tisdag 11 mars 2014

Introduktion till minimaraton över filmåret 2007


Om ett antal veckor kommer jag lägga upp min högst personliga topplista för filmåret 2013. Innan dess var jag dock tvungen att göra klart topplistan för året 2007. Jag har lagt upp listor från alla år från 2000-talet utom just 2007. Ni ser länkar till åren 2000-2012 under blogghuvudet, samt här.

Varför har jag då ingen lista för 2007 redan? Jo, för att det året var så eländigt svagt. Det finns en solklar etta från året och några bra filmer därtill, men sedan intet. Jag hade helt enkelt inte tio filmer som kändes värda att ha med på en topplista. Därför har jag i smyg kört ett minimaraton med filmer från året 2007. Jag har kollat några filmer jag tidigare missat. Målet var att se så många som behövdes för att fylla på topplistan så att den svällde till tio filmer. Men också bland de nya var det svårt att hitta några riktiga pärlor. Totalt sju filmer fick jag stifta bekantskapen med innan jag kände mig nöjd. Det har varit en brokig samling, från heroinlangare på 70-talet till en prinsessa på vift i New York.

Jag kommer nu publicera lite kortare revyer på dessa sju filmer och sedan kommer min topplista för det svarta året 2007. Den första revyn kommer upp senare idag... Jag gör vederbörliga avbrott under de kommande onsdagarna för Filmspanar-aktiviteter.

Bloggkompisen Movies-Noir roar sig också med att göra topplistor, se här.
Fiffi överraskade oss häromveckan med en årstopplista, närmare bestämt 1988, se här.

12 kommentarer:

  1. Oh, you are a sneaky one... Ska bli spännande att se vad du var tvungen att komplettera med. Tittar jag på min ALIMO-lista tycker jag nog att man hade kunna skrapa ihop tio hyfsade filmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag sneakar till mig några 2007:or. :-)

      Vilka skulle du vilja nominera till min, eller en, potentiell topplista då?

      Radera
    2. Då ska vi se... Utan att ha någon som helst koll på vad du redan sett:
      Die Fälscher
      [Rec]
      The Mist
      Hot Fuzz
      No Country…
      There Will Be Blood
      Atonement
      Funny Games
      Persepolis
      Tropa de Elite
      Sicko
      Lars and the Real Girl

      De tre sista har jag inte sett själv, men det känns som att de anses som bra...

      Radera
    3. Man tackar. Jag har sett fyra av dem och två av de fyra kommer med...

      Radera
  2. Jag tog en snabbtitt på de första 150 filmerna som dök upp på IMDb för år 2007.

    För att inte anstränga mig för mycket så gör jag en kategori "Skulle vara med på en tio i topp lista" (i en möjlig rangordning):
    * Juno
    * [Rec]
    * Darjeeling Limited
    * Sunshine
    * Paranormal Activity
    * Harry Potter and the Order of the Phoenix

    och en "kanske skulle vara med på en tio i topp lista" (i bokstavsordning):
    Grindhouse-projektet (Tarantino / Rodriguez)
    No Country for Old Men
    Stardust
    Sweeny Todd
    There Will Be Blood
    Zodiac

    Skall bli intressant och se vad du plockar ut för godbitar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, kul med dina listor. Många bra förslag och jag tror bestämt att fyra stycken av dem ligger mycket bra till för att komma med på min lista. Och minst en av dem kommer också med i inlägget, jag listar ju inte bara toppen utan också sämst för året och största besvikelsen...

      De två skräckisarna har jag nog inte sett...

      Radera
  3. SUNSHINE *klapp klapp klapp* SUNSHINE *klapp klapp klapp*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en ganska käck Beatles-låt som handlar om sunshine, och en annan om solen. Jodå, jag har sett denna Danny Boyle-film. Är inte en stor Danny Boyle-fan.

      Sunshine var helt ok. Alltid kul med sci-fi om inte annat. Kan kanske ha gett den 3/5 om jag haft bloggen då, något sånt...

      Radera
  4. 2007 var ett ganska bra år tycker jag, speciellt med tanke på att man fick en riktigt toppfilm. Finns sämre år under 2000-talet... Fast du har kanske inte prickat in alla filmerna. Blir intressant att se vad du kommer fram till. Själv ska jag fortsätta med 1988. Har en del att se om och andra att se för första gången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi får väl komma överens om att vara oeniga om detta år då för jag finner det väldans svagt. Men det finns givetvis några bra filmer när allt kommer till kritan. Inom kort kommer allt uppdagas!

      Radera
  5. Hm 2007 dåligt år? Kollade in 100 i topp på IMBD och fick snabbt ihop ett 20-tal filmer som låg på betyg sju och högre men smaken är olika.......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du inte menar There will be blood...? Vid sidan av den, som är rent ut sagt usel, finns det en hel del filmer som får en 2:a eller 3:a från mig som verkar ha många sympatisörer...

      Jaja, i slutet av nästa vecka får du svaret. Enligt mig i alla fall.

      Radera