onsdag 21 maj 2014

Top 10 films of 2009


Nu ska jag skriva ett helt nytt typ av inlägg - en ny version av en årsbästalista! Tidigare har jag nöjt mig med att uppdatera årsbästalistor då jag funnit dem i behov av det. Men nu när flera bloggare ska posta listor på 2009 samtidigt vill ju jag också vara med! Dessutom har jag från och med senaste listan (1999) kommit på att ett bra sätt att göra dessa listor som inte är purfärska (dvs mer än ett år gamla!) är att ta fram en hög med kandidater och titta lite eller lite mer på varje film för att känna vibben och därefter skapa sin lista. Så gjorde jag inte för den första versionen av topplistan för 2009 och med min nya teknik kan jag kanske få en något uppdaterad lista... Låt oss se.



Jag tog mig an en hög på 15-20 filmer. Dessa blev min uppdaterade topp 10. Mycket nöje.




10. Inglourious basterds (placering 6 på förra listan)


Quentin Tarantino har en egen grej. Stilistisk dialog, absurd svart humor, överdriven historia och en fantastisk inledningscen. Filmen halkar ner lite jämfört med förra listan då den inte har vuxit i mitt sinne sedan senast.


9. Zombieland (7)


Mycket underhållande med "Marty Hart", dvs Woody Harrelson i spetsen tillsammans med Jesse Eisenberg och Emma Stone. Underbar torr humor och jag gillar Jesses voice over och hans överlevnadsregler. Filmen har också slippat ner lite, men det är strongt att ligga på top 10 för en film från denna kategori.


8. A serious man (-)


Bröderna Coens underbara lilla pärla fick plats på listan efter att jag kollat på första kvarten av filmen. Superskön stämning, riktigt bra skådespelare och briljant kameraarbete.


7. Whatever works (-)


Woody Allens svarta komedi måste jag ha undervärderat förra gången. Den är ju superbra. Boris har en livsfilosofi som påminner om Rust Chole's. Jag kan bara hålla med dem båda.


6. Up in the air (5)


Jason Reitman är en otroligt bra regissör. Vad säger ni om hans tre första långfilmer; Thank you for smoking, Juno och Upm in the air? Awesome. George Clooney är lysande och Anna Kendrick bara säger till världen: "Här är jag. Se mig."


5. Harry Potter and the half-blood prince (-)


I mina filmserieprojekt får jag chansen att dissekera filmer lite noggrannare. Den sjätte Harry Potter-filmen är mycket bättre än vad jag tyckte efter första titten. Den placerade sig till och med på andra plats i min topplista över filmerna. Fantastisk film där Emma Watson skiner extra mycket. Också ny på listan.


4. Where the wild things are (4)


Spike Jonze, ännu en briljant regissör. Being John Malcovich, Adaptation, Where the wild things are samt Her. Awesomegreatnesswowigt. Jag älskar lekfullheten i denna film. Fantasin flödar och värmer mig.


3. The blind side (3)


Jag har köpt filmen på Blu-ray sedan jag senast rankade den, men jag tänkte ändå placera den lite längre ner på listan. Men när jag skulle ge den dess 15 minuters snabbtitt som jag givit alla filmer på denna lista kunde jag inte sluta titta. Igen. Jag såg om hela den långa filmen. Igen. För fjärde fången. Den är ju så djävla bra. Det blir dammigt i rummet gång efter annan... "Never had one before.", "A room of your own?", "A bed."


2. Moon


Ligger fortfarande på andra plats. Den är magnifik och Sam Rockwell är en av mina favoriter bland manliga skådespelare på grund av denna film (och fler). Gillar när det kommer fram bra sci-fi filmer. De måste lyftas upp och fram.


1. (500) days of Summer


Ettan ligger också kvar på sin plats. Såklart. Jag "röstar med hjärtat" här. Zooey Deschanel och Joseph Gordon-Levitt är underbara. Filmen påminner mig om High Fidelity och allt faller på plats just som i den filmen med humorn, romantiken, filmmusiken, skådespelarna.



Många kända regissörer. Nästan bara amerikanska filmer, mestadels komedi eller "American independent". Men det är ju dem jag gillar så...

Tre filmer ramlade ut från listan. Mumblecore-filmen Beeswax låg på tionde plats. Den är himla kul men kanske inte lika fyllig som de som ersatte den. Niondeplacerade dokumentären om komikern Bill Hicks är fortfarande en av de bästa dokumentärerna jag sett men jag tycker inte att dokumentärer platsar på årstopplistor som regel. Är dokumentärer ens "riktiga" filmer? Även åttan fick stryka på foten, An education. Filmen har sensationellt bra skådespelarinsatser men jag tycker att den är för kall helt enkelt. Den är bra men inte personlig och då inte heller en personlig favorit. Låt det bli en lärdom för filmens regissör Lone Scherfig.

En film som jag nästan tog med var den otroligt roliga livskriskomedin Women in trouble, jag försökte in i det sista att ge den en plats på listan. Men attans det gick inte. Kanske i version 3 av listan? Vem vet. Njet. Dessutom gillar jag Adam Sandler och Funny people. En av hans bästa filmer helt klart. Och en fet Jonah Hill.

Ok, så listan av fillers:
An education (Lone Scherfig)
American: The Bill Hicks story (Matt Harlock, Paul Thomas)
Beeswax (Andrew Bujalski)
Women in trouble (Sebastian Gutierrez)
Julie & Julia (Nora Ephron)
Funny people (Judd Apatow)
Adam (Max Mayer)
Adventureland (Greg Mottola)
Big river man (John Maringouin)
Nothing personal (Urszula Antoniak)



Kommentera gärna min lista nu. Det är ni värda.

Vilka har jag då missat. Jo jag har fortfarande kvar att se Pixars Up och Todd Solondz Life during wartime. Har inte varit sugen än.


Största besvikelse 2009: Avatar


Schysste 3D och en häftigt ihopfantiserad värld. Men ack så patetiskt löjlig story. Jag hade hoppats på en film lik "Aliens" därav årets besvikelse.


Sämsta film 2009: The Twiligt saga: New moon


Smärtsamt dålig. Kristen Stewart är över all fattningsförmåga usel. Tydligen blir efterföljande filmer i serien något bättre, men trots att jag är en filmserie-buff är jag inte sugen.


Ok, hoppa nu över och kolla in var mina filmbolggarvänner har för favoritfilmer från filmåret 2009 



Versionshantering:


21/5-2014: Version 2

Den första versionen av topplista för 2009 finner du här.

Harry Potter in på listan på plats 5
Up in the air ner från plats 5 till plats 6
Whatever works in på plats 7
A serious man in på plats 8
Zombieland ner från plats 7 till plats 9
Inglorious basterds ner från plats 6 till plats 10
Beeswax, American: The Bill Hicks story samt An education ut från listan.

15/2-2013: Version 1

23 kommentarer:

  1. Nu ska vi se..... Två överlapp mellan våra listor blev det och din nummer 4 har jag med på 2010-listan av nån anledning. Minns inte vilken i nuläget. Datumet för biopremiär i Sverige kanske. Hmmm.Men känns det inte som ett otroligt starkt år? Känns som ett år med drösvis med 4/5-filmer för oss allihop - och ett gäng fullpoängare såklart.

    Din etta är ingen personlig favorit för mig men jag vet å andra sidan att jag är i klar minoritet där. Det är nästan backa-in-i-mörkt-hörn-och-bli-slagen-med-badmintonracketar-i-ansiktet-varning på mig där, det känns som ALLA utom jag fullkomligt älskar den filmen. Men men, så kan det gå. Trodde nog förresten att jag skulle få se min etta någonstans på din lista, den känns som en "Henke-film". :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, det blev generellt sett ganska stor spridning mellan listorna. Ett mycket bra filmår.

      HAr du lagt 2009-filmen Where the wild things are på 2010? Encroyable! Min rekommendation är att köra efter imndb's årtal rakt av (för år bakom oss). Annars, hur långt bak i tiden ska du försöka ha koll på när en film råkade ha premiär i Sverige? Och om den inte haft premiär alls då? :-)

      Jag har sett City Island! Ganska mysig, men några tydliga "flaws". Jag gav den 3/5. Min revy finner du här.

      Radera
    2. Jag kör alltid efter vad Imdb säger om årtal. Alltid. Utom när det gäller vildingarna och Mary & Max. Måste ju krångla till det liiiite ;)

      Radera
    3. Ok, då förstår jag. Coolers! :-D

      Radera
  2. Jahapp! 4 snygga rullar som överlapp! Trevligt! Våra tätplaceringar har också beröringspunkter. Kan inte klaga på att du snäppat upp Whatever Works, bra rulle!!
    Jag håller Up in the Air som en mysig rulle, absolut. Kanske den minst borde ha tagit sig in i bubblarstadiet hos mig?

    Vår största diff är såklart Avatar, men där verkar jag ha en frände i Cecilia trots allt! :-)

    Bra teknik där att omvärdera listor lite då och då. Som filmitch säger...betyg är ju på nåt sätt färskvara. Nu inväntar jag statistik och en Ultimate List baserat på våra betyg! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Betygen är verkligen färskvara, eller i alla fall hur man rankar filmerna i huvudet. Vissa filmer faller snabbt eller långsamt i huvudet på en, vissa stiger och känns bättre efter ett tag.

      Avatar, hahaha, vilken dåre han är James Cameron!

      Men ettan, den har vi gemensam du och jag och Filmitch, en grupp män i rätt ålder. Verkar tilltala det kundsegment vi tillhör i alla fall!

      Den ultimata sammanslagna årsbästalistan kommer ut efter helgen. Håll spaning på tisdag!

      Radera
  3. Känns som en ganska "feel good"-ig lista, i alla fall i jämförelse med min som har en hel feelbad-filmer. Jag blir glad av att se andras ångest, uppenbarligen :-D

    Inglorious Basterds och 500 Days of summer verkar vara de två filmer som sammanför oss filmbloggare. Jag har dock inte sett den senare, men det ska jag se till att göra.

    Alltså, Whatever Works. Ha ha. Nej. Var på din Woody Allen-lista hamnar den om man får fråga?

    Efter att både du och Steffo peppar på Moon är jag mycket sugen på denna film. Sam Rockwell är najs. Liksom rymden.

    Where the wild things are kan jag typ inte förstå att jag inte sett än. SKÄMMES.

    Jag har med An Education på min lista, men jag kan ändå hålla med dig om att den är lite "kall". Skulle vilja se om den egentligen. Men den fick vara med på listan ändå. Har inte sett dokumentären med Bill Hicks, men han är ju en fantastisk person, komiker, filosof – u name it. Måste se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som att 500 days of Summer är en vattendelare. Vore kul om du gillade den, men den kanske funkar bättre på oss manliga suckers för det bitterljuva...?

      Woody? Jag har inte gjort en lista över hans filmer men Whatever works skulle komma mycket högt. Den skrevs under 70-talet och Woody letade upp det gamla manuset när det var författarstrejk i Hollywood under 2009, eller var det 2008? Men jag älskar Larry David så för mig var det en match made in heaven... Underbar dialog i filmen, helt klart i samma klass som hans storverk från slutet av 70-talet och första halvan av 80-talet.

      Moon är kanske den filmen på hela listan som håller längst. Innovativa sci-fi är bland det bästa jag vet. Desto mindre du vet om filmen desto bättre. Försök att undvika att bli spoilad? Ok?

      Where the wild things are... Har du sett Her? Då vet du hur glädjefyllt Spike Jonze gör film...

      Jag blir mäkta imponerad av att du känner till Bill Hicks! Respect! :-D
      Filmen heter "American: The Bill Hicks Story". Hoppas du hittar den.

      Radera
    2. Ja, vi får väl se :-) Jag är en sucker för vissa romantiska filmer, jag är t.ex. en big time sucker för When Harry Met Sally.

      Jag var inte så förtjust i WW. Woody är ju aldrig svindålig, men ibland väljer han ointressanta stories för att förmedla sina tankar. Tycker Annie Hall är bland de bättre, liksom Blue Jasmine, Midnight in Paris, Cassandra's Dream (gillade jättemkt). Många av hans filmer är så pass lika att jag glömmer dem, eller minns fragment bara :-)

      Absolut, jag ska försöka se Moon inom kort och inte läsa nåt. Tack för tipset!

      Japp, jag har sett Her: http://thenerdbird.se/2014/april/hipster-sci-fi-av-spike-jonze-2.html

      Är man intresserad av humor och politik vet man vem Bill Hicks är ;-)
      Och angående The American... Jag tyckte det var märkligt att jag inte sett den så jag kollade trailern och insåg att HAR sett den, ha ha. Det är ju där de varvar arkivmaterial med animation. Jag tror jag glömde bort det för det mesta i filmen hade man ju redan sett, på youtube och jag har typ haft honom på cd-skiva för massa år sen. Har även läst lite i "Love All the People", den står här i bokhyllan så jag ser Bill Hicks sneda leende varje dag!

      Radera
    3. Kul att träffat på en Bill Hicks-fan. Jag är inte alls lika påläst och jag har inte kollat in youtube.

      500 days of summer är mycket långt från When Harry mer Sally. Är den bitterljuv?

      Radera
  4. Mycket osett som sagt (på de andra bloggarna ;) men både Moon och 500 Days är trevliga filmer. Och att Zombieland skulle vara bättre än IB?! Som herrn själv säger det så välfunnet: Encroyable! ;)

    Till nästa gång du gör en sådan här uppdaterad lista, kan man få önska den "gamla" placeringen också om det nu finns en sådan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo IB har falnat. Hur mycket bonus ska en film ha för att dess regissör heter QT?

      Bra idé. Om jag gör fler andraversioner av årstopplistor ska jag försöka var än mer tydlig. Har sprängt in samma info i texten ovan men det är kanske endast för lusläsarna... Heck, jag uppdaterar denna lista också. Tack för tipset!

      Radera
    2. Du bistår dina läsare, du... Det stod i alla texter och siffror är ju så mycket mer lättfattliga ;)

      Radera
  5. Om jag ser till de filmer jag sett alla förutom 2 + 6 håller jag med dig - de ligger på listan eller var bubblare.
    Undantagen är Coen brödernas film som jag inte gillade alls men Marcus (brosan är omåttligt förtjust i den) samt H.P som jag inte är så där överdrivet glad i. Annars bra lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. A serious man är nog underskattad lite överallt. Den är en av deras bästa tycker jag numera.

      Har du kvar att se Moon? Wow, lyllos! Ser fram emot din revy när det lider för den bara måste du se. Akta dig att läsa för mycket om den bara...

      Radera
  6. Trevligt att se A Serious Man få lite uppskattning. Det var väl första gången man noterade underbare Michael Stuhlbarg som sedan gått från klarhet till klarhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är lysande i filmen. Alla skådisar är bra och Coens bevisar att de har en mästerlig svart humor.

      Radera
    2. Asch det blev fel - The Blind side ska det vara. Moon såg jag när den kom. Bra film men hos mig blev det en bubblare då jag föredrar filosofer och ondasinta bybor ;)
      Vita bandet sänds nästa vecka på svt ge den en chans.

      Radera
  7. Ju mer jag tänker på det borde Whatever Works kommit med hos mig! Hur kunde jag bortse från den!? Woody och UNDERBARE Larrt D i samspel!
    Bra där Fripp att du gav mig en reminder!

    Verkar annars som IB ligger bra till hos många. Själv är jag inte lika imponerad av den som av Jackie Brown, QT:s bästa!? IB bra rulle men inte så överdådig i mina ögon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi5 på Whatever works. Woody har en alltmer krympande skara fans nu för tiden... Han är oslagbar på skriven dialog hur man än ser på det.

      Tarantinos bästa? Det är helt klart Pulp fiction i min bok. Reservoir dogs kan någon enstaka regnig tisdag utmana. Efter de två har det gått långsamt utförs...

      Radera
  8. Spännande. Vi har inte ett enda överlapp. :)

    De som var nära att ta sig in på min lista eller åtminstone fanns med i diskussionerna var Moon, Inglourious basterds, A Serious Man och Up in the Air.

    Av de filmer som jag inte sett (9, 7, 3 och 1) är jag helt klart mest sugen på Whatever Works. Bara den gesten Larry David har på bilden är ju obetalbar. :)

    Apropå Larry David...

    http://24.media.tumblr.com/tumblr_lxprh1onL81r3mut9o1_400.jpg

    Nummer 3 har jag sett stora delar av nån gång när nån reklamkanal visade den en söndagkväll. Hyfsad men lite för smörig (kanske) för min smak.

    Intressant notering angående dokumentärer. Är det "riktiga" filmer? Den frågan brukar jag också ställa mig med jämna mellanrum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroligt att vi inte har ett enda överlapp. Encroyable!

      Whatever works borde du som Woody-fan ju se. Och Larry David är hysterisk.

      Men framför allt borde du se (500) days of Summer någon kväll när du känner dig lite glad, vemodig, varm och sorgsen.

      Radera