måndag 17 mars 2014

Enchanted (2007)


Prince Edward: I don't know what melodramatic means...

Vissa filmälskare menar på att Amy Adams mest gör romantiska komedier. Det kan förefalla lite underligt med tanke på att hon spelat i filmer som The Master, American hustle, Doubt, Sunshine cleaning och Charlie Wilson's war bland mycket annat. Är det kanske denna film som ligger till grund för missuppfattningen om miss Adams och romantiska komedier. Enchanted är i vilket fall en sådan. Och en väldans bra sådan. Den är romantisk, fast inte så mycket, men den har desto mer av komedi i sig. Det romantiska är mellan Adams och träbocken Patrick Dempsey. Jag följer inte Grey's Anatomy men kallas han inte för McDreamy från den serien? Sällan har jag skådat en tråkigare "love interest" i en film som aspirerar på romantikinnehåll. Vad håller ni på med kvinnfolk? McDreamy? Han? Ofattbart. Skärpning! Annars tappar ni all trovärdighet...


Komedin i denna film är däremot drömlikt och sagolikt. Enchanted är en otroligt festlig komedi om en prinsessa (ja just det Fiffi!) som förflyttas från sitt sagoland och blir förvisad till ett New York anno 2007 med allt vad det innebär. Prinsessan Giselle (Amy Adams), är van med att kärlek vid första ögonkastet och evig kärlek och en allt annat som gäller i sagornas värld. I den riktiga världen skiljer sig äkta makar till och med. Och det med hjälp av ivriga skilsmässoadvokater. Giselle's reaktion när hon får höra att ett par ska skiljas och att det är för alltid ser hon bestört ut och börjar helt sonika gråta. Otroligt lustig scen och den scenen är inte den enda som driver med alla överdrivna koncept som kommer från Disneys sagor om prinsessor. Giselle behöver en ny klänning. Vad göra? Jo, klippa ut tyg från gardinerna och sy en klänning åt sig själv med hjälp av de lokala duvorna, råttorna och kackerlackorna. Ännu en festlig scen bland många många andra.



Jag hade sett lite av slutet av denna film på tv någon gång. Nu satt jag mig ner och såg hela från början till slut. Detta är en sprudlande härlig och glad film. Den är fantastiskt underhållande och klart omtittningsbar. Alla utom Patrick Dempsey är bra, han är verkligen svintrist. Amy Adams bär filmen på sina axlar med en briljant tajming, en kristallklar ärlighet gentemot rollen och till det några sångnummer! Birollerna fylls på ett förträffligt sätt av Susan Sarandon som den elaka drottningen, James Marsden som den hysteriskt roliga prinsen som bara uttrycker sig melodramatiskt (vad det nu betyder ;-)...) samt Timothy Spall  som spelar Wormtail i Harry Potter-filmerna och som här spelar i princip samma roll.

Detta är en film för er som gillade The princess bride eller Stardust. Jag kan rekommendera denna förtrollade film å det skarpaste och ger Giselle och Enchanted fyra förgiftade äpplen av fem.

Betyg: 4/5 


14 kommentarer:

  1. Shit! Jag njöt ju verkligen av Stardust! Betyder alltså att jag OMEDELBUMS måste lägga vantarna på även denna upplevelse!
    Jag går stenhårt på ditt tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag står för mitt tips. Knyter näven i fickan och hoppas att det håller. Man kan väl på sedvanligt melodramatiskt vis passande för en saga säga "handsken är kastad"!

      Radera
  2. Hahaha, dessa evinnerliga prinsessor överallt! Fast jag minns denna film som hästlängder bättre än Frost-skräpet. Kanske ska ta och se om den nån gång när mina prinsessaggressioner lagt sig lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen aning hur denna står sig i just den debatten ni förde under ditt Frost-inlägg, men Amy Adams gör en solid insats och hon är alltid värd en titt. Kastar andra handsken...

      Radera
  3. Jämför du denna med The Princess Bride???

    Jag har inte sett Enchanted, men jag har väldigt svårt att tänka mig någon film som skulle få tillåtelse att liknas med TPB.

    Betyder detta att jag måste se Enchanted - eller är det bara Henke som ätit konstiga svampar och har fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "My name is Indigo Montoya. You killed my father. Prepare to die!"

      Nja, jag jämförde i och för sig inte filmen med varken TPB eller Stardust, men jag gissade att de som gillar de två filmerna och det som var bra i dem, leken med den klassiska sagan och dess strukturer, säkerligen skulle kunna gilla Enchanted också.

      Men addera nostalgifaktorn till TPB och den lär vara svårslagen.

      Jag utmanar dig, Halo, att se Enchanted och sedan här återkomma och avkunna dom. Har jag ätit roliga svampar eller ej! :-)

      Radera
    2. Nu har jag sett den.

      Jag förstår till viss del liknelsen med TPB, men Enchanted är så, så, så mycket sämre.

      Du åt definitivt svampar när du satte betyget till ovanstående film. ;)

      Radera
    3. Åh vad trist att den inte föll dig på läppen! Det var länge sedan jag såg TPB, blir nästan sugen på en omtitt!

      Radera
  4. Åh, två tips alltså som (nästan) kan jämställas med TPB. Taget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aaah, vad har jag gjort...? Jämställas med TPB... Well, som har samma typ av kul element i alla fall! :-D

      Radera
  5. Jag såg häromkvällen en film med han som spelade prinsen här och kunde inte komma ihåg var jag sett honom förut men fripp21 återigen till undsättning med en bild om än i profil.

    Vad tpb betyder tog ett slag att leta reda på och nu har man väl mi5 i hälarna men om jag hittade rätt är det en film du visade en gång i uppsala, en av alla dessa man minns väl men glömt vad de heter eller vilka som var med. columbo!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid kul att kunna hjälpa till! Annars brukar jag söka svar på imdb om jag har svårt att placera någon skådis...

      TPB? The princess bride. Så svårt var det väl ändå inte? Patrik (Halo) skrev ju ut hela filmnamnet och senare i samma kommentar skrev han förkortningen, som man så ofta gör...

      Radera