onsdag 8 januari 2014

Filmspanarna Tema #16: Tåg



När det bestämdes att nästa tema skulle bli Tåg funderade jag en lång stund, flera millisekunder, på om jag skulle göra en lista eller ej. Det skulle jag.

Frågan nu var bara vilken typ av lista? En simpel tio-i-topp, eller något överraskande och inspirerat?

I think I can. I think I can. I think I can. I... Think... I... Can... I.
Thought I could. I thought I could. I thought I could. Woo-hoo!

Jag valde det senare. Därför kommer här en lista som inte är en traditionell topplista utan en listning av bra scener, känslor eller filmer som på något sätt har med TÅG att göra. Jag tror att jag har fått med mig allt jag vill ha på en lista som denna. Kanske att jag saknar någon bra western-scen plus att jag inte fick med det noiriga försäkringsbedrägeriet med dubbel utbetalning. Jag fick med det jag fick med, så håll till godo och Vart är vi på väg? som Kristian brukar säga.


Who wants to hide? 
Jag inleder med en av filmvärldens bästa inledningar. Som så ofta med mina val i denna lista har scenen en otroligt bra musik som sätter och understryker känslan i scenen. Jag tänker givetvis på inledningen av filmen The warriors (1979). Musiken, klippningen, hela set-uppen av filmen. Grymt!



You won't be needing this. Old man!
The Warriors är ju en actionfylld film så låt oss fortsätta på det temat, actionscener på tåg. Här kommer jag inte ta med en av de största besvikelserna i mitt filmliv, uppföljaren till Mad Max: The road warrior. Jag vill inte ens nämna den eländige uppföljaren vid dess namn. Damn you, George Miller! Nej, istället tar jag här upp den bästa slagsmålsscenen på tåg jag känner till. Det är vår gamle sorgsne agent i smoking som här håller sig framme, From Russia with love:



Obviously a frog.
Bond mot Grant i Ser rött är verkligen en klassiker, och på tal om klassikers vill jag här lyfta på hatten för två klassiska tåglinjer, Orientexpressen och transsibiriska järnvägen, och filmerna från dem. Först och främst har vi Mordet på orientexpressen med våran egna Ingrid Bergman som fick en oscar för sin roll. En litet nyare film som utspelas på den transsibiriska järnvägen var den mörka och lite smått obehagliga thrillern Transsiberian som jag såg på filmfestivalen 2008. Mordmysterium respektive spänning i tågkupéerna alltså.



Nuns don't wear high heels!
Spänning! Du vet vem filmvärldens spänningsmästare är? En korpulent herre som verkar ha ett mycket kärleksfullt förhållande med tågen? Jodå, vår gamle vän Hitch. Under det pågående Decennierprojektet fick jag uppleva en av hans äldre pärlor The lady vanishes. Det är tågfilmen nummer ett från Mr Hitchcock tycker jag, trots filmer som Strangers on a train och North by northwest.



There's something moving out there!
Om Hitch har med tåg i många av sina filmer så är det inget emot hur mycket tåg våra hjältar i Harry Potter-serien åkt. The Hogwarts Express har redan fått en ikonisk ställning inom filmvärlden. Det gamla brittiska tåget utgår som vanligt från King's Cross platform 9 3/4. Scenen som jag direkt kom att tänka på från serien är den i tredje filmen när vi får träffa dementorerna för första gången. Isande spänning och lysande upplösning av scenen.



Buongiorno!
Harry Potterfilmerna blir mörkare och mörkare under seriens gång, men det finns humor också i serien, framför allt i de inledande filmerna. Om "humor" på tåg i verkligheten allt som oftast handlar om förseningar, "signalfel", överfulla vagnar, skrikande barn eller äckliga toaletter, så kan humor på filmtåg vara ganska så lustig. Dra på dig smilbanden och klicka på denna scen i favoriten Eurotrip...
Roligaste tågscenen, det är INTE Monty Python! Mi scusi.



Those aren't pillows!
Underbara buddy-movies på tåg och buss, i flygplan och bilar: Det finns det två av! Midnight run är en mycket rolig och överraskande smart tågfilm. Planes, trains and automobiles är fortfarande överraskande nog lustig, varm och snäll. See that Bears game last week?



What grade are you in?
Lite modernare underfundig mänsklig värme finner du i och kring den nedlagda tågstationen i The Station agent med lysande skådespelarinsatser av Patricia Clarkson, Bobby Cannavale och Peter Dinklage.



Jesus Christ! That's Jason Bourne.
På tal om tågstationer utspelas en av Bourne-seriens bästa och mest nervpirrande actionscener på Waterloo Station i London. Bourne har stämt träff med journalisten Ross för att få information från honom om Treadstone. Väl där upptäcker Bourne att Ross är jagad av CIA-agenter som försöker döda honom. Bourne leder Ross genom folkhavet via mobiltelefonkontakt och han skulle kanske kommit undan om han inte fick panik och struntade i Bournes direktiv.



Thank you for coming back to me.
En helt annan film med lika hög spänning utspelas på den lilla, lilla tågstationen i Milford. Celia Johnson och Trevor Howard är elektriska i ett kort möte, den bästa filmen från 40-talet i det pågående projektet.



Yes. No. Maybe.
Steget från brittisk platonisk kärlek under andra världskriget till amerikansk ungdomlig lust är långt, eller kort. Bästa sexscenen på tåg? Självklart när man väl kommit på det. Scenen mellan Tompa och Rebecca i Risky business! Musiken. Musiken! Först Phil Collins, sedan de fantastiska Tangerine Dream.



We got all the time in the world.
Jag avslutar denna lilla lista med en av filmvärldens bästa "sista scener". Den kommer från en film som håller än idag och som antagligen är den bästa tåg-filmen alla kategorier. Jag tänker på sista scenen i Runaway train, detta tågepos med Jon Voight i spetsen. Och den andra film Rebecca var med i på denna lista. Musiken! Manny mot Ranken eller Manny mot sitt öde? Välj själv. Hans slut bringar fram gåshud på mig och därmed är listan slut.





Vilka tåglinjer har mina fellow Filmspanare valt att åka med idag tro?
Except Fear
Moving landscapes
Fredrik on Film
The Velvet Café
Har du inte sett den? (podd)
Rörliga bilder och tryckta ord
Jojjenito
Movies-Noir
Fiffis Filmtajm
Filmitch

20 kommentarer:

  1. Det var en annorlunda lista. Flera bra val. Var nära att ta med The Warriors, men valde bort den i sista stund. Var egentligen given, men den passade inte riktigt in i listan, tror jag.

    Planes, Trains and Automobiles hade varit given, men dess tågscen är alldeles för kort/liten för att den skulle få komma med. Pillow-scenen är underbar, fast den utspelar sig på ett motell-rum och inte på tåg. Fast det kanske inte spelar någon roll?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tackar. Nä det spelar ingen roll, scenen är ju för bra. Men visst åker de lite tåg i P, T & A's! Därav att den är med på listan.

      Radera
  2. Härligt mustig rolig lista, jättekul! :) Blir alltid sugen på att se om Euro trip när jag ser den där scenen. Vilken slemhög han är och vad bra han spelar, Fred Armisen. Det är svårt att se honom i nån annan roll utan att tro att han ska utbrista Mi scusi hela tiden. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, tackar och bockar. Jo, scenen från Eurotrip är obetalbar. Kanske obegriplig för de som inte sett filmen, men för oss andra är scenen jätterolig. Mi scusi!

      Du glömde väl inte att kolla på den andra Eurotrip-scenen?!? Där är ett litet påskägg i texten tror jag bestämt.

      Radera
    2. Ja jag såg den. Lille Heinrich ;)

      Radera
    3. Hahaha. Suverän scen. Filmmakarna skojar ju inte med europeerna i denna film, de skojjar med outbildade amerikaners bild av europeer...

      Radera
  3. Bra lista! Du hade med i princip allt som jag tänkte på direkt!
    Men jag är förvånad att du inte tjuvade lite på konceptet och tog med 'The Train Job'. ;)

    Sedan har jag ju en svaghet för Sucker Punch - den tågscenen hade jag haft med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. LOL, om jag ska vara helt ärlig så tänkte jag på The train job väldigt tidigt i tankeprocessen, men som så många andra Browncoats känner jag att man kanske bör tona ner det lite ibland... Eller hur? Tänkte också på Sucker punch, vars tågscen är en ren stöld från The train job!

      Tack för övrigt, alltid trevligt med bifall! :-D

      Radera
    2. På tal om Sucker Punch. Jag har sett den nu. Äntligen. Recension kommer på lördag.

      Radera
    3. Kul. Färgsprakande och visuellt underbart. Ska bli kul att läsa din text.

      Radera
  4. Hmm, udda lista. Spretig. Vet inte om jag förstod den riktigt faktiskt, men rolig. ;)

    Transsiberian, nja, gillade inte den. Såg den också på Filmfestivalen.

    Åh, The Station Agent. Kanske den varmaste filmen nånsin.

    Azkaban, den bästa Potter-filmen. Och ja, när tåget rullar iväg så börjar äventyret. Härlig känsla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, du är svår att tillfredsställa, min vän. Hoppas att du hämtat dig från spretigheten! :-D

      Transsiberian var obehaglig men bra tycker jag, gav den en fyra då det begav sig. Hur upplevde du den, vad var det som du inte gillade?

      Azkaban var den bästa Potter-filmen länge. Nu har vi alla åtta att välja mellan. Mini-projektet kommer snart! :)

      Radera
  5. Det är klart att du måste leverera en lista, annars rubbas ju mina cirklar :)

    Jag kan hålla med Jojje om att den kanske var lite spretig, men samtidigt var det härligt med alla olika infallsvinklar. Pluspoäng för Harry Potter, Hogwartsexpressen är ju verkligen en vital del av hela historien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väl tusan vad ni var känsliga då! Spretig? Jaja, ni får väl tycka var ni vill... Hrm.

      Jo, Hogwartsexpressen (alltid dessa lustiga försvenskade namn som man knappt känner igen då man läste böckerna på engelska) hade en prominent plats i listan! :-D

      Radera
  6. Jadu inget snack om den sista där! Håller med dig till hundra procent. Hoppas vi kan få lite fler filmspanare att se om den / se den för första gången!

    SvaraRadera
  7. Trevlig lista med många bra filmer - har sett de flesta (åtminstone de i färg). Potter temat blir trevligt även om jag inte är ett jättefan av filmerna.
    Eurotrip blev jag lite sugen på att se om oväntat bra film som jag såg efter du tipsade om filmen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med Eurotrip! Alltid kul att kunna tipsa om bra filmer, och att det faller i god jord.

      Ser också fram emot temat. Inom kort så...

      Radera
  8. Härligt med alla klipp. Musiken i det från brief enc är ljuvlig men filmen är förmodligen lite väl tragisk för mig. Orientexpressen är kul, många roliga karaktärer. Skulle vilka nämna två andra tågfilmer om man får, travels w my aunt som är mycket lustig och dr zhivago som inte är rolig men vacker och av en av dina favoriter och med en bridgespelare i titelrollen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och du är välkommen att nämna egna favoriter. Jag har inte sett någon av dem, bridgespelare eller ej!

      Radera