onsdag 7 maj 2014

Filmspanarna Team #20: Hår



Månadens filmspanartema blev "Hår". Hår? Vad har vi på det? Jag kände direkt att detta tema skulle bli snårigt för mig. Vad tusan är infallsvinkeln? Det lär väl bli en lista, men hur ska listan formas? Långhårigt, lockigt, snaggat, rufsigt? Hår? Ansiktshår? Skägg! Nä, där går gränsen även för mig. Jag tror att jag klipper till med en lista av lustiga frisyrer som jag kommer och tänka på sådär lite på måfå. Inget betyder något. Var kommer hockeyfrillan från? Mina damer och herrar, för edert nöjes skuld, jag ger er min mest hårresande lista någonsin!


Så här ska man inte bete sig... Men lilla damen, öppna dörren istället! Tokigheter. Psst, vilken film? Alla ropar ut namnet! På tre! Ett, två, tre...






TOPPLISTA HÅRIGA FRISYRER



10. Christian Bale i Anerican Hustle och Bill Murray i Kingpin. Låt oss starta med en före detta läderlapp i bekväm trivselvikt och en mästerlig bowlare i hysterisk komedi. Det är något speciellt med män och deras rädsla för flinten. Då gör de något som kallas comb-over. Läskigt, eller hur? Grisar!




 9. Härlig bild på Julia verkar tydligen räcka för denna lista. Lockigt, långt, rött. Meowww.




8. Bröderna Hanson i Slap shot gav oss den slutgiltiga lösningen, definitionen av hockeyfrillan. Och de kunde spela "hockey" också. Länge leve bröderna. Ser du att glasögonen har gått sönder? 





7. Den underbara Ramona Flowers i Scott Pilgrim vs. The World. Rosa, blått, grönt, lila, det har ingen betydelse. Så länge det sitter på huvudet.





6. John Cameron Mitchell i sin alter ego-roll som Hedwig. Hysterisk blond peruk är väl också hår? Jovisst. Hedwig och den arga lilla stumpen. Kliar sådär elakt.



5. Världens bästa antiterroristfrisör gör "silky smooth". Damen i fråga fick den så berömda Paul Mitchell frisyren "The Avalon". Disco, disco. Från filmen som på svenska heter Du sms:ar inte med Zohan.



4. Han är elak, han är galen, är han galen? Han är elak, han är svårbedömd. Han är socker, han är Chigurh! Och han har en fruktansvärt övergiven frisyr. I filmen som på svenska heter Inget land för gamla män.



3. Världens mest erotisk hårringar. Otaliga pojkar har drömt om dessa i sina pojkrum. Vem ville inte dansa med prinsessan Leia? Stjärnornas krig. Varför de krigar vet vi inte.



2. Tre rimliga frisyerer från Luc Bessons kärleksfilm Femte elementet. Bruce Willis som blond. Och då är han ändå den mest normale av dem alla! Vad heter han, Gary Oldman har en slags halv Hitler-frisyr och med muschen på underläppen. Plus ett plastskal på ena sidan av skallen. Vad har vi på Chris Tucker?




1. "Det goda vita kisset". Inte bara hudkräm, den är tydligen bra som frisyrgelé också! Cameron Diaz gav filmvärlden nya ideal och drömmar.



Avslutar med två otroliga frisörer; Zohan och Edward. En juckar den andra beskär.





Men låt dig inte nedslås av detta, din lilla hårlus. Hoppa över till mina filmspanarvänners alster och kolla vad de gömt i håret: 


26 kommentarer:

  1. Ah Lea! Shit vad man tycker hon är HET här!
    Och Chigurghs frippa är inget man skojar om! Kommer aldrig att vänja mig vid den! Notera sidorna! The Horror!

    Shit igen! Har du tankeöverförat dina tre snaggbilder ovan från mitt take på ämnet idag!??! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tankeöverföring! Coolt. Sunkade!

      The horror! LOL. :-D

      (Blev det dubbel-garv där...?)

      Radera
    2. Sunkade? Synkade var det ju! Oops.

      Radera
  2. Ha, vi inledde med exakt samma exempel idag! Men #8 är väl ingen "riktig" hockeyfrilla, de ser ju bara ut att ha långt hår? Och så är ju förstås den stora frågan: med eller utan kanelbulleöron nästa lördag ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sofia - Jag tycker Henke ska ha MED kanelbulleöron ;)

      Listan är för övrigt superbra! Det känns som att du täckt in det mesta i hårsvallsväg. Bilden på Christian Bale är sjukt kul.

      Sen tror jag att du har fått till en hårbeskrivning som är så genialisk att jag inte vet om du förstår exakt HUR bra den är själv. "Övergiven frisyr", så JÄVLA bra beskrivning. Man fattar exakt vad du menar och OJ så många sådana som springer runt på stan.

      Radera
    2. Sofia: Njae, det var väl Steffo som inledde med Samson...

      Hoppas någon tar fram kanelbullefrisyren på lördag. Jag lär få svårt att göra det själv dock...

      Jaha, du tycker inte att 8:an är ok? Jag tycker nog allt att det är lite åt hockeyfrilla-hållet...

      Radera
    3. Fiffi: Nä, ingen Henke med kanelbullar. Men kanske en Fiffi?

      Tack för lovorden!

      Men nu blir jag "kränkt". Jag väljer mina ord och beskrivningar med omsorg.
      ;-)

      Radera
    4. @Henke: Ja, ok, jag hade inte Irving och Ernie allra, allra först men nästan i alla fall :)

      Radera
    5. @Sofia, aha du tänker så! Jomenvisst vi är helt inne på samma spår där! Dessa gleshåriga herrar har satt sitt avtryck! Är det utropstecken på varje mening jag skriver!

      Radera
  3. 16 candels - trevlig film :)
    Bra lista men jag får rysningar av Tucker - brrr.
    Härligt att se Kingpin på listan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahh, rätt svar! Det blev guldstjärna i kanten på den! :-)

      Hehe, du gillar inte honom i 5:e E?

      Radera
  4. Jag gillar aldrig Tucker i någon film. Han är främsta anledningen till att jag bara sett 5:e E en gång - det fick räcka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig, men detta är undantaget som bekräftar regeln. Lite som med Rob Schneider i You don't mess with the Zohan...

      Radera
  5. Mycket ångest över Christian Bales come over när jag såg American Hustle. Alla come overs gör mig ängslig f.ö. Ett annat tips på en "hårresande" (tv-)film är "Mitt liv med Liberace" (Behind the Calebra) där både Michael Douglas och Matt Damon bjuder på rejäla kalufser. Osäkert om får behålla fingrarna om man skulle dra händerna genom deras frillor, med risk att händerna friteras i sprayångorna.

    Spana in: http://www.seriesadictos.com/wp-content/uploads/2013/09/behind-the-candelabra-poster03.jpg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jo hans comb over var inte att leka med.

      Har inte sett, men känner väl till Behind the Candelabra. Den hade ju en prominent plats på Fiffis årsbästalista för 2013!

      Radera
    2. Ha ha, årsbästa. Nä det låter helt uppåt väggarna... Men jag vet ju att hon gillar Matt D :-) Själv höll jag på att somna mindre än halvvägs, blev övertalad av mitt filmsällskap att fortsätta titta. Andra halvan var mkt bättre.

      Radera
    3. Har inte sett den rackarns filmen än, får bli någon gång man är sugen på gayigt liv i lyx.

      Radera
    4. Vi kanske kan se den i nån GoT-paus? :)

      Radera
    5. För maximal differentiering kanske? Men svängarna i tonläge är kanske för svåra... :-)

      Radera
  6. Härligt lekfull lista.

    Aj, jag blir blind varje gång jag ser Bill Murray från Kingpin. Första gången jag ser det, plus hos Filmitch då.

    Ingen hockeyfrilla, bara långt hår på hockeypojkarna. Det ska vara snaggat på sidorna.

    Ingen aningen vilken film det var men gissade givetvis på nån 80-talsungdomskomedi... inte min genre. ;)

    Jag såg lite av Zohan-filmen på... typ TV3... och till min förvåning tyckte jag det var riktigt roligt. Har haft den i bakuhuvudet. Nån gång ska jag se den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! :-)

      Bill Murray är brutal där i Kingpin.

      Jaha, du zoomar så klart också in på felaktig definition av hockeyfrillan... Hockey + frilla = hockeyfrilla. Herr grammatikpolis kan inte se genom fingrarna i detta fall?

      Zohan måste du se såklart. Den är ljuvligt underhållande. Men du bör vara på rätt humör, komedi som är rekommenderad av annan part är som alltid bräckligt...

      Radera
  7. Tack för att du har med Ramona. <3

    SvaraRadera