onsdag 26 mars 2014

Anchorman 2: The Legend Continues (2013)



Brick Tamland: I can always guess how many jelly beans are in a jelly bean jar, even if I'm wrong.

Will Ferrell - herregud vilken dåre. Han kan vara otroligt rolig, men man kan också känna att han avnjutes bäst i biroller. Har är helt enkelt lysande i sin lilla roll i slutet av Wedding crashers till exempel.

Men låt mig inlda med att förkunna att jag älskade den första Anchorman-filmen. Detta var absolut inte den första filmen med Will Ferrell men det var hans genombrottsfilm i mina ögon. Jag fick upp ögonen om hela gänget runt honom som Owen Wilson, Vince Vaughn, Steve Carrell och Paul Rudd. Nu har den första riktiga uppföljaren kommit och mina förhoppningar var ganska högt ställda.


Jag tycker att Anchorman 2 är helt ok. Den underhåller bra för stunden, men topparna är färre och lägstanivån är lägre. Den är lite mindre bra inom många områden jämfört med ettan och då blir slutresultatet klart sämre.

Alla huvudkaraktärer är åter och handlingen är än en gång en "uppgång och fall" historia. En av de scener som kunde blivit mycket rolig var den när Ron är på middag hemma hos sin flickvän föräldrar. Hon är färgad och Ron får ett frispel och gör bort sig på Basil Fawlty-vis. Den scenen var inte speciellt rolig.

Ron Burgundy: Which one of you pipe hittin bitches can pass the salt?

Den roligaste karaktären i filmen blir Steve Carrells Brick och hans uppvaktning av Chani spelad av den som alltid roliga Kristen Wiig. Greg Kinnear som Veronicas älskare/psykolog var mycket bra också.


Som helhet var detta lättglömt men inte speciellt förargligt heller. Den klockren tvåa helt enkelt.

Betyg: 2/5

4 kommentarer:

  1. Great att få höra om ännu en Ferrell-vän!
    Tokgillade första Anchorman så denna ligger SÅKLART i loopen!
    Håller med om att han är en riktig galning...lite ojämn...men för det mesta helt underbar!

    Har du sett "Land of the Lost"? Galenskaper av finaste märke. Dessutom med dåren Danny McBride!
    http://steffofilm.wordpress.com/2010/12/13/land-of-the-lost-2009/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Schysste. Tar i hand på den! Ferrell-vänner.

      Land of the lost tror jag fladdrade förbi på tv någon gång för länge sedan. Får kanske kolla in den var det lider...

      Radera
  2. Tyckte den här var snarlik den första i skojighetsnivå. Dvs helt okej kul. Blev nog nästan lite positivt överraskad faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan det varit överraskningsmomentet första gången jag såg ettan!? Men, nej, jag är ganska säker på att ettan är klart tajtare och renare...

      Radera