tisdag 20 januari 2015

Fury (2014)



Wardaddy: Ideals are peaceful. History is violent.

Kan det vara så att "Fury" är en bättre WWII-film än "Saving Private Ryan"? Landstigningsscenen i Ryan är biljant, helt klart 5/5 och det finns en scen i andra halvan där en kille får en kniv inpressad i hjärtat som tog andan ur mig och som jag inte glömt sedan jag såg filmen. Men för övrigt, är inte Ryan lite väl hollywoodskt glassig?


"Fury" å andra sidan är blytung. Och svart som tjära. Jag tror att den på ett mycket mer realistiskt sätt visar helvetet under kriget. Det känns som att filmmakarna varit noggranna med detaljer i denna film. Autentiskt är väldigt bra när man gör krigsfilm. Fullständigt absurda scener som spelas upp i bakgrunden. När man ser rollistan med Brad Pitt och WWII kan man lätt tänka på Tarantinos styggelse, men nej, detta är en mycket seriös och brutalt ärlig krigsfilm.


Jag blev faktiskt lite tagen av den. Det var många scener som envist dröjde sig kvar efter jag sett filmen... Totalt krig på tyskarnas hemmaplan. Hängda barn, barn i strid, Shias konstant gråtsprängda ögon, Pitts majestätiska tolkning (japp, jag sa det), hela scenen hos Emma och hennes kusin, personen, nej personerna tanksen körde över. Aj som tusan, detta var riktigt bra. Vilken överraskning. Damn.

"Fury" är en bra film. Jag fann den väldigt spännande och jag hade ingen aning om hur den skulle sluta, även om det blev ungefär som jag kunde gissat. Slaget mot den ensamma tyska Tiger tanksen var skitbra. Skådespeleriet var otroligt tajt. Det kändes som att besättningen var ytterst sammansvetsat. Regissör Ayers kör med ett gammalt knep som ändå funkade bra då vi får lära känna gänget via nykomlingens oskyldiga ögon. Ynglingen Herman spelas av Logan Lerman. Ett nytt ansikte för mig.


Brad Pitts Don är en av de mest imponerande ledarna jag sett på film på ett tag nu. Han övertygade i rollen stort. Shia LaBoeuf! Va fan, allt är förlåtet. Han var ju superstabil i denna film. Hjärtat i filmen på något sätt. Michael Pena och Joe Bernthal! Bra killar. Smutsiga och illaluktande säkerligen.


Jag har inte sett regissören David Ayers "End of watch". Den rackarn måste jag se, har hört mycket gott om den. Jag gillade till och med "Sabotage" en hel del, men den verkar vara allmänt hatad annars.

Ok, "Fury" var en tung film, och jag kände mig svårmodig efter jag sett den. Jag ger "Fury" fyra förstörda liv av fem möjliga.

Betyg: 4/5

22 kommentarer:

  1. Mjae, håller inte riktigt med. Bra uppstart, men jag tyckte att de släppte det (främst realismen i själva händelseutvecklingen) någonstans i mitten. Scenen hemma hos kvinnorna blev mest bara märklig, särskilt när övriga gänget anslöt. Och vad säger du om slutet? Sänkte filmen väldigt mycket, tyckte jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte den höll ganska bra rakt igenom. Inte en perfekt film, men vilken film är det...

      Jag håller emd om att scenen i mitten bröt av och filmen gick ner i tempo. Vilket i sig inte behöver vara ett problem. Kvinnornas rädslor när Don och Herman kom in i lägenheten tyckte jag var väl presenterat. Jag fick fullt empatipåslag och tyckte de efterföljande scenerna var hemska, ed ett ruvande hot om våld under ytan. biten med relationen mellan emma och herman var det som stack ut negativt. Scenen runt middagsbordet var dock lysande. Speciellt Shias insats med historien om hur de nödslaktade hästarna...

      Jag tyckte slutet var bra. Återkommer till det mer nedan...

      Radera
  2. Helt med Sofia, vad fan hände där i mitten? Filmen gick från att vara en realistisk (iaf någorlunda) och ganska solid - till värsta krigsfilmsparodin där i mitten och mot slutet. Då vi ser amerikanerna skjuta av tyskar på löpande band (hur många hade de egentligen ihjäl där inifrån tanksen, 300 stycken?).

    Så första halvan, okej bra. Andra halvan fruktansvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krigsfilm är inte riktigt din favoritgenre va, Plox? Vilka är dina favoriter från genren? Har du några tips?

      300 tyskar? Nej så såg jag inte alls den scenen. Kameran visar ju ödeläggelsen morgonen efter och då ser det mer ut som tvåsiffrigt, mindre än 50 skulle jag säga. Däremot kan det mycket väl känts så för dem inne i Fury. Att det var horder av tyskar som sköts. De kunde nog inte avgöra hur många träffar de fick. Det vara bara de få gånger de gick ut på utsidan som det gick att se fallna fiender. Men visst det kanske var orealistiskt Framför allt undrar man ju varför specialstyrkor, Don nämnde att det var ett SS-förband, inte bara gick förbi detta hinder. De måste ju ha kunna gå över åkern bredvid. Obegripligt. Men att dra det så långt som att kalla det parodi är att ta i. Tycker jag då.

      Radera
    2. Jag har ingenting emot krigsfilm som genre. En av mina favoritfilmer alla kategorier är ju Den tunna röda linjen. Och Band of Brothers håller jag som en av världshistoriens bästa serier. Så nej, genren har jag inga problem med. Utan mer när krigsfilm i vissa fall spårar ur i själlös underhållning, som jag uppfattade att Fury stundtals gjorde (hela andra halvan). Framförallt då det målas upp en helt annat bild ifrån början.

      Men ja, nu inte sagt att det var en urusel film. Ska vi säga helt okej.

      Haha, först tänkte jag faktiskt dra en parallell åt Hot Shots där med avskjutningen, så parodi fick jag ändå gräva efter i den mer förlåtande delen av hjärn. :)

      Radera
    3. Hehe, tja att jämföra den med Hot shots hade säkert fått en del att höja på ögonbrynen i alla fall!

      Band of brothers var mycket bra. Har faktiskt inte sett Pacific, aldrig varit sugen. Den ska tydligen inte alls komma upp i BoB-nivån. Har du sett den?

      Den tunna röda linjen kommer jag ihåg som bra. Meditativ på något sätt.

      Ok, så seriositet i första rummet då det gäller krigsfilm. Gotcha!

      Radera
    4. Japp, såg även The Pacific. Inte alls lika bra karaktärsgalleri och utveckling som BoB. Men trots allt sevärd. BoB 5/5. Pacific 3+/5

      Radera
    5. Oki. Sevärd men inte hög prio alltså. Har du sett den där serien om Irakkriget (?) med en av Skarsgårds-pôjkarna?

      Radera
    6. Japp, sett den med. Generation Kill, bättre än Pacific men inte lika engagerande som BoB. :)

      Radera
    7. Oki. Thanks för konsumentupplysningen! :-)

      Radera
  3. Mycket bra formulerat! Speciellt om Shia!
    Mörkt bra krigsrulle! Drog en fyra hos mig med!

    Okej....när jag tänker på den såhär ett tag efter att man sett galenskaperna...kan jag hålla med om att mittenpartiet i kvinnornas lägenhet var lite...märklig. Inget som stör helhetsintrycket dock!
    Slutet är ju precis som ett dramatiskt filmslut ska vara!!! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Shia var en positiv överraskning. Alltid kul när det händer.

      Jag gillade den sobra stämningen vi fick med oss av Hermans sorgsna och hålögda min. Den påminner lite om Jessica Chastains karaktärs blick från slutet av Zero Dark Thirty. Total tomhet.

      Radera
  4. Instämmer i Shia LeBoeufs rollprestation = MEGABRA. Dock tycker jag att Pitt kändes lite självgod. Men filmen har verkligen sina juveler, detaljerna som du nämner gjorde sitt och man kan riktigt känna och lukta gyttjan de trampar runt i. Känslan av att sitta i en tank... Största problemet var som andra redan nämnt, scenerna med kvinnorna ("romansen" mellan Norman och den unga tjejen var osmaklig och orealistisk, även om stämningen i lägenheten i övrigt var briljant). Samt slutet. Varför körde Ayer tanken rakt ner i hjälte-träsket när han hade en så bra inledning? Trist.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Romansen" var problematisk. Man vet ju att soldater inledde långvariga förhållanden med kvinnor från fel sida under kriget. Men detta var en starkt förenklad och uppspeedad scen. Dåligt.

      Resten av scenerna i lägenheten var ytterst obehagliga och väldigt bra tycker jag.

      Vad menar du med hjälte-träsket? Jag kanske missade något i slutet. Herman som körs iväg av en sjukvårdstruck. Menar du att soldaterna som räddade honom kallade honom för hjälte?? Det betyder inte att det är ett hjälteslut i min bok. Ett hjälteslut a la gamla Hollywood hade lämna betydligt fler amerikaner vid liv...

      Radera
  5. Jag gillade Fury när jag såg den tidigt på bio. Kanske inte hyperrealistisk, men trots allt en mörk och ganska brutal krigsfilm. Det enda jag inte gillade med slutet var "You are a hero"-biten som var helt onödig. Sen målades tyskarna upp som ganska korkade under slutuppgörelsen, men som sagt, inte direkt hyperrealistisk. Å andra sidan var det underhållande med mycket pang pang :)

    En svag fyra tycker jag den är värd då den är bättre än "average Joe" och bjuder på något eget. Du ska se End of Watch, men även Harsh Times av David Ayer.

    PS: Nej, denna tycker jag inte är bättre än Saving Private Ryan. Det kunde jag konstatera när jag såg den senast. Den har mer att bjuda på än inledningen på stranden. Den håller faktiskt mycket bra (stark fyra). Detta trots att jag gillar att kritisera Spielberg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det var något lurt med dessa SS-styrkors beslut mot slutet. Det etablerades inte alls bra varför de anföll Fury. De kunde lika gärna gått förbi hindret. deras mål var ju supporttrupperna som var sårbara för ett anfall. Dessa "elitsoldater"(?) hade inte the big picture klart för sig. Samtidigt var det inget jag funderade speciellt mycket över under filmens gång.

      Radera
    2. Nej, första gången jag såg den var jag så inne i filmen och hade inget emot slutuppgörelsen (förutom hero-repliken som jag störde mig på). När jag såg om den tänkte jag mer på vad tyskarna höll på med där under slutuppgörelsen. I verkligheten hade de sannolikt försökt bränna tanken så hade problemet varit löst. Men jag gillade alltså också filmen, även om den sänktes lite vid omtitt.

      Radera
  6. Bra film som inte på något sätt försöker försköna kriget. Slutet drar ner ett annars högt betyg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade den Bengt. Menar du absoluta slutet, eller hela sista sekvensen med den strandade tanksen?

      Radera
    2. Mycket irrationellt beteende av tyskarna vid den trasiga shermanvagnen. De skulle ha slagit ut stridsvagnen på nolltid, eller helt enkelt bara gått förbi.
      Inte alls trovärdigt skildrat. Scenen i lägenheten var däremot bra. Man satt som på nålar och väntade på vad som skulle hända.

      Radera
    3. Japp, mycket irrationellt beteende. Drar ner helhetsintrycket. Jag satt som på nålar under Emma-scenerna och tyckte att hela den sekvensen där i lägenheten var mycket obehaglig.

      Radera