onsdag 12 mars 2014

Filmspanarna Tema #18: Överdrifter



Månadens filmspanartema blev alltså Överdrifter. Utan att överdriva lät det som ett kul tema. Jag började fundera på en lista som vanligt, och hur jag skulle formera den. Men hur jag än vände och vred på frågeställningen var det om och om igen en film och en speciell skådespelare som mina tankar drogs till, likt en stålkula som rullar i ett stuprör mot avloppshålet.

A number one! You're the Duke. You're the Duke.

Jag insåg snart att detta var väldens mest perfekta ögonblick att återse en av de allra första barnförbjudna filmerna jag såg på bio. Jag skulle se om Flykten från New York, eller Escape from New York som den också kan kallas.


USA's president kraschlandar på Manhattan som gjorts om till ett livstidsfängelse i en nära framtid och hjälten Snake Plissken skickas in för att hämta ut presidenten. Donald Pleasence spelar Herr President med ett briljant överspel. Speciellt de avslutande scenerna när presidenten skjuter ihjäl The Duke of New York, A-Number-1, the Big Man har etsat sig in i mitt minne som det ultimata överspelet alla kategorier.

Jag såg filmen i helgen som gick och det är ta mig tusan världens bästa film alla kategorier. Den höll väldigt bra trots att jag förväntat mig att sitta och klia mig i skägget över pinsamheterna. Visst jag har extremt mycket nostalgiska känslor runt denna film. Flykten från New York och The Road warrior var länge de två bästa filmerna jag någonsin sett.

Mr President
Men faktum är att filmen håller än idag. Redan under förtexterna fick jag gåshud då den underbara filmmusiken sätter igång. John Carpenter är en allkonstnär och han har skrivit filmmusiken. Är detta filmhistoriens bästa film score? Ja, det är det! Utan tvekan.

Actionscenerna är bäst i hela världen. Filmen är spännande och actionfylld, men den är inte sönderklippt som så många filmer är i dagens MTV-era. I denna film tillåts scenerna andas och ta form och åskådaren hinner ta in stämning, spänning och karaktärer. Scenen då Snake slåss i en boxningsring mot den starke mannen är ett bra exempel på en scen som får andas och växa.

"Help"
En film kan inte vara speciellt bra utan bra karaktärer och Flykten från New York har filmhistoriens bästa galleri av dem. Samt Hollywoods skådespelarelit som spelar dessa guldkaraktärer. Vad sägs om Kurt Russel, Harry Dean Stanton, Lee Van Cleef, Donald Pleasence, Isaac Hayes och Ernest Borgnine? Hey, classic line up.

Snake Plissken är den coolaste hjälten som visat sig på duken. Precis som Max säger han inte så mycket men det han säger gäller! Scenerna mellan Snake och Hauk (Van Cleef) är monumentala. Inne på Manhattan kryllar det av lustiga karaktärer. Denna film toppar till och med Blade Runner, The warriors och Aliens när det gäller bifigurer och där är den väsande och ormlike Romero A Number One.

Romero
Flykten från New York är helt enkelt en perfekt film. Inget går att förbättra. Det var därför jag valde den för just detta tema!




Jag tippar att du nu vill springa ut och skjuta dig själv i benet med ett armborst så att du kan halta lika coolt som Snake, men ta istället och kolla in vad de övriga filmspanarna har hittat på för bidrag till temat:

15 kommentarer:

  1. Svar
    1. :-)

      Överdrivet bra film eller överdrivet överdriven revy?

      Radera
    2. Överdrivet bra film!

      (fast jag förstod ditt tag på överdrivet överdriven revy också. :)

      Radera
  2. En överdrivet bra film alltså? :) Bra val av film. Nu blev jag jättesugen på att se om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det gör du rätt i, den håller fortfarande, fan ta mig! :-)

      Radera
  3. Kvalitet och coolhet i överflöd är aldrig fel! Säger som Fiffi, nu vart man ju sugen på en omtitt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna påminna er om denna gamla goding! :-)

      Radera
  4. Rackarns fin rulle det här!
    Den håller VERKLIGEN för omtittar. En ikonisk rulle från det glada 80-talet..trots sina galna överdrifter! :-)

    Hoppas ingen gör en nyinspelning! Hädelse!

    Men....jag tror nog jag håller soundtracket till Halloween högre trots allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hädelse! Word.

      Hade inte sett den sedan 80-talet. Det om något är ju nästan oförlåtligt!

      Radera
    2. Så sant! Tror nog jag måste se om...typ..OMGÅENDE!

      Radera
    3. Visst är soundtracket till Halloween bättre, men denna kommer inte långt efter. :)

      Radera
    4. OK, Steffo och Halo, jag får kanske kolla upp det soundtracket då. Jag har ju inte sett filmen! Har aldrig sett syftet med det...

      Radera
  5. Mkt mkt bra film
    http://filmitch.wordpress.com/2014/01/09/escape-from-new-york-1981-usa/
    Soundtracket till denna, prince of darkness samt Halloween är Carpenters bästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är helt samspelta då det gäller denna. Hi5.

      Cadillac med kristallkrona och någon slags gasmotor. Classic!

      A-number One! :-D

      Radera