måndag 26 maj 2014

Den ultimata årsbästalistan - 2009



Listmanian fortsätter och nu har jag samlat in sju topplistor över filmåret 2009. Det är rekord i antal listor än så länge! För regler och bakgrund kan du läsa den ultimata årsbästalistan för 2013.

2009 var ett starkt filmår vågar jag påstå. Hela 47 filmer har nämnts på någon av de sju topp 10-listorna. Vår ultimata lista är för en gång skull inte uteslutande engelsktalande, både franska och tyska hörs och inte bara i listettan. De övriga pratas det engelska i, eller åtminstone någon variant av det språket. Vi har sci-fi, bitterljuv romantisk komedi, ett deprimerande domedagsepos, tvenne brittiska genrefilmer; en diskbänks och en med torr politikerhumor. Där är en amerikansk independent (najs!) och en historieslakt av allas vår egen Quentin Tarantino. Och sist men inte minst har vi Sandy i gott och oscarsvinnande slag.

Listmakarna, The listmaniac basterds, äro; Fiffis Filmtajm, The nerd bird-Cecilia, Filmitch-Johan, Flmr-Steffo, Movies-Noir-Christian, Jojjenito och undertecknad.

Av de 47 filmerna var det hela 17 filmer som dök upp på minst två listor. I toppen var det två filmer som utmärkte sig lite över de övriga och vi har en solklar etta.

Plats 1 ger 10 poäng, plats 2 nio poäng osv. Högst antal poäng gäller. Om en film får lika många poäng gäller följande tie-breakers: a) antal listor filmen är med på (desto fler desto bättre), b) antal förstaplaceringar sen andraplaceringar osv (desto fler desto bättre).

Baserad på 7 listor.

Plats 1: Inglourious basterds (Tarantino) 39 poäng (5 listor, två förstaplaceringar)
Plats 2: (500) days of Summer (Webb) 30 poäng (3 listor, 3 förstaplaceringar)
Plats 3: Moon (Jones) 20 poäng (3 listor, en andraplacering)
Plats 4: In the loop (Iannucci) 17 poäng (2 listor, en förstaplacering)
Plats 5: The blind side (Hancock) 16 poäng (2 listor, 2 tredjeplaceringar)
Plats 6: Fish tank (Arnold) 15 poäng (3 listor, en tredjeplacering)
Plats 7: The road (Hillcoat) 15 poäng (2 listor, en andraplacering)
Plats 8: Un prophête (Audiard) 14 poäng (2 listor, en andraplacering)
Plats 9: Det vita bandet (Haneke) 14 poäng (2 listor, två fjärdeplaceringar)
Plats 10: City Island (De Felitta) 13 poäng (2 listor, en förstaplacering)

Klicka på länkarna för lite filmkärlek författade av olika skribenter! Det verkar inte gå att söka efter revyer på Cecilias blogg...

Listan skapad den 25:e maj 2014.

Övriga sju filmer som återfanns på två listor var; District 9, Where the wild things are, Antichrist, Avatar, Up in the air och Zombieland.
Följande filmer nämndes en gång var; Precious, Agora, Flickan, I love you man, Mary & Max,
Harry Potter and the half-blood prince, The orphan, Polytechnique, Drag me to hell,
The last house on the left, Whip it, Whatever works, The hangover, A single man, Mammut, Adventureland, An education, Sin nombre, A serious man, LAnd of the lost, The damned united, Dogtooth, Enter the void, Crazy heart, La nana, Hemligheten i deras ögon, Case 39,
The human centepide, Män som hatar kvinnor, Harry Brown, State of play

24 kommentarer:

  1. Heders!!
    Till dig som fixar till de här UL!! Asroligt att läsa! Tycker det är en bra topp 10 ändå. Dock hade jag gärna bytt plats på ettan och tvåan!
    Lite synd kanske på att Zombieland och District 9 inte nådde in till de ädla 10...men så är det ju! Har tre favoriter med på topp 5.
    Det får man vara nöjd med!! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tackar. De är kul att skriva också, men det är lite pill så det tar ju sin lilla tid såklart. Du fick bidra med din fina revy på The Blind Side! Tack för det bidraget.

      Jag fick bara med fyra från min lista och jag hade givetvis gärna sett Zombieland där uppe. Eller varför inte Adventureland! Ja just det, jag var på Gröna Lund med systerbarnen igår...

      Radera
  2. Jag fick med hela TRE av mina filmer på listan, haha. Så kan det gå.

    Adventureland är en bra film och Zombieland med. Ett bra år helt klart och en rättvis UL. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte på Adventureland när jag var på Grönan igår. Den är fin den.

      Radera
  3. En sak till. Det ska bli kul att jämföra UL-listorna med varandra sen när det finns sådana för hela decennier. Jag tror poängen Inglorious Basterds har kommer räcka rätt långt i sammanhanget, i 2000-talets UL :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gravity fick hela 41 poäng och då var endast sex listor med...

      Radera
    2. Fast Gravity hamnar på 2010-talet, väl? :)

      Radera
    3. Fast ärligt nu folks...är inte IB liite överskattad ändå?
      Bra och underhållande visst...men knappast en av QT´s bästa....
      Hör jag någon emot?

      Radera
    4. Helt enig Steffo. För mig ter sig hyllningarna orimliga. Japp, så får det bli, jag kastar ut den från min topp 10 nästa gång jag uppdaterar listan...

      Radera
    5. LOL. Nja IB ligger iofs fortfarande på min (nuvarande) lista men någon gång i framtiden är den kanske serverad...

      Radera
  4. Fast egentligen är det väl en bättre prestation för IB jmf m Gravity eftersom det var fler listor med i potten -- ju fler listor desto större möjlighet att det är fler som tycker olika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tvärtom. Frågan var om IB var den mest överlägsna filmen poängmässigt såvitt jag förstod... Gravity fick fler poäng trots färre listor = högre medelpoäng = mer överlägsen...

      Radera
    2. Jo, fast jag tänker på populationsurvalet i det här fallet. Ju färre som deltar med listor, desto större sannolikhet att de tillhör kärnan och desto större sannolikhet att man tycker relativt lika.

      Radera
    3. Aha, du menar urvalet bland oss filmspanare...? Och att kärnan av oss listskrivande filmspanare är så likformig att det sörjer för samma preferenser då det gäller film? Intressant tanke. Jag tror och hoppas innerligt att det inte är så. Synkar i och för sig med de politiska vindarna nu... Alla är lika mycket värda därför måste alla tycka och tänka lika också. Ingen får tänka fritt. Olika är dåligt. Allt kan vara fel ur pk-polisens synvinkel...

      Nej, om det är dit hän filmspanarna nu utvecklas får vi rycka upp oss å det snaraste!

      Radera
  5. Jag fick med hela FEM av mina filmer, och folk tycker jag gjorde en lista som avviker, haha. Men det var väl bara för att jag hade med Drag Me to Hell. ;)

    Det är ju svårt att jämföra poängen för filmer från olika år då den ultimata listan kan baseras på olika antal listor. Då får man räkna totalpoäng/antalet listor, och Gravity slår ju IB hur man än räknar (6,8 vs 5,7). Och det väldigt välförtjänt skulle jag säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det var lite svårt att förstå vad Fiffi menade, och ännu svårare att förstå hur Sofia tänkte. Menas absoluta poäng kan ju 39 poäng räcka långt men som med exemplet Gravity är det på inget sätt unikt, och dessutom helt beroende på hur många listor som råkar ramla in.

      Om man räknar medel per lista så är IB än mindre övertygande då Gravity ligger på 6,8 och IB 5,6 (!) medan både The straight story och The sixth sense från 1999 ligger på 6,0 i medel, så IB är svagast av dem alla egentligen...

      Filmnörderi och mattenörderi i samma kommentar! Kan det bli bättre? :-D

      Radera
    2. Ha, detta ger ju utrymme till ännu mer mattenörderi. Om man kollar in medelpoäng per lista för filmerna i toppskikten för de tre Ultimata årsbästalistorna från 1999, 2009 och 2013 får man följande UUÅL (Ultimata Ultimata ÅrsbästaListan)

      1. Gravity 6,8
      2. The straight story 6,0
      2. The sixth sense 6,0
      4. Inglourious basterds 5,6
      5. Prisoners 5,5
      6. Magnolia 5,2
      6. The Matrix 5,2
      8. (500) days of Summer 4,3
      9. Her 3,7
      10. American beauty 3,6
      11. The Wolf of Wall Street 3,5

      Radera
  6. Mattenörderi är inte min starka sida men väl din och det tackar jag för :)

    Det jag menade var att när ett decennium är färdiglistat - och färdig UL:lat - så vore det kul att se den ultimata decennielistan. Men det kanske visar sig att IB inte är utmärkande på något sätt i just den sammanställningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det var en kul idé du kläckte där. Min kommentar var kanske mest att jag inte tror att IB sticker ut men väl kanske någon annan under decenniet. The Dark Knight kanske? :)

      Radera
  7. Tre på listan duger gott :)
    Jag håller nog IB som en av QT:s bästa. Kanske att Kill Bill är bättre trots sin speltid.
    Härligt att se 500 som tvåa bättre om den blivit etta så vi medelålders romantikska män hade fått triumferat ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick faktiskt med fyra själv, men så var också IB på gränsen, hittefåret som man säger. Den kunde lika gärna förlorat sin plats mot Women in trouble!

      500 days är ändå lite unik i listsammanhang. Alla som hade med den på sin lista hade den som etta, 3/3. Respect. Det är väl det bitterljuvliga vi vill åt!?! ;-)

      Radera
    2. 500 for president! :-)

      När det gäller QT håller jag helt klart Jackie Brown högst!

      Radera
    3. Pulp fiction säger jag!

      Radera