torsdag 1 maj 2014

Den ultimata årsbästalistan - 2013



För en tid sedan kördes ett gemensamt bloggtema över årsbästalista för filmåret 1999. Driven av ett analt intresse för siffror, listor och struktur gjorde jag en sammanställning över de mest populära filmerna för filmåret. Lite senare föreslog Jojje att det skulle passa sig som ett eget inlägg. Sagt och gjort, här och nu startar jag en ny serie listor här på bloggen - de ultimata årsbästalistorna. Och för att fira att Movies-Noir släppt ut sin lista för 2013 börjar jag med just det året.

Jag har alltså gjort en sammanställning på favoritfilmerna från de tillgängliga listorna. Jag tycker att det krävs minst fem listor för att en sammanställning ska vara relevant. Jag använder bara listor där man listat 2013 års filmer. Vissa bloggare skriver topplistor över sedda filmer under året vilket för mig är obegripligt. Inte att en sådan lista inte skulle kunna finnas och ha sin plats (jag tänker att det är en lista som man kan publicera den 1/1 varje år eller så), men att ersätta en årsbästalista med en slumplista är FEL! :) Nåväl, när det gäller UÅBL:or funkar de i alla fall inte.

För 2013 har jag sex listor; min egen, Fiffis, Jojjenitos, Ploxs, Jessicas internationella lista och Movies-Noir's. Om du har en topp-10 för 2013 får du gärna skicka mig en våg så adderar jag din lista i sammanställningen.

I ovan nämnda filmbloggares sex listor har totalt 36 filmer nämnts!

Plats 1 ger 10 poäng, plats 2 nio poäng osv. Högst antal poäng gäller. Om en film får lika många poäng gäller följande tie-breakers: a) antal listor filmen är med på (desto fler desto bättre), b) antal förstaplaceringar sen andraplaceringar osv (desto fler desto bättre).

Baserad på 6 listor.

Plats 1: Gravity (Cuarón) 41 poäng (5 listor, fyra förstaplaceringar)
Plats 2: Prisoners (Villeneuve) 33 poäng (5 listor, en förstaplacering)
Plats 3: Her (Jonze) 22 poäng (4 listor, två fjärdeplaceringar)
Plats 4: The wolf of Wall Street (Scorsese) 21 poäng (4 listor, två tredjeplaceringar)
Plats 5: Jakten (Vinterberg) 20 poäng (3 listor, en andraplacering)
Plats 6: Hotell (Langseth) 19 poäng (3 listor, en förstaplacering)
Plats 7: The place beyond the pines (Cianfrance) 18 poäng (3 listor, en andraplacering)
Plats 8: Before midnight (Linklater) 12 poäng (2 listor, en tredjeplacering)
Plats 9: Enough said (Holofcener) 12 poäng (2 listor, en fjärdeplacering)
Plats 10: Blå är den varmaste färgen (Kechiche) 10 poäng (3 listor, en sjätteplacering som bäst)

Klicka på länkarna för lite filmkärlek!

Sammanställningen skapad den 1:a maj 2014.

Övriga filmer som ansågs topplistevärdiga av någon av oss sex: Spring breakers, Behind the candelbra, Short term 12, New world, Metro Manila, Clear history, 12 years a slave, Frances Ha, The act of killing, The crash reel, Inside Llewyn Davis, Dallas buyers club, Elysium, Mud, The broken circle breakdown, Only lovers left alive, Wrong cops, The conjuring, Captain Phillips, Rush, The way way back, Drinking buddies, Enemy, World war Z, Rewind this!, Blackfish.

16 kommentarer:

  1. Kul att det blev ett eget inlägg. Det var det värt. :)

    Tack för länk till min blå recension.

    En värdig vinnare i Gravity!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade det!

      Du var den som hade Den blå filmen högst av ni som hade med den så det var givet att det skulle vara din revy som fick vara med. :-)

      Gravity!

      Radera
  2. Härligt och kul att få en sammanställning serverad på silverfat!

    Haha, är helt med dig angående slumplistor, men säg det inte till någon. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej mina läppar är förseglade!

      Jag hade tagit med din revy på The place beyond the pines om jag hittat någon... Du hade ju den på andra plats, högst av alla... :-)

      Radera
    2. Kanon!

      Nä, jag är ju inte så revyig av mig nu för tiden. Så förstår att du inte hittade den. Men det är helt okej ändå, blev positivt överraskad över att någon överhuvudtaget tänkt till med en sammanställning. :)

      Radera
    3. Nej du är ju inte mycket för slitsamt revyskrivande just nu kanske, men du hade fått en länk om det gått! Det räcker kanske med att veta det! :-)

      Radera
  3. Intressant inlägg och jag ser att jag har många filmer kvar att se innan jag ens kan börja fundera på en årsbästa lista för 2013. Kul att en dansk o svensk tog sig in :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och visst är det kul med lite internationell spridning! Vilka av filmerna har du sett? :-)

      Radera
    2. 1, 2, 4, 8, 9 exakt hälften.

      Radera
    3. Då har du sett flera av de som jag ser som allra mest ultimata... :-D

      Jag har själv inte sett 5, 10...

      Radera
  4. Filmåret 2013 var rätt bra inser jag när jag kollar på din sammanställda lista. Såg Her (http://thenerdbird.se/2014/april/hipster-sci-fi-av-spike-jonze-2.html) häromdagen bara, och det innebär att jag sett 8 av 10 av filmerna på listan (ej Wolf of Wall Street, The place beyond the pinnes). Håller med Filmitch, kul att en fransk och en dansk var med och toppade.

    Mer listor åt folket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yay! Mer listor. Det gillar vi, eller jag och Rob Gordon i alla fall.

      Her är ju för härlig. Vad mysigt det lät. Den borde jag se om snart.

      Glöm ej en svensk film på den ultimata topplistan!! Ingen kan vara mer förvånad än jag själv.

      Håll ut över helgen så kanske du får en ny ultimat årstopplista om måndagen! :-)

      Radera
  5. Jag är ledsen att behöva säga det men jag uppdaterade nyss min 2013-lista och jag tror min lilla lilla ändring (Her åkte ut) förändrar den ultimata listan en del eftersom det är så tajt om poängen mellan plats 3-5.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett tips är att du skriver in en edit-note i ditt inlägg för varje ändring som görs, så man kan följa ändringarna.

      Min ultimata lista är daterad så den gäller för 1/5-14.

      Radera
  6. Intressant och ambitiös sammanställning! Men bör det till skillnad från de vanliga årsbästalistorna finnas ett stoppdatum, just med tanke på Fiffis kommentar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fortsätter här, så att Sofia också får lite svar...

      Jag kommer inte uppdatera UÅL vid varje liten ändring, men jag kommer uppdatera listan om det dyker upp nya topp-10 listor och då kommer jag också ta med ändringar likt Fiffis senaste ändring. Både jag och Movies-Noir har för vana att uppdatera våra årsbästalistor.

      Jag kommer tex vara med på blogathon för årsbästalistan 2009 och då kommer jag uppdatera min lista ganska rejält.

      Radera