fredag 28 mars 2014

Henkes Best of Kent (1995-2012)



Musik non stop. Låten strömmar ut ur radion. Jag sitter i min bronsfärgade BMW och vi står i korsningen Solnavägen och Frösundaleden. Det är på senvintern år 2000 och den ljusnande framtiden var vår. Jag kommer så tydligt ihåg när jag upptäckte Kent. Det dröjde till nästa skiva, Vapen & ammunition, tills jag började köpa skivorna och sedan dess har jag varit ett fan.

Är Kent pretentiösa? Ja, mycket. Är Kent bra? Ja, mycket. Är Kent bra live? Nej, inte alls. Är Jocke Berg en bra låtskrivare och producent? Ja, mycket. Är Jocke Berg en favorit? Nej, inte alls.

Komplext.

Kent är bandet som är många dimensioner bättre på skiva än live vilket är lite udda. Jag har sett dem live minst fyra gånger, bland annat på den "vita konserten" på Stadion på den svenska nationaldagen 2003. Jag gillade väl inte deras fascistoida tendenser så mycket så jag gick dit i lila jeans och grå skjorta under svart skinnjacka. Både en och annan ur publiken var framme och gnällde om att jag inte var klädd i vitt.

Igår kväll publicerade Filmitch sin "best of Kent" och det var himla kul. Han hade satsat på en helt blandad lista. Jag började med det också men jag kände att listan fick ett annat flow med en mer kronologisk ordning. Inte 100% kronologisk, men jag har lagt ihop de låtar som passar ihop vilket är i sjok med låtar från samma skiva ihopa. Jag ville har max "flow". Först får ni de lite nyare låtarna med otroligt sköna synthar, sedan de sex grymmaste låtarna från deras bästa album Vapen & Ammunition. Fortsätter med den ljuvliga eran runt Hagnesta Hill och till sist de lite äldre låtarna.

Håll till godo. Spotifylistan Henkes best of Kent.

Kent i fyra akter:
1. Taxmannen
2. Krossa allt
3. Ensamheten
4. Töntarna
5. Ismael
6. Gamla Ullevi
7. Berlin
8. LSD, någon?
9. 400 slag
10. Max 500
11. Ruta 1
---
12. Sundance Kid
13. Pärlor
14. Dom andra
15. Kärleken väntar
16. Socker
17. FF
18. Mannen i den vita hatten (16 år senare)
---
19. Kungen är död
20. Revolt III
21. Musik non stop
22. Kevlarsjäl
23. Stoppa mig juni (lilla ego)
24. Berg&dalvana
25. Utan dina andetag
26. VinterNoll2
---
27. Livräddaren
28. Celsius
29. Bianca
30. Elvis
31. 747
32. När det blåser på månen
33. Thinner
34. Kräm (så nära får ingen gå)


14 kommentarer:

  1. Ingen La Belle Epoque på listan? Nån speciellt anledning till det?

    Kent live är magiskt tycker jag och den vita konserten blev extra magiskt med allt det vita (tycker jag då som såklart var vitklädd ;)) och jag tyckte dom var tajtare än någonsin när jag såg dom på invigningen av Tele2-arenan. Det är kaxigt att dom aldrig slutar utvecklas. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förutom att listan är ett blandband med de bästa från 1995-2012? Inget.

      Har aldrig tyckt att live-låtarna växer så mycket som låtar kan göra för flera andra artister. Jag tror att det är Musik non stop som kan bli väldigt mycket bättre live, de har en tung instrumental inledning som är grym. Men de flesta låtarna låter som på skivan eller vagt sämre. Inte ok.

      Sen kan jag förstå att det är kul att gå på konsert. Så upplevelsen kan bli hur bra som helst, men av helt andra skäl. :-)

      Radera
    2. Oki. Jag blev så till mig att jag inte läste rubriken :)

      Men vad tycker du om nya singeln då?

      Radera
    3. Har hört den men vet inte än hur bra den är.

      Radera
  2. Inte bra live? Vänta här lite. Jag har förvisso bara sett dem en gång men då var det inget fel på livespelandet. Snarare tvärtom - de var mycket tighta och välljudande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se svaret ovan. Jag finner oftast låtarna ungefär lika, eller sämre än studioversionerna. Inte så bra. Har sett andra artister där det är heeeelt annorlunda.

      Tajthet och välljudande är en grundförutsättning, inte ensamt för sig nog för jubel och hurrarop... Jag menar då kunde de ju lika gärna ställa ut en schysste ljudanläggning och spela skivorna... Som en del så kallade artister gör nu för tiden! :-)

      Radera
  3. Kan förstå dina invändningar mot gruppen live men jag gillar deras scenshower mycket som ger musiken en extra dimension.
    Nio låtar blev det men du verkar gilla gruppen mer jämntjockt min tyngdpunkt ligger på skivorna efter V&A men jag ser att även du gillar 747 & Mannen med den vita hatten två mycket bra låtar.
    Skrockade gott åt ditt antivitaklädsel val - jag kan också känna mig lite anti i sådanadär sammanhang ;)
    Nu väntar jag ivrigt på din Pink Floyd lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är klart att scenshowen är ju en viktig del i alltet.

      Pinkan. Attans, svårt att få ihop den. Har ändrat och ändrat och ändrat och ändrat... Ska bättra mig. Snart så, snart.

      Men imorgon blir det topplistan för 2013 år filmer.

      Radera
    2. Pink Floyd listan närmar sig. Nu tror jag att jag har det... Den blir lång. Lång och go. Åhh så bra. Lång, go och skön. Japp, så är det.

      Radera
    3. Låter spännande.

      Radera
    4. Håll utkik på bloggen på lördag... By the way, which one is Pink?

      :-)

      Radera
  4. Kanoners ju!
    Lägger den till listan som filmitch tillhandahöll! Bra skit för oss "hobbylyssnare" på Kent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är välkommen. Mycket nöje med lyssningen...



      Hmmm. Vilken lista är bäst då, förresten? :-D

      Radera
  5. Äntligen hunnit lyssna igenom... Först tänkte jag att jag gillade ditt urval bättre än Filmitch, men allt eftersom listan fortskred insåg jag att det nog snarare handlade om att jag gillar sena Kent bättre än tidiga Kent. Tidiga Kent _är_ väldigt klagande...

    SvaraRadera