måndag 20 januari 2014

Wingardium Leviosa !


Första året: Harry Potter and the philosopher's stone (2001)

Utgivningsår: 2001
Regissör: Chris Columbus
Längd: 2 h, 39 mins (extended version)

Texten nedan är fylld med spoilers!

Plot: Det första året. Harry fyller elva år och får veta att han är en trollkarl! Harry börjar på Hogwarts, skola för magiker, och där blir han vän med Ron och Hermione. Genom oförtröttligt snokande listar våra hjältar ut att The philosopher's stone är gömd på Hogwarts och att någon är ute efter att stjäla den.



Revy
Harry Potter and the Philosopher's stone är en mycket bra inledning på filmserien. Den lägger ner en massa tid på att introducera oss till världen, dess "regler", karaktärerna och deras inbördes relationer. Harry blir en perfekt guide för oss muggles i introduktionen av den magiska världen eftersom han, precis som vi, inte vetat om dess existens ända fram till nu. Trots att han är liten och oerfaren är han orädd på gränsen till arrogant. Han står upp mot Uncle Vernon såklart, men också i en klassisk staring contest mot Professor Snape i första potions lektionen.

Temat i första filmen är vänskap. Harry och Ron finner varandra omedelbart, men Hermione har en något snårigare väg till vänskapen med pojkarna. Det andra temat är givetvis familjen. Harry har ingen och saknar den förfärligt. För honom blir därför upplevelsen av gemenskapen på Hogwarts extra stark. Eleverna delas in i "houses" som kan liknas vid familjer och den gamla skolan blir Harrys hem. Draco Malfoy positionerar sig direkt som en bad guy då han gör en stor sak av att han kommer från en "fiiiiiin" familj.

I slutet av filmen..
Hermione: Feels strange to be going home, doesn't it?
Harry: [looking at Hagrid] I'm not going home. Not really.

Musiken är gjord av Williams och otroligt bra. De där sex tonerna som numera är synonymt med Harry Potter är geniala!
Harry Potter theme.




Årets spell

Wingardium Leviosa. Används för att få saker att flyga. Hermy lär sig den snabbt och Ron använder den för att lyfta upp klubban och knocka bergstrollet.


Karaktärer introducerade år 1

Professor Dumbledore, Professor Minerva McGonagall, Hagrid, Harry Potter, The Dursley family, Ron Weasley, The Weasley family, Hermione Granger, Draco Malfoy, Neville Longbottom, Professor Severus Snape, Argus Filch, Professor Quirinus Quirrell.


Årets Professor of the Dark Arts

Professor Quirrell. En stammande och svag karaktär med en mörk sida "in the back of his mind"...



Årets magiska djur

Fluffy the three headed dog, vakthund över de vises sten.



Årets döing

Professor Quirrell som dör i slutscenen när Harry står emot Lord Voldemort.


Årets actionscen

Måste vara schackspelet i slutscenerna. Filmens höjdpunkt inom spänningsdepartementet.

Hermione: Ron, you don't suppose this is going to be like... *real* wizard's chess, do you?
Ron: [looks around] You there, D5!
[one of the giant black pawns crosses the board, the white pawn smashes it with a violent blow]
Ron: [swallows] Yes, Hermione, I think this is gonna be *exactly* like wizard's chess.



Årets humor

Hela inledningen hos Harrys styvfamilj är mycket lustig, speciellt Aunt Petunia är hejdlöst rolig i flera scener. Scenen när Hagrid hämtar Harry har också sina ögonblick.

Hermione är mycket lustig. Första scenen vi ser henne i är på the Hogwarts Express när hon träffar Harry och Ron för första gången. Flera roliga miner, dels när hon hälsar på Ron, dels hennes sista lilla nickning med huvudet när hon tillrättavisat dem om att de måste byta om till skolkläder.

Hermione: I'm Hermione Granger and you're Harry Potter!
Hermione: And you are?
Ron: [with his mouth full] Ron Weasley.
Hermione: [frowning] Pleasure.




Årets känslosammet

Harrys scener fram the Mirror of Erised är lite hjärtskärande. En av hela bokseriens teman är Harrys längtan efter en familj och saknaden efter föräldrarna.


Tyvärr har de klippt bort en vital scen som visar ögonblicket då Harry och Ron blir kompisar med Hermy. Hennes blick när Ron säger att de är vänner är bara för gullig. Också kul att Hermy är så lik min systerdotter filmen igenom. Speciellt ansiktsuttrycken och hur hon rör på huvudet.

Ron: [mimicking Hermione] "It's Levi-OOOOH-sa not LevioSAR." She's a nightmare, honestly. It's no wonder she hasn't got any friends!
[Hermione comes up from behind them and pushes past Ron, in tears]
Harry: I think she heard you.
... 
Harry: Good of you to get us out of trouble like that.
Ron: Mind you, we did save her life!
Harry: Mind you, she might not have needed saving if you hadn't insulted her.
Ron: What are friends for?

Clip..



Årets speciella scen

När Neville försöker stoppa Harry, Hermy och Ron från att smyga ut i slutscenerna. Han står stark för en princip han tror på, en föraning inför sista filmen där en lång och ståtlig Neville står ensam stark i två fantastiska scener. Att Hermy förstenar honom med en spell gör bara scenen bättre, och det faktum att den är lite rolig gör att åskådaren inte inser dess betydelse...

Ytterligare en intressant deleted scene är då Ron säger åt Neville att stå upp för sig själv. En föraning inför vad komma skall senare i denna film och ännu viktigare - i sista filmen.
Clip...



Supertrion

Första delen av filmen domineras av Harry såklart; prologen, hos the Dursleys, Hagrid hämtar Harry, Diagon Alley och Platform 9 3/4. Först på The Hogwarts Express börjar han lära känna Ron och Hermione. Harry och Ron bondar direkt, men det tar lite längre tid för Hermy att bli kompis med pojkarna. Under andra halvan av filmen är alla tre med i princip lika mycket. Men sista scenen är givetvis vikt åt Harry när han kämpar mot Quirrell/Volde.


Rons och Hermys ansikten är små på filmplanschen med Rons lite framför Hermys. Rimligt med tanke på att han har lite mer screen time i filmen. Javisst, Harrys ansikte är störst och mest framhävd, som på alla åtta filmplanscherna så det är ingen idé att analysera hans nuna allt för mycket. I övrigt ser vi Dumbledore, Hogwarts, Hagrid, Hedwig, Snape, McGonagall och the Hogwarts Express på planschen. En allmän introduktion till serien helt enkelt. Trodde kanske filmmakarna att McGonagall skulle ha en större roll än vad hon slutgiltigen har i serien?



Harry's moment

Är givetvis hans första quiddichmatch. Han visar genast en fallenhet för flygning medels kvast, se till exempel på scenen där eleverna ska flyga för första gången. Harry lär sig detta snabbare än Hermione till och med.



Hermione's moment

De har tyvärr inte tagit med Hermys shining moments i slutet av boken i filmen, tex när hon löser några gåtor som är en del av skydden de måste ta sig förbi, istället låter de henne klara dem ut ur knipan när de sitter fast i rotsystemet till en stor växtlighet. Men hennes ljusaste stunder är nog ändå hennes aktiviteter i klassrummen. En favoritscen är när hon lär sig Wingardium Leviosa snabbare än någon annan.



Ron's moment

Detta var ett enkelt val. Självklart är det Rons hjältemodiga schackparti i slutet av filmen och hans offer för att se till att Harry kommer igenom försvarslinjen.



Årets citat

Hermy är mycker dedikerad till skolan...
Hermione: Now if you two don't mind, I'm going to bed before either of you come up with another clever idea to get us killed - or worse, expelled.

Hermione: [putting a large book on the table] I checked this out weeks ago for a bit of light reading.
Ron: This is light?

Uncle Vernon står för mycket av humorn i denna filmserie...
Uncle Vernon: There's no such thing as magic!

Allmänt rolig kommentar om livet för muggles vs witches...
Seamus Finnigan: I'm half and half. Me dad's a muggle; Mam's a witch. Bit of a nasty shock for him when he found out.


Hagrid är alltid mer eller mindre kul. Men det hålls på rätt sida om farsen förskräckliga linje...


Hagrid: You're a wizard, Harry!
Harry: I'm a what?

Hagrid: I shouldn't have told you that!

En lustig deleted scene är den där Harry och Hagrid åker t-bana. Hagrid menar att drakar är missförstådda. Lägg märke till hans menande min efter han sett blicken hos kvinnan. Hon är chockad över ämnet generellt, men Hagrid tror att hon inte håller med honom i hans antagande. :-)

Hagrid: Crikey, I'd love a dragon.
Harry: You'd like a dragon?
Hagrid: Vastly misunderstood beasts, Harry. Vastly misunderstood.

Clip...



Årets favorit

Severus! Om jag skulle hantera denna kategori ärligt skulle antagligen Severus vinna varje gång. Eventuellt skulle Sirius kunna konkurrera något år, men Severus är ändå the coolest and meanest son of a bitch som där finns i denna filmserie. Alan Rickman spelar honom fantastiskt. Det ser alltid ut som att Severus tänker på något annat, något som bara han vet. Han är elak och vresig, och underbart omöjlig att förstå sig på. Vilket mörker han bär på!



Insanities and craziness

Dumbldore's fuskande med poängen i The House Cup. Slytherin vann egentligen men med Dumbledore som enväldig domare gick det tydligen bra att tilldela Gryffindor en massa poäng efter slutställningen var ihopräknad... Crazy.

Chokladgrodan flyr


Sammanfattning

En magiskt bra inledning på filmserien! Och tänk vad unga våra hjältar var när de var unga! Med det sagt kan man nu i efterhand fastslå att dessa filmer riktar sig till en yngre publik. Men filmen fungerar också bra som introduktion till Harry Potters värld, det är något speciellt med att se alla miljöer man föreställt sig i huvudet på film. Filmen har flera mycket bra rollprestationer med Alan Rickman i spetsen, det är trots allt den brittiska skådespelareliten som dyker upp i denna filmserie. Supertrion är så unga att man kanske inte kan ha allt för höga krav på dem. De sköter sig, men det är inte skådespeleri i den högre skolan direkt. Men jag slår på min barnsliga sida, låter mig uppfyllas av magin och ser filmen för det fantasifulla äventyr det är.


Betyg: 4/5




22 kommentarer:

  1. Jag älskade den här filmen när den kom men älskar den nästan ännu mer nu när man sett allihop, sett barnen växa upp, vet vad som händer. Jag blev inte det minsta besviken på filmen efter att ha läst boken, den kändes PÅ PRICKEN rätt jämfört med mina egna fantasier, något man sällan upplever. Och Harry var ju så söööööööööt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag det är en mycket speciell situation och känslostormar att se dessa skådespelare växa upp på den vita duken i takt med att karaktärerna växer upp i böckerna och i ens fantasi. Känns nästan unikt.

      Denna film är snäll och gullig.

      Radera
  2. Härlig morgonläsning på mobilen i sängen innan uppstigning. Ett monsterinlägg som väntat.

    Den här den första filmen fick 3/5 av mig. Mysig matiné. Kanske det faktum att jag inte läst böckerna gör att jag inte uppskattar den fullt ut. Det är svårt att inte gilla Hermy. Svårt att tro att det är samma tjej som i The Bling Ring. Alla är så små här.

    Severus är min favvofigur i hela HP.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du också en liten morgonritual att kolla av bloggar i sängen på morgonen? Själv fiskar jag upp paddan och spejar lystet vad som kommit upp under natten...

      Mysig matiné är en bra beskrivning, men med otroligt högt production value. Hela världen är så detaljrik att den känns äkta. Och precis som för Fiffi stämde den väl överens med min egen bild. Inte exakt såklart, men själva stämningen var på pricken.

      Jag var lite undecided på vad jag tyckte om hennes insats i The bling ring...

      Svereus gillar väl alla?

      Radera
    2. Jag är inget jättefan av Severus men jag verkar vara ganska ensam om det. Alan Rickman är lite för förtjust i överspel för min smak ;)

      Radera
    3. Kallar du honom Snivellus också? Och så gillar du säkert James Potter? Ajajajaj.

      Radera
  3. Håller med Jojjenito om att det är en mysig matine´. Att jag sedan har svårt för barnskådisar och irriterar mig på skådisen som gestaltar Ron (makalöst dålig) ända fram till och med Fenixordern är mitt problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, jo om man stör sig på Rupert Grint (vilket man såklart gör!) är de första filmerna lite känsliga...

      Men det finns så många bra vuxna skådisar som balanserar upp det hela...

      Håll ut till Fenixordern! :-)

      Radera
  4. Ambitiöst bautainlägg -- du håller fanan högt :D Det är kanske tur att det inte finns lika många HP-filmer som Bond? Men relevanta kategorier allihop vad jag kan se. Bra start!

    Hade jag bara läst denna första bok hade det inte blivit mer och samma sak kan nog sägas om filmen. Alldeles för mycket barnfilm och tokroligheter för att falla mig riktigt i smaken.Sedan är den naturligtvis ett gott hantverk.

    Sällar mig dock givetvis till Snapes fanclub.

    Familj och hemmahörighet är ju alltid ett aktuellt tema, så jag kan förstås inte låta bli att lägga med det här:
    http://bilderord.wordpress.com/2011/09/10/harry-och-hogwarts-ett-forsta-magiskt-ar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tala om bautainlägg... Jag gissar att din text har fler ord än min! ;-)

      Fin text om familjen och vad Hogwarts betyder för Harry. Har du fler texter om Harry Potter-världen (som inte är rena revyer)?

      Kan man bara ta sig igenom de två första böckerna/filmerna är man hemma. Jag älskar förstås första instansen av både bok och film för dess introduktion till allt. Jag gillar sånt. Älskar tex inledningarna av The wheel of time och Sagan om ringen också. Jag kan läsa om de första kapitlen bara för nöjet att återuppleva mötet med alla karaktärer för första gången...

      Snape. Ja.

      Radera
    2. Tack! Nope, det där var ett specialinlägg som jag skrev till just det skoltemat.

      I just fallet HP tycker jag tyvärr att de två första böckerna lider av att vara lite väl mycket barnböcker. Men det är klart att de får hänga med när man läser serien (igen).

      Radera
    3. Jag har faktiskt inte läst om serien men jag skulle mycket väl kunna göra det någon gång i framtiden för läsupplevelsen var extraordinär när jag läste dem för första gången. Jag plöjde igenom de sista böckerna på några få dagar då de kom ut så jag borde kanske läsa dem i lugnare takt någon gång.

      Radera
    4. Jag som älskar att läsa om bra böcker har nog plöjt de tidigare minst tre-fyra gånger och alla minst två...

      Radera
    5. Ja, det är som att återbesöka gamla vänner. Vilket är mysigt.

      Radera
  5. Just den här första filmen var nog den som tilltalade mig, HP-gnällisen, mest. Kanske för att hela "konceptet" presenterades ganska bra för en som aldrig läst böckerna...?
    Helt klart underhållande, trots lillgamla ungar...(vilket är asjobbigt på film överlag) :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. HP-gnällisen! :-)

      Jag skulle tippa att det är ganska få fans som rankar första filmen som seriens bästa...

      Glöm inte min Harry Potter-tävling där du får ange dina tre favoriter plus din favoritfilm från serien!

      Radera
    2. Nä det kan jag nog förstå. ;-)
      Okej, den sista var rätt schysst också. Kanske för den var minst barnslig..? (enligt mig dårå)

      Jag spanar in tävling såklart!

      Radera
    3. Jag hör dig. Nu tycker jag att de 4 sista filmerna alla är minst barnsliga, eller i alla fall de sista två! ;-)

      Radera
  6. Måste ju försöka se till att återkomma här, har varit lite dåligt med tid till det just nu...

    Håller med om att de valde helt rätt med fokus på just vänskapen mellan våra tre hjältar. I den "verkliga" trion mindes jag dock inte att det var så tydligt att Emma var bästa skådisen i det här läget även om hon drar mot lite överspel.

    Ahh, John Williams musik -- magisk! Och Erised-spegeln blev riktigt fin i filmen.

    Sedan kan man ju förstås undra över varför Dumbledore öht gör gömstället av stenen till något som man kan klura sig igenom som en hinderbana. Hade det inte bara varit smartare att låsa in den med en oupplåsbar besvärjelse?

    Sedan undrar man om Rowling sparade på krutet eller om hon helt enkelt prövade sig fram för Quirrel är verkligen ingen spännande "skurk".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du pekar på fler svahgeter i storyn. Hur de hanterade stenen är ju jättekonstigt egentligen. Festligt!

      Quirrel har jag alltid tyckt var den tristaste bad guy i hela serien.

      Egentligen är väl ingen av barnen bra i denna ålder men Emma är i alla fall rolig och underhållande! :-)

      Musiken är superbra!

      Radera
  7. Mycket kul film, var länge sedan jag läste den boken. Håller med om att huspoängsystemet behöver en översyn men det finns det ju tid till i senare filmer. En lustig detalj är att i trollkarlsschack heter alla pjäserna samma som i vanligt schack utom tornet (rook) som heter castle som i vanligt schack är ett specialdrag (rockad). Nu ska jag vara med i tävlingen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul trivia om schack där. Varför gjorde de så tror du?

      Välkommen till tävlingen utom tävlan så att säga! :-)

      Radera