måndag 5 maj 2014

Den ultimata årsbästalistan - 1999



Jag fortsätter med den ultimata årsbästalistan för 1999 som vi hade ett blogathon om senast. Om du är sugen på att läsa lite om bakgrund och "regler" se motsvarande inlägg för 2013, läses här.

För 1999 har jag fått ihop fem årsbästalistor; min egen, Filmr-Steffos, Filmitch-Johans, Fiffis och såklart Movies-Noir's.

Totalt nämndes 30 filmer från 1999 på de fem listorna. Det var en strid på kniven om förstaplatsen med två filmer med samma totalpoäng som dessutom fanns med på lika många listor. Antalet förstaplaceringar avgjorde...

The Nerd Bird-Cecilia deltog också i vår blogathon, men jag tolkar hennes lista som något annat än en topplista så den får endast detta erkännande här. Den listan var för svårtydd för min sammanställning...

Plats 1 ger 10 poäng, plats 2 nio poäng osv. Högst antal poäng gäller. Om en film får lika många poäng gäller följande tie-breakers: a) antal listor filmen är med på (desto fler desto bättre), b) antal förstaplaceringar sen andraplaceringar osv (desto fler desto bättre).

Baserad på 5 listor.

Plats 1: The straight story (Lynch) 30 poäng (4 listor, en förstaplacering)
Plats 2: The sixth sense (Shyamalan) 30 poäng (4 listor, två andraplaceringar)
Plats 3: Magnolia (Anderson) 26 poäng (4 listor, en förstaplacering)
Plats 4: The Matrix (Wachowskis) 26 poäng (3 listor, två förstaplaceringar)
Plats 5: American beauty (Mendes) 18 poäng (3 listor, en förstaplacering) 
Plats 6: The mummy (Summers) 12 poäng (2 listor, en andraplacering)
Plats 7: Notting Hill (Michell) 10 poäng (2 listor, en fjärdeplacering)
Plats 8: Arlington Road (Pellington) 9 poäng (2 listor, en sjätteplacering)
Plats 9: The talented Mr. Ripley (Minghella) 9 poäng (en lista, en andraplacering)
Plats 9: The Thomas Crown affair (McTiernan) 9 poäng (en lista, en andraplacering)

Klicka på länkarna för lite filmkärlek författade av olika skribenter!

Listan skapad den 2:a maj 2014

Övriga filmer som ansågs topplistevärdiga av någon av oss fem; Fight Club, Office space, The green mile, The virgin suicides, The iron giant, The insider, Sleepy Hollow, Being John Malcovich, One day in September, Deep blue sea, Go, Galaxy quest, Allt om min mamma, Ghost Dog: The way of the samurai, American pie, The ninth gate, Big Daddy, The Limey, Summer of Sam, Vuxna människor.


8 kommentarer:

  1. Ha ha jag gillar att min lista klassificeras som "svårtydd"! Men du har rätt, den har ingen rangordning. Jag är för övrigt ingen betygsivrare så jag tycker det är svinsvårt att betygsätta film med siffror á 1-5. Men det är kul när andra gör det och jag uppskattar sådana här listor som sammanfattar det jag inte orkar göra :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul med galna listor också. :-)

      Härligt att du gillade min sammanställning!

      Radera
  2. Tackar för väl utfört arbete - ser att när du sammanställt så har jag filmer på tipp topp listan, men alla utom Notting Hill är bra filmer (enl. mig) Thomas Crown har jag kvar att se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har fem filmer på UÅL:an va?

      Attans, skulle du gilla Thomas Crown?? Svårt, ibland vill jag ju tro det, men är det verkligen där jag skulle lägga mina pengar i ett bett? Nej, tror faktiskt inte det. Jag tror att du är ond innerst inne.

      Radera
  3. Mycket, MYCKET, bra initiativ detta!

    SvaraRadera
  4. Instämmer med de andra, kul med dessa sammanställningar! Och jag antar att du känner dig nöjd över att vara ensam ansvarig för att Thomas Crown klängde sig upp? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får la va gla för det lilla... :-)

      Och tack för tillropet!

      Det vara bara min respektive Fiffis tvåor som inte fanns på flera listor. Det räckte dock till en delad 9:e plats som du ser.

      De övriga tre listtvåorna, The sixth sense*2 och The mummy, ligger högre upp i den UÅL...

      Radera