lördag 24 januari 2015

Obvious Child (2014)



"Obvious child" är en indiefilm om en ung kvinnlig komiker med relationsbekymmer i the Big Apple. Hon bor i Brooklyn, för där bor alla hipsters nu för tiden som det verkar. Huvudpersonen Donna Stern spelas av Jenny Slate känd från "Saturday Night Live" samt en massa andra tv-serier. Hon hyllas för denna roll och jag hörde om filmen i en pod där de listade de bästa filmerna från 2014. Filmen är en svart romantisk komedi som tar lite oortodoxa vägar för att komma i mål. Eller vart den nu hamnar till slut. Nerven i filmen handlar i alla fall om en dumpning, en nedgång i självömkan och en oönskad graviditet.


Jag måste hålla med poddkillarna på /Filmcast att Jenny Slate är mycket charmig. Och detta är en supergullig film. Men jag fick inte samma wow-känsla som de uppenbarligen fick. Detta var mer en lite småputtrigt mysig film. Den är dock bättre än en liknande films om gick på filmfesten i höstas - "Appropriate behaviour". Båda filmerna har stark dialog som ibland blir "dirty". Pryda tittare göre sig icke besväret.

Stalker mode
Gillar man Brooklyn-miljön, som jag gör, är detta en bra film. Jag kan tänka mig att man skulle kunna jämföra regissören Gillian Robespierre med Woody Allen, men med en kvinnans perspektiv då. Innehållet i "Obvious child" är mer "kvinnligt" än vad Woody brukar leverera skulle jag säga. Nu är det en neurotisk tjej istället för en neurotisk man. Donnas underbara pappa spelas av "Spin City"-favoriten Richard Kind. Ett plus! Fasen vad bra "Spin City" var (med MJF)...

I vilket fall är detta en film som ni som gillar genren, dialogdriven dramakomedi, gärna kan ge en chans. Det är bra att få rätten att välja! Jag ger "Obvious child" tre val av fem möjliga.

Betyg: 3/5


2 kommentarer:

  1. Jag föll pladask för både Jenny Slate och filmen. En av indiehöjdarna ifrån fjolåret. 4/5

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag mycket väl förstå. Det är en film man kan älska om man är på rätt humör och allt det där.

      Radera