är mycket upprepningar och att den är svagare i det mesta i jämförelse med ettan.

    Skurkarna går inte att jämföra med ettan. Franco Nero är dock kul att han är med. Borde haft en större roll bara.

    Tycker flygplatsen gör sig bra som skådeplats. Inte lika raffinerat som skyskrapan i ettan, men klart dugligt.

    Dennis Franz är för skön, haha. Har alltid gillat honom och han har en skön jargong med Bruce Willis filmen igenom.

    Die Hard 2 är en fullt duglig uppföljare, om än med ett något svagt manus på sina håll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att den växer för dig! Jag har inte sett den så fasligt många gånger. Den är kul och underhållande och funkar som en del i serien, men jag kommer nog inte gå tillbaka till den så ofta som jag gör ettan...

      Radera