söndag 19 januari 2014

The Boy Who Lived



Nytt år, nytt projekt. Harry Potter!


Välkomna till ännu ett projekt här på Fripps Filmrevyer. Denna gång är det de så älskade Harry Potter-filmerna som ska behandlas. I våras körde jag det första projektet av detta slag då jag gick igenom alla Bond-filmer och det var en så trevlig upplevelse att jag nu prövar samma sak med Harry Potter.

Det hela började med att jag i våras köpte den stora Harry Potter Wizard's Collection boxen. Det måste vara den grymmaste dvd/blu-ray-box som någonsin producerats. Min upphetsning över alla filmerna i blu-rayformat sammanföll med att min kompis Daniel var sugen på att se filmerna och vi har sedan i somras sett ungefär en film per månad. De sista två filmerna sågs så sent som i julas.


Den närmaste tiden på bloggen kommer alltså dedikeras åt den magiska världen från J. K. Rowling's fantasi. Jag älskar dessa filmer. Jag älskar böckerna ännu mer, det är ju de som är källan. Varje film kommer revyas, sammanfattas och ett antal underavdelningar kommer behandlas, precis som i bondprojektet. Men det finns inga regler, det får bli som det blir...

Schemat:
Introduktionsinlägg idag
Måndag 20/1 Harry Potter and the Philosopher's Stone
Onsdag 22/1 Harry Potter and the Chamber of Secrets
Fredag 24/1 Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
Söndag 26/1 Harry Potter and the Goblet of Fire
Tisdag 28/1 Harry Potter and the Order of the Phoenix
Torsdag 30/1 Harry Potter and the Half-Blood Prince
Lördagen 1/2 Harry potter and the Deathly Hallows, part 1
Måndagen 3/2 Harry potter and the Deathly Hallows, part 2
Onsdagen 5/2 Sammanfattning, topplistor, tävlingsresultat etc

Alla filminlägg kommer vara överfyllda av spoilers!

Tävling!


Denna gång kommer jag piffa upp anrättningen med en liten Harry Potter-tävling. För att delta ska du maila mig på bloggens mailadress (se nederst i högra kolumnen) och nämna dina tre (3) favoritkaraktärer plus favoritfilm från filmserien. En lycklig vinnare kommer lottas fram och vinnaren får ett Harry Potter-inspirerat paket. Sista dag för er att svara är måndagen den 3/2. Skriv Harry Potter på ämnesraden i mailet. Har du frågor är det bara maila mig eller fråga i kommentarerna nedan!

Lycka till i tävlingen!


12 kommentarer:

  1. Det här blir ju MYCKET intressant!
    Körde ju själv ett litet HP-maraton för sisådär 2 år sedan;
    http://steffofilm.wordpress.com/teman/flmr-vs-harry-potter/

    Fast jag gick ju in i det med lite andra förutsättningar då jag aldrig varit en Harry-fan direkt...
    Det här temat ska dock följas! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, kul, kul. Får se om jag kan jacka upp dina åsikter om filmerna med ren översvallande entusiasm?! ;-)

      Radera
  2. Ok, din box var klart grymmare än min ;) Och jag har ju dessutom de två sista filmerna kvar, mumma... Ser fram emot djupdykningen ner i trolleriernas värld. Tävling? Count me in!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skoj att du hänger på! Du kan ju till och med se de två sista parallellt... :)

      Radera
  3. ÄNTLIGEN! Å den där boxen alltså! Man behöver ju karta, kompass, pannlampa, mensa-IQ och en jäkla massa tur för att hitta alla hemliga lådor och grejer.

    Jag kommer följa projektet med spänning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt. Ja boxen är smått fantastisk. Finns att beskåda och utforska i filmrummet som sig bör. Välkommen till projektet.

      Radera
  4. Kommer tyvärr inte vara så aktiv som med Bond-projektet (som var underbart). Har inte sett någon HP-film då jag inte tror det är min grej. Men jag kanske blir överraskad om jag någon gång ser dem, vem vet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske överraskar oss med att hänga med i detta projekt och se alla åtta filmerna. Bara så där. Helt plötsligt. :-D

      Radera
  5. Härligt. Underbart. Mysigt. Jag körde min genomgång för några år sen, inte alls lika djuplodande som jag misstänker (räknar med! ;)) att ditt tema kommer bli.

    http://jojjenito.wordpress.com/2011/01/24/harry-potter-vecka/

    SvaraRadera
    Svar
    1. O vad härligt med support från dig. Jag ska läsa dina revyer parallellt med att jag publicerar mina.

      Hoppas att jag inte gör dig besviken!

      Radera
  6. Förresten. The Boy Who Lived. Vilken bra titel på en film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske en prequel. Det vore något! Slutar med att Harry överlever men James och Lily biter i gräset...

      Radera