lördag 1 mars 2014

Decennier: Sammanfattning 1950-talet


Då var jag klar med de filmer jag ville ha sett från 50-talet. Det var lite annorlunda. Det visade sig att jag nog inte gillar filmer från detta decennium. Det var bara tre av de tolv som verkligen stack ut och av dem var två från decenniets sista år, 1959. Vad kan det vara som gör att filmerna som grupp känns trista, allvarsamma och utan den kvicka lekfullheten jag så ofta uppskattar? Antingen kan det ju vara så att jag helt enkelt valt fel filmer, men det kan mycket väl också vara så att filmbranschen under detta decennium genomgick någon form av kollektiv "bakfylla" efter andra världskriget. Det känns som att många av filmerna är "bleak and grim" som de säger på amerikanska.

Nu tar vi en liten paus igen och vi återkommer med det spännande "swinging sixties" i maj månad och då med hela fem gemensamma filmer. Maj innehåller ju fem fredagar i år. Jag och Christian håller som bäst på att förhandla om vilka gemensamma filmer det ska bli. Vi kommer kanske få konsultera vår Decennier-intern Jojje om det slutgiltiga valet. Som vanligt har jag personligen i alla fall en hel drös med filmer som jag vill se. Filmer som jag missat helt eller bara sett när jag var så ung att jag antagligen inte fattade vad jag såg. Där finns kända regissörer, ikoniska filmer och en Milf som förför den unge studenten.



För detta decennium hade jag valt en hel drös filmer från kända regissörer, med mycket blandad resultat. Många av filmerna är rent tekniskt och "objektivt" bättre än de betyg jag givit dem. Jag kanske sårar en och annan fan av filmerna i min lista, men det var så jag upplevde dem vid titten nu i herrens år 2014. De mest udda inslagen i min lista är kanske en sci-fi, en sen Chaplin och en tidig Disney. Resten är av seriösa (och buttra) storregissörer...

I toppen kämpar tre filmer som jag haft svårt att inbördes rangordna. En har varit en personlig favorit ända sedan jag såg den för första gången runt år 2001. Den tappar lite mot de andra två då nyhetens behag tar överhand. En annan är kanske den bästa filmen av de tre om man räknar in regi, skådespeleri och story, men den fick ändå svårt i jämförelsen med vinnaren i min lista, den film som var mest lekfull och mest underhållande. Låt listorgien börja. Här har du min topp-12 från 1950-talet:

12. Ace in the hole
Inte en speciellt intressant historia, bättre dialog på pappret än i filmen och inga karaktärer som jag gillar. Denna Billy Wilder-film är för bitter och sträv för min smak.

11. Paths of glory
Kirk Douglas må vara känd, men han bär inte upp en hel film tycker jag. Kubrick är mästerlig med kameran, men han måste ha bättre material att arbeta med än denna vars enda budskap är: "krig är hemskt".

10. Forbidden planet
En himla kul sci-fi från 50-talet. Kul att ha sett. Och med Leslie Nielsen före han blev ett komiskt geni!

9. Rashômon
Filmen tar ett mycket intressant grepp på konceptet sanning och vittnesmål. Intressantare på pappret än i filmen då ingen av karaktärerna fångade mig som jag hoppat. Men en ganska bra film egentligen.

8. Limelight
En film av en åldrad Charlie Chaplin. Mycket av magin från stumfilmerna är borta men ibland blixtrar han till. Bara för de som är specialintresserade av Chaplin. Som alltid intressanta karaktärer och utfört med ett stort hjärta.

7. Smultronstället
Kul att ha sett denna klassiska Bergman. En film som kanske är mer rolig att diskutera på ett vincafé än under själva titten. Flera intressanta scener, men den fångade mig inte.

6. Lady and the tramp
Gullig, mysig och snäll. Samt lite kul här och där. Bra musikframträdanden. Och kul att disneyfilmen slog bergmanfilmen! Men rimligt? Nej, kanske inte.

5. Tokyo story
Mycket lågmäld och sövande film. Men den hänger kvar efter titten och de hjärtskärande känslorna och scenerna gör sig påminda lite då och då.

4. Rear window
Hictcock är suverän. James Stewart och Grace Kelly är suveräna. Storyn är bra om än simpel. Men i slutändan är det lite för mycket "mellanmjölk". Man blir liksom inte överraskad, utmanad eller ivägblåst. Njutbar film men inget mer.

3. Roman holiday
Fantastiska, fantastiska Audrey Hepburn. Se den om inget annat än för hennes skull. Och en suverän slutscen.

2. Anatomy of a murder
Detta är en otroligt bra rättegångsfilm och jag blir djupt imponerad av hur bra Otto Preminger är. James Stewart är bra och med honom flera birollsinnehavare likaså.

1. Some like it hot
Underhållande, överraskande fräsch för att vara en så gammal film, humoristisk. Den film jag mest troligen kommer se om först av alla dessa. Inte minst för filmens leading lady - Marilyn Monroe.



Movies-Noir-Christian har också sammanfattat sitt digra 50-tal. Hur många blev det för honom? 16 stycken? Kolla här.

2 kommentarer:

  1. Tror det blev 15 filmer för egen del. Ganska lagom. Vi siktade på runt 12, men det blev någon extra (jag började ju med två filmer redan helgen innan vi drog igång officiellt).

    Personligen gillar jag 50-talet, men håller med om att många av filmerna vi valde inte var direkt "happy". Jag är trots allt glad över att ha sett filmerna.

    Det ska, som vanligt, bli kul med nästa decennium. Har redan börjat ladda. Gäller bara att välja ut sånt man tror på och inte bara sånt man "borde se". För egen del blir det ett par filmer att se om också då jag inte sett dem på länge. Ser fram emot det! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och samma här. Jag ser fram emot de återstående decennierna i sigande grad. Ska bli kul med 60's.

      Radera