tisdag 4 mars 2014

Prisoners (2013)


They only cried when I left them.

På filmfestivalen i vintras såg jag regissörens Denis Villeneuve's film Enemy med Jake Gyllenhaal i huvudrollen. Den filmen var en mycket stor överraskning och en av filmfestivalens "best finds". Duon gjorde ännu en film som hade premiär under 2013, en film som är mer omtalad än Enemy. Jag tänker givetvis på den becksvarta thrillern Prisoners.

Jake Gyllenhaal spelar den unge och arrogante Detective Loki som utreder försvinnandet av två små flickor i nioårsåldern. Pappan till en av flickorna Keller Dover spelas av en ursinnig Hugh Jackman. Det tredje hörnet i triangeln är den misstänkte Alex Jones som spelas av den utomordentligt osympatiske Paul Dano.


Prisoners är inte fullt lika överraskande för mig som Enemy var, då jag förväntade mig ungefär vad jag fick, en tät, spännande och komplex thriller. Och åtminstone de två första beskrivningarna stämmer väl in på filmen. Jag hade kanske hoppats på en något smartare story, nu var den ganska rättfram utan twists som jag på något sätt fått för mig att filmen skulle innehålla.

Men i vilket fall, Prisoners är en mycket bra thriller. Jag satt med andan uppe i halsen under stora delar under första halvan av filmen. Allt eftersom filmen flöt fram började man förstå vad den gick ut på och mot slutet var det kanske mer nyfikenhet än spänning som var ledorden.


Det vore nog lätt att jämföra denna film med Seven eller När lammen tystnar, så då gör jag det och Prisoners står sig ganska väl mot sina äldre kusiner. Men den når inte ända upp till den nivå som de filmerna befinner sig på.

Prisoners är mörk, men inte riktigt lika mörk som Seven. Jag hatade storstadens kalla natt och regnvåta asfalt mer när jag gick hem från Seven än efter jag såg denna film. Prisoners är spännande, men inte lika spännande som När lammen tystnar. Hannibal the Cannibal var mer skräckinjagande än någon i Prisoners och spänningen som Clarice utsatte oss för i slutscenerna i mörkret var klart mer nervpirrande än de i slutet av denna.

För mig hamnar Prisoners på ett högt och respektabelt betyg. Det är en film som är väl värd att ses av alla som gillar thrillers och polisfilmer. Men egentligen skulle jag hellre rekommendera tv-serien True detective med Matthew McConaughey och Woody Harrelson istället. För när det väl kommer till kritan, ger verkligen Prisoners något nytt till genren alls? Jag tror inte det. Villeneuve's Enemy var på alla sätt en mindre film, och helt klart en mindre pretentiös film, men den var samtidigt mer unik och det är kanske det man är ute efter mest nu för tiden...

Jag ger Prisoners tre röda visselpipor av fem.

Betyg: 3+/5


10 kommentarer:

  1. Vad sägs om True Detective säsong 2 med Detective Loki i huvudrollen? Jag skulle jubla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahhhhh, well, well. Har Jake "the acting chops" för det? Jag är osäker... Men visst, efter 5/8 av S1 skulle jag se vad de än gör i S2...

      Radera
    2. Jag tror Loki skulle passa som handen i handsken. Och vet du, jag har sett ikapp nu, bara sista skälvande avsnittet kvar. Det finns fördelar med att vara sjuk ;)

      Radera
    3. Wow, jag har en paus efter avsnitt 5 och väntar in de sista tre. Sista på söndag!

      Radera
  2. True D väntar jag tills serien är klar då jag kommer att njuta av hela första säsongen. Prisoners gillade jag kanske inte så mycket för storyn som tappade lite mot slutet utan mer för skådisarna som var mkt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med om att skådisarna och stämningen var den största behållningen från Prisoners. Vilka båda är än bättre, mycket bättre till och med, i TD. Du har 8 timmars högtidsstund framför dig. Jag har bara 3 h kvar.

      Radera
  3. Jag älskade Prisoners, trots sina skavanker. För jag vet inte riktigt om jag tyckte upplösningen levde upp till den fantastiska första timmen. Hade avslutningen varit lika tät som resten så hade det varit en 5/5-film hos mig.

    Har du sett Israeliska Big Bad Wolves, Henke? Två filmer som påminner väldigt mycket om varandra. Även om jag föredrar Prisoners.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att första timmen var den starkare parten. Nej, jag har inte sett Big bad wolves, men var det inte den Erik och Markus pratade om i senaste podden? Har du sett True Detective? Det är grejjer det!

      Radera
    2. Jo, det stämmer. Klart sevärd och lite intressant om man uppskattade Prisoners.
      True Detective - bäst just nu. Sista delen på söndag. PEPPEN!

      Radera
    3. Japp på söndag kommer sista. Jag har sparat avsnitt 6 och 7 samt 8:an för en rejäl sittning när allt finns hemma.

      Radera