fredag 31 januari 2014

Decennier - omstart och 1950-talet



Sådärja, efter ett litet avbrott ska vi nu dra igång med Decennier igen. I februari månad ska vi fokusera på 50-talet.

Vad är nu detta säger du kanske? Låt mig här ge dig en kort sammanfattning av projektet Decennier. Jag och bloggkompisen Movies-Noir ville köra ett bloggprojekt tillsammans. Vi går nu igenom ett decennium i taget och kollar på filmer från det decenniet som vi alltid velat se men inte kommit till skott med tills nu. Det blir en hel del klassikers, men det är inte ett "best of"-projekt utan helt enkelt de filmer som vi var för sig satt upp på våra respektive "att se"-listan. Länk till introduktionsinlägget.

Som vanligt kommer vi blogga om gemensamma filmer på fredagarna och nu ska filmerna vi valt presenteras:

Fredagen den 7/2: Yasujirô Ozu's Tokyo Story
Fredagen den 14/2: Charlie Chaplin's Limelight
Fredagen den 21/2: Audrey Hepburn in Roman Holiday
Fredagen den 28/2: Disney's The Lady and the Tramp

Vi hoppas som vanligt på att så många som möjligt gör oss sällskap och bloggar om dessa filmer med oss. Speciellt Jojjenito brukar vara med på tokigheterna.

Vid sidan av fredagar kommer vi båda använda oss av torsdagar, lördagar och kanske söndagar. Personligen har jag som mål att skriva om ett dussin 50-talsfilmer denna månad. Vilka filmer skulle ni vilja läsa om? Skriv av er i kommentarerna!

Movies-Noir har också ett återstartsinlägg på g idag, kolla här.

4 kommentarer:

  1. Jag är med på tokigheterna den här månaden också. ;)

    De tre sista filmerna blir nya bekantskaper för mig.

    Varför inte lite svenskt i form av Flicka och hyacinter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid lika kul när du är med Jojje!

      Kanske inte Flicka men jag har med en svensk film i alla fall!

      Radera
  2. Fyra bra val och egentligen borde jag vara med på no 1 eftersom det är den enda som jag inte sett, men det hinns inte med just nu. Ska bli kul att läsa som vanligt, dock, och se vilka andra filmer ni rotat fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aschberg då, det hade givetvis varit kul om du hade varit med. Kanske nästa gång!

      Hoppas filmsalen kommer falla dig på läppen.

      Radera