onsdag 28 maj 2014

Marvel's Agents Of S.H.I.E.L.D. - Season 1 (2013-2014)


Epic fail. Med de orden avslutade jag säsong 1 av denna serie. Jag messade min gode vän och tillika Joss Whedon-fan Paddy i Göteborg. En måndagskväll då jag trodde att jag skulle få se Game of Thrones avsnitt 8 blev helt i uppror eftersom det var en veckas avbrott av GoT på grund av Memorial Day i USA. Istället valde jag att se de sista två avsnitten av Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D.

Vi har ju för länge sedan insett att denna serie är kass, men att den var så här dålig var över min fattningsförmåga till och med. Serien fick en liten vitamininjektion när den runt omkring avsnitt 16-17 hade en tie-in med den nya Marvel-filmen Captain America: The Winter soldier. Men så snart nyhetens behag lagt sig föll tv-serien tillbaka i dålighetness.

Har Joss tappat det? Man kan ju undra för det fanns anledning till att ha förhoppningar över denna serie. Joss har gjort suveräna tv-serier förr, The Avengers där Joss och Marvel samarbetade var en av 2012 års bästa filmer och Marvel har gigantiska resurser och de har triumfkortet att kunna koppla ihop sin serie med biofilmerna. Det gick nästan inte att misslyckas...

Men det gjorde man. Seriens allra största svaghet är att ALLA karaktärer är svaga eller extremt dåliga. Castingen är också under all kritik. Hela serien är som en patetisk rip-off på Whedon's gamla serie Firefly. Ett större gäng med starka "karaktärer" åker omkring i världen i ett stort flygplan/skepp och utför jobb, lever genom den ena äventyrliga utmaningen efter den andra. Joss har till och med låtit bygga ett flygplan som ser ut som "Serenity", skeppet i Firefly. De har båda en stor ramp som fälls ner i aktre delen. Det finns scener i serien som är identiska som i Firefly. Är det en kärleksfull vinkning till Firefly eller bara slappt manusförfattande?

Man kan till och med mappa karaktärerna i serien mot de oändligt mycket mer djupa, intressanta och bra spelade karaktärerna i Firefly:
Coulson är en Mal, fadersfigur och ledaren men utan styrkan och humorn
May är en Zoe, krigisk och stark men utan Zoe's coolness
Ward är en Jayne, duktig på krig men utan Jaynes humor, glimten i ögat och djup
Skye är en River, farlig (?) och mystisk men utan svärtan och galenskapen
Simmonds är som en Kaylee, hjärtat i gänget men utan Kaylee's ärlighet och awesomeness
Fitz? Är han som en blandning av Simon och Wash kanske?

Nu ska vi kanske inte skylla allt på Joss eftersom han är i högsta grad upptagen med den andra Avengers-filmen. Jag misstänker att han inte har haft tid att delta så mycket i arbetet med tv-serien som man kunde önskat.

De sämsta karaktärerna i gänget är Skye (gillade aldrig henne), May (otroligt tråkig karaktär), Ward (fullständigt menlös) och Mike (J August Richards gästskådis från Angel). Inte ens Bill Paxton (Pvt Hudson i Aliens) kunde piffa upp anrättningen. Coulson och FitzSimmonds var jag mer neutral inför. De gjorde inga underverk men var i alla fall inte uppenbart "offensive". Det var lite mysigt när gästskådisar från the Whedon-verse (tex Amy Acker) eller Marvels värld (tex Cobie Smulders som Maria Hill) besökte serien för enstaka avsnitt.

Tyvärr, detta var inget att ha. Skippa denna serie om du kan.

Betyg: 2/5

8 kommentarer:

  1. Jag har haft lite dåligt samvete för att jag aldrig återupptog serien efter dom första fyra-fem avsnitten - det har jag inte längre. Tack för denna lysande sammanfattning :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de orden och trist att det inte funkade.

      Men du som en av östra Sveriges största Marvel-fans borde väl ändå ta och se igenom serien?? Väl?

      Radera
    2. Det finns så mycket man borde göra, det gäller att sålla med eftertänksamhet för att hinna med allt. Så hur mycket jag än gillar Marvel så struntar jag i den här serien och kollar bäverzombies istället ;)

      Radera
  2. En stor, stor besvikelse. :(

    Min gissning är att Marvel tog kontroll över för mycket och inte lät Joss få så mycket utrymme som han ville.

    Fast det är nog mer en förhoppning från min sida för att inte fläcka ner Joss. Sanningen är kanske mer att han inte hade tid och de som var medskapare (Joss bror och dennes fru) inte klarade av ansvaret/trycket utifrån.

    Eller nåt. Synd på den potentialen iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi är eniga om det, serien var en lika stor besvikelse som dess potential var. Den kunde blivit, borde blivit, något extraordinärt.

      Vore kul att höra från Joss själv om vad han tycker om resultatet och hur det gick till. Sånt brukar ju komma fram genom intervjuer och Q&A's på conventions etc.

      Radera
    2. Hör du något så får du meddela mig - också väldigt nyfiken.

      Radera