tisdag 11 mars 2014

American Gangster (2007)



Chinese General: It's not in my best interest to say this Frank, but quitting while you're ahead, is not the same as quitting.

Nu startar mitt minimaraton med filmer från 2007. Denna film ligger på nionde plats på Movie-Noir's topplista från 2007. Det är ett skäl till att se den. Ett annat skäl är att Ridley Scott regisserat filmen. Nu för tiden är i och för sig Ridley en 50/50 regissör. Lika många dåliga som bra filmer kommer från honom verkar det som. Det som oroade mig lite var att det är både en BOATS (Based on a true story - min nemesis) och en "uppgång och fall"-historia dessutom.


Filmen är två och en halv timme men känns som mycket längre. Den är så tråkig att jag höll på att slita av mig huden på underarmarna. Av någon anledning valde Ridley att göra denna film utan en gnutta självdistans eller ens en skärva humor. Torrt och smärtsamt pretentiöst. Oförlåtligt trist film helt enkelt. Vad är det med alla dessa producenter och regissörer som bara matar ut dödstrista BOATS-filmer? Va fan!


Självklart är det oklanderligt utfört, det är ett gott hantverk men är "snyggt + tråkigt" bättre än "sloppy + tråkigt"? Nej, snarare tvärt om. Skådespeleriet skulle kunna rädda en film som denna men tyvärr har de satt in världens godaste och gulligaste skådespelare Denzel Wshington som den skrupelfria heroinkungen Lucas. Helt fel casting och jag trodde inte för en sekund på honom. Russell Crowe spelar den genomärlige skitstöveln och tillika streetsmarte snuten som jagar Lucas. Han är inte speciellt karismatisk oavsett hur mycket australiensiska han bräker ur sig. Den enda skådespelare som stack ut lite var Josh Brolin, men han fick inte många minuter i filmen.


Nej, rent objektivt sett skulle jag kunna ge denna ett "helt ok" på grund av miljöskildringen, men om jag lurar en enda av mina läsare att se denna urtråkiga film skulle jag inte kunna förlåta mig själv.

Jag ger American gangster ett råd som inte togs av fem. "Quit while you're ahead..."

Betyg: 1/5


18 kommentarer:

  1. Hmm, bara sett den en gång när den kom. En etta är det definitivt inte, däremot tror jag inte den skulle klara topp 10 för egen del om jag såg om den. Känner inte direkt för att se om den. Det har ändå gått 6-7 år sen jag såg den... Fast jag gillar nog den här typen av film mer än vad du gör - uppenbarligen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, du gillar verkligen denna typ av film mer än vad jag gör! Men det är nog mest mig det är fel på. Jag känner inte heller för att se om den. Då ser jag hellre om The Wolf of Wall Street.

      Radera
    2. Håller med. Detta är inte en film som ligger högt upp på att-se-om-listan. Det tappar lite på det när jag tittar på vilka andra filmer som jag hade precis utanför topp 10. Känns som den skulle ramla ur om jag skulle göra listan idag...

      Radera
    3. Oj då, hoppas jag inte förstörde dina minnen från filmen med negativism...

      Radera
    4. Nej då, men eftersom listorna gjordes efter betygen man satte när man såg filmerna så har en del kunnat hända. Just denna film är en sådan som jag skulle behöva se om för att verkligen kunna placera (på eller utanför listan), men känner alltså inte för det ;) Aldrig ett gott betyg.

      Radera
    5. Det är lustigt med betyg kontra listplacering. Det händer titt som tätt att man ger en film ett betyg och att känslan och minnet av filmen ändras drastiskt och att betyget blir inaktuellt. Jag förbehåller mig rätten att placera filmer i helt annan ordning på årsbästalistan jämfört med originalbetygen, dvs en stark trea kan komma högre än en svag fyra etc...

      Radera
    6. Förstår precis vad du menar. Det är lite det som var grejen när jag gjorde de första listorna. Då gick jag mer efter betygen jag gett filmerna när jag såg dem. Nu överenstämmer det inte lika mycket med vad jag känner för filmerna i efterhand. Därför menade jag att jag nog inte längre skulle ha med AG på topp 10. Istället är det några bubblare som jag helt klart gillar mer nu än då.

      Radera
    7. Låter bra. Både du och jag har ju också varit inne och reviderat/uppdaterat våra gamla årsbästalistor. Helt rätt tycker jag.

      Radera
    8. Ja, jag tycker det är nyttigt att göra det. Just 2007 har jag inte sett om något sedan jag la upp listan, så den är orörd. Men så fort jag ser om en film på listan eller en som tar sig in så ändrar jag nog en del.

      Radera
  2. Kanske inte etta-värdig men definitivt ingen film som skulle hamna på någon årsbästa-lista för min del. Den blev ett stort jaha och jag förstod inte heller hajpen kring den. Mer intressant än bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om mer intressant än bra. Och helt ointressant.

      Radera
    2. Mja, jag fann ändå ett visst intresse i Frank Lucas som person, eller kanske snarare hans "karriär"

      Radera
  3. Har sett men helt glömt bort - troligen pga att den var trist.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nähä (sarkasm), har du glömt den?? ;-)

      Vilken film då?

      Radera