torsdag 19 april 2012

Top 10 films of 2001


Projektet med årsbästalistor fortsätter nu med år 2001. Detta var ett otroligt starkt år och efter min första genomgång av möjliga filmer för min topp-10, hade jag mer än 25 filmer att välja på. Till slut har jag valt ut tio starka filmer men framför allt mina högst personliga val av favoritfilmer. Det är två starter på välkända filmserier, två med gay-tema, två fantastiska debuter och två filmer om Hollywood-drömmen. Till det har jag tolv filmer som får hedersomnämnanden... 2001 är nog ett av de starkaste filmåren av dem alla helt enkelt.

Uppdaterad (2015-11-11): Adderade Spy Game till bubblarna. Adderade länkar till andra filmspanares topplistor.
Uppdaterad (2013-02-10): Lost and delirious flyttades ner till plats 10.



10. Lost and delirious (Pool)

I shall make me a willow cabin at your gate and call upon my soul within the house."
Årets mest ljuvliga, vackra och kanske sorgligaste film. Den är väl tämligen okänd, men ack så bra. Temat är obesvarad kärlek på en internatskola för flickor i nordamerika. Regissören är den franskspråkiga kanadensiskan Léa Pool. Huvudrollerna spelas av Piper Perabo, Jessica Paré och Mischa Barton.


9. Harry Potter and the philosopher's stone (Columbus)

Två av filmhistoriens mest framgångsrika filmserier hade premiär detta år. Harry Potter-serien var den ena. Jag älskar böckerna om Harry Potter, och jag tycker att filmserien är fantastisk. Den första filmen är inte på långa vägar den starkaste i serien, men den är otroligt charmig och nostalgisk för mig. Se bara hur unga Harry, Hermione och Ron var! På tal om Hermione kunde jag inte hålla mig från att lägga med bilden nedan. Den fångar den smartaste lilla häxan i världen helt perfekt...
Jag kan, jaaaag kan!















8. America's sweethearts (Roth)

Detta är en film som blir bättre varje gång man ser den. Det är en satir över Hollywood och en romantisk komedi i ett. Jag älskar denna typ av finesse, en lite smartare humor. Filmen lever på en långa radda av fantastiska skådespelarinsatser från John Cusack, Billy Crystal, Stanley Tucci, Christopher Walken, Catherine Zeta-Jones och Julia Roberts.


7. Monster's Inc. (Docter)

Monster's Inc. var den första Pixar-film som jag blev förälskad i. Josqen var redan efter Toy Story ett stort Pixar-fan, men jag var avvaktande. Denna film vann mig över kan man säga. Handlingen är ljuvlig och humorn är perfekt balanserad för både barn och vuxna. Jag håller nog denna som bästa filmen från Pixar.


6. Hedwig and the angry inch (Mitchell)

Jag upptäckte Hedwig på Filmfestivalen 2001. Vilken sensationell film! Som en blandning av rockopera, musikal och dramakomedi har den ingen motsvarighet som jag känner till. Musiken är suverän och mycket Bowiesque. John Cameron Mitchell's alter ego har tagit den långa resan från off-Broadway ända upp på den vita duken. När jag visade filmen i Filmklubben rönte den stort jubel.


5. Black hawk down (Scott)

Fråga mig vilken min favoritkrigsfilm är, och då svarar jag antagligen Black hawk down. Jag läste boken och blev mycket fascinerad av den verkliga händelsen som boken/filmen bygger på. Lyckligtvis är detta ett av Ridley Scott's mer lyckade projekt (ni vet han lyckas numera med vartannat projekt). Oliidligt påtaglig i sin beskrivning av man-mot-man strider i urban miljö.


4. Le fabuleux destin d'Amélie Poulin (Jeunet)

Amelie kommer så högt upp på listan för att filmen är så underbart varm och go. Detta är kanske alla "feel good"-filmers Moder? Den smått naiva musiken passar perfekt för filmen. Fotot och de starka färgerna är en tydlig vink om att hela historien är som en saga, men gudars vilken härlig saga.


3. Donnie Darko (Kelly)

Ytterligare en upptäckt på Filmfestivalen. Jag blev helt fascinerad av den mystiska värld som spelades upp. Richard Kelly har inte nått samma höjder sedan dess. Detta är den första av två filmer på denna lista som man kan spendera timmar med att analysera handlingen på. Jake Gyllenhaal är stabil som unge herr Darko, men annars är filmens styrka en massa sköna birollskaraktärer.


2. Mulholland drive (Lynch)

Mästaren David Lynch's avbrutna uppföljare till Twin Peaks klipptes om från tv-serie till en enda komplex och komplicerad långfilm. Jag blev helt tagen av denna film. Naomi Watts skådespelarinsats är bland det bästa jag sett. Jag och Josqen har dissikerat filmen och jag tror nog att vi har ganska god koll på vad som egentligen händer. Med den tolkningen som vi har är detta ett mörkt, mörkt drama. Filmen kan ses som en kommentar till Hollywood-drömmen, likt den åttondeplacerade filmen på denna lista, men detta är mardrömsvarianten.


1. The Lord of the rings: The fellowship of the ring (Jackson)


Det självklara valet för 2001 års bästa film. När jag som liten läst "Sagan om ringen" blev jag lite ledsen för att den aldrig skulle kunna filmatiseras. Tack vare modern teknik har nu Tolkiens älskade värld kommit till liv. Första filmen i trilogin är makalöst bra och klart bättre än de två uppföljarna. I ettan är handlingen tajtare, karaktärerna mer solida, actionsscenerna färre men av högre kvalité och så är musiken till denna del mycket, mycket starkare. Jag såg denna film på bio två gånger och The fellowship of the ring gav mig den bästa filmupplevelsen år 2001.


Hedersomnämnanden. År 2001 var som sagt ett mycket starkt år och här är de filmer som jag övervägde:
Ghost world
Vanilla sky
Gosford Park
Ocean's eleven
The Royal Tenenbaums
Jay and Silent Bob strikes back
Elling
The anniversary party
Moulin Rouge
Legally blond
Evolution
Artificial Intelligence: AI

Och så har vi den obligatoriska frågan till alla läsare. Vilka filmer saknas på denna tio i topp-lista? Vilka filmer är dina favoriter från 2001??


2001 års största besvikelse: Behind enemy lines
Jag, C-J och några till hade en bioafton med krigsfilmstema. Vi såg Behind enemy lines och Black hawk down efter varandra. Lyckligtvis i rätt ordning. Lika bra som Black hawk down var, lika erbarmligt dålig var Behind enemy lines. Trots Owen Wilson i huvudrollen! Lågvattenmärket var när hans karaktär klarade sig genom ett minfält genom att springa fort, fort, med flaxande armar.

2001 års sämsta film: Driven
Under det tidiga 2000-talet hade vi fredagsfilmvisning på kontoret på den konsultfirma jag jobbade på. Josqen var ansvarig för filmvalet en fredag. Han valde Sylvester Stallone's Driven. Jag hade filmvalet en annan vecka och jag valde Aliens. Jag vann. Aliens är bättre än Driven. Men så är också nästan alla filmer i världen bättre än Driven. Hihi.

Den 11:e november 2015 kom ett gäng topplistor ut, och fler är kanske på väg. Uppdaterar nedan lista så snart fler listor publiceras:
Jojjenito
Fiffis Filmtajm
Filmitch
Movies-Noir
Rörliga bilder och tryckta ord
Flmr

27 kommentarer:

  1. Fel, fel, fel! Driven är en klart habil actionfilm, en av få moderna sådana med racingtema. En klar trea.

    Annars gott om bra filmer i listan.

    SvaraRadera
  2. Pladd: man kan ju inte tycka lika om allt, eller ens något, eller Driven.

    SvaraRadera
  3. Wrooom - wrooooom - wrooooom - wroooooom - Stallones ledsna ögon i närbild - wrooooom - wrooooooom - wroooom - Estella Warrens läppar i närbild - wroooom - wroooom - wroooom.

    Näe. Inte ens jag kan med all välvilja i världen säga att Driven är en BRA film.

    Kul lista för övrigt. Ser fram emot att se Hedwig.:)

    SvaraRadera
  4. Fiffi: Wrooooom. Kul ord. Ser fram emot att du får se Hedwig!

    SvaraRadera
  5. Driven anno 2011 är bättre :)

    Helt sjukt att det är 11 år sedan LOTR hade premiär på bio. Tiden bara rinner iväg.

    SvaraRadera
  6. Anders: Välkommen till bloggen. Menar du Drive från 2011? Jo den är mycket bättre. Hehe.

    Det ÄR helt sjukt att det är 11 år sedan den hade premiär. Lite oroväckande faktiskt!

    SvaraRadera
  7. Kul och ambitiös lista som vanligt, och visst var 2001 ovanligt starkt.

    Håller däremot (i varierande styrka) inte med om nummer 9, 8, 6 eller 4 på någon bästa-lista. Nummer 10 kan jag ta med din motivering, men det finns som sagt bättre HP-filmer.

    Skulle ersätta med tex Gosford Park eller Ocean's Eleven. Eller varför inte Shrek och Spirited Away? From Hell kanske? Legally Blond är också en favorit. Vill minnas att jag tyckte Frailty var riktigt bra men det var ett tag sedan jag såg den.

    Och Evolution och A.I. med hedersomnämnanden?! Ehh, jag kan spara det till nästa lördag ;)

    SvaraRadera
  8. Tack Sofia. Det är lite svårt att välja filmerna på listan när det oftast är länge sedan jag såg filmerna. Som jag kommer ihåg det var Evolution en riktigt rolig Sci-fi-komedi. Men det var länge sedan.

    A I är en mycket filosofisk film, en mycket tung film. Bra film.

    Shrek var jag inte så positiv över. Spirited away hade jag inte sett när jag skrev listan, men jag såg första halvan i fredags! Ska försöka få tid att sätta mig ner och se klart den ikväll. Känns tyvärr som att den kommer bli en besvikelse...

    Gosford Park och Ocean's eleven är båda mycket bra.

    Men du, gillar du inte Amelie? Nu blir jag nyfiken, vad kan ligga bakom detta?

    SvaraRadera
  9. Sofia, har du sett Lost and delirious?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nope. Och Amelie vet jag faktiskt inte riktigt varför. Bortsett från att jag lyckades se Un long dimanche före Amélie och tyckte väldigt mycket om den. I det perspektivet känns Amélie då mest lite lättsinnigt knasig. Charmig men nästan lite för forcerat charmig. Men musiken är helt fantastisk.

      Ajdå, varför besvikelse över Spirited Away? För hajpad?

      Radera
    2. Du kanske måste se om Amelie med nollställda förväntningar?

      Jag såg klart Spirited Away igår, revy kommer snart på en blogg nära dig.

      Radera
  10. 8,6,3,2 har jag inte sett Moulin rouge hade definitivt varit med på min lista men då är jag också svag för musikaler.
    DD och Monsters är två filmer som är otroligt bra.

    SvaraRadera
  11. Hmm, Moulin Rouge var ju med på min lista med hedersomnämnanden men jag måste ha slarvat bort den. Jag kan rekommendera alla de fyra du inte sett... Såklart... Duh på mig. Speciellt nr 2... Duh igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag såg den men menade att den skulle varit med på tio i topp. L&D ska kollas in vid tillfälle.

      Radera
    2. Ja, den var ju med på mina hedersomnämnanden, den dök upp igen. Gott.

      Radera
    3. Inget nytt har hänt än sedan jag kommenterade. Hedwig bör nog få plats i 2016 års musikalvecka. Eller?
      Moulin rouge blev bara bubblare.

      Radera
    4. Hedwig skulle passa perfekt i musikalvecka. Kanske som en krydda bland de vanliga...
      :-)

      Radera
  12. Det bästa filmåret, helt klart! =)

    Såg Lost and Delirious för inte så länge sedan, och tyckte också den var riktigt bra.

    SvaraRadera
  13. Gustav: bra jobbat! Jag såg Lost and delirious på Filmfestivalen med Josqen, men i övrigt har jag aldrig hört talas om någon som sett denna lilla pärla. Vilket betyg fick den av dig?

    SvaraRadera
  14. En fyra bidde det. Inte många som sett den, men vet ett par stycken.

    SvaraRadera
  15. Flyttade om lite i listan. Alla filmer på topp-10 är kvar men lite ny ordning. Jag såg om Lost and delirious och den hade tappat mycket av sin luster (plats 2->10). I övrigt Donnie Darko och Black Hawk Down avancerade på listan.

    SvaraRadera
  16. Mycket har hänt sedan jag skrev kommentaren här ovan på din lista. Hedwig är sedd och jag tycker fortfarande att Driven är en kass film ;)

    Tre överlapp som sagt, det hör inte till vanligheterna men det kunde även ha blivit fyra. Donnie Darko var uppe på listan och vände - i sista stund. Många bra filmer att välja på detta år. Ett tacksamt I-landsproblem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har runnit en del vatten under bron sedan jag skrev denna lista ursprungligen...

      Donnie Darko är topp-10 värdig! En väldigt speciellt film, men det är ett starkt år som sagt...
      :-)

      Radera
  17. Harry Potter!?!
    HARRY POTTER!??!

    ...du räddar dig lite med att ha med Black Hawk Down. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. LOL, du vet att jag är svag för Harry Potter! :-)

      Sjuan for the win!!

      Radera
  18. Jag håller med dig om att Sagan om ringen är betydligt bättre än de två uppföljarna, men jag tycker att de trots det är magiskt bra, särskilt extended-versionerna. Har du någon tanke där, någon du tycker är bättre som standard jämfört med extended?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog inte sett bioversionerna sedan jag såg filmerna på bio för första gången. Sedan dess har jag sett de långa versionerna minst två gånger vardera. Svagheterna med tvåan och trean finns nog i båda versionerna, men det är möjligt att de långa versionerna är bättre.

      Tvåan gör våld på handlingen på ett otillfredsställande sätt. Tex att Aragorn försvinner bara för att de skulle kunna få scenen när han kommer åter och trycker upp dörren i Rohan. Filmen sackar betänkligt i mitten och hela beskrivningen av Rohan är konstig. Ska det vara som en vikingaby med några hundra invånare? Jag trodde det var ett land med stora städer och en stor här som skulle kunna göra någon skillnad i slaget om det vita tornet, därav att alla väntade på hästfolket men en så stark längtan... En annan liten detalj, petitess, men som ändå är irriterande är att de gör Gimli till en byfåne, "comic relief", i slaget om Helms Deep.

      Tredje filmen är bättre än tvåan men den har alldeles för många slut. De borde skalat bort ett tiotal av sluten. Det är som en Springsteen-konsert, det tar aldrig slut! Det andra stora felet är att Peter Jackson inte orkade göra armén av döingar från bergen på ett seriöst sätt. Istället blir de illustrerade som en grön slajmmassa som väller över slätten och upp för väggar. Mycket långt från bra framförande rent filmiskt av den avgörande faktorn som fick slaget att tippa över till de goda. Trist och ledsamt med tanke på hur noggrant de gjorde allt i första filmen.

      Radera