lördag 4 januari 2014

Her Alibi (1989)



Phil Blackwood [voice over]: As he lifted the 400-pound weights above his head, he was in agony... but he bore it in silence.

#24hfilm nr 2. Här kommer en kort revy från en gammal goding med självaste Tom Selleck, ni vet han från Jesse Stone-filmerna! Här spelar Tompa deckarförfattaren Phil Blackwood som råkat ut för skrivkramp. För att få uppslag till sin nya kriminalroman anmäler han sig som en underskön rumänskas alibi i en mordrättegång. Ett av hans huvuden tyckte att det var härligt. När Phils lilla huvud lugnat sig lite börjar det stora huvudet fundera på om det var så bra att ta med sig henne hem, hon, en potentiell mörderska.

Phil Blackwood: [Narrating a passage of his upcoming book out loud - more than a little embellishing the truth] Despite the dozens of ravishing creatures begging to be part of his life, Swift had lived alone since his wife... was incinerated several years before, when the microwave went berserk during a thunderstorm.

Filmen är fortfarande riktigt festlig trots att den har 25 år på nacken. Jag hade bara sett den kort tid efter dess premiär, men jag kom fortfarande ihåg en massa scener från filmen; kniven i skalbaggen, pilen i rumpan, den döda katten, olyckan med garageporten, Phils ommöblering av sitt sovrum och magpumpningen. Den har en skön stämning och kvick humor, framför allt via Phils voice over. Han bygger ju sin nya bok på det som händer mellan honom och Nina, men i bokens värld är allt farligare, lyxigare och häftigare. Filmen påminner lite vagt om typen av humor som ibland bubblar upp i serien Castle. Den handlar ju också om en författare som får idéer till sina böcker från sin musa - Detective Beckett. Lustigt nog påminner Her alibi om tv-serier på mer än ett sätt. Filmen ser ganska sunkig ut, allt påminner mer om en tv-serie än en riktig spelfilm. Jag vet inte om det var 4:3-formatet, färgerna eller vad det var men den har lågt production value.

Phil Blackwood: [Narrating a passage of his upcoming book out loud - more than a little embellishing the truth] As the Japanese servants cleared away the remnants of Swift's gourmet meal, he and the girl exchanged sparkling repartee. His turn of phrase clearly had her entranced.

Tompa är som alltid väldigt underhållande. Att de har med Higgins (Magnum P. I.) som Phils bokförläggare är både fyndigt och lyckat. Han är också mycket rolig som den orolige förläggaren. Paulina är inte speciellt anmärkningsvärd som skådis men hon ser väl helt ok ut. Jag hade för mig att hon var omtalad som mycket vacker då filmen var ny, och Fiffi kunde intyga att hon satte trender då det gällde både hårspänne och kavajer med uppkavlade ärmar. 80-talet!

Phil Blackwood: [Narrating a passage of his upcoming book out loud - more than a little embellishing the truth] They let their towels drop to the floor. His eyes explored every inch of her glistening wet body. Her eyes explored every inch of his... muscled torso. He took her in his arms. Her breasts squashed against him like ripe pomegranates. They kissed. She nearly passed out from the rapture of the moment... but Swift, familiar with this reaction from past encounters, gathered her in his arms as her body went limp, and carried her into his bedroom.

Her alibi är mer en nostalgitripp än en superfräsch modern komedi, men den roar och lockar fram några små skratt i alla fall.

Jag ger Her alibi tre döda katter av fem möjliga.

Betyg: 3/5

Fiffi såg också filmen. Hennes revy kommer upp så fort hon läst ut den senaste Swift-boken. Och där var boken slut. Fiffis revy.

10 kommentarer:

  1. Alltså, den har var hästlängder roligare än jag mindes den. Jättekul jul! Alltid härligt att skratta.

    Fast det var inte Higgins, men det var en bra look-alike-farbror ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, du har rätt, det är ju inte Híggan! Attans, har jag alltid trott.

      Men kommenterade jag inte detta när vi såg filmen också, att det var samma som spelade Higgins? Du lät mig vara kvar i okunnighetens rike? :)

      Radera
    2. Jag var osäker, det kunde lika gärna ha varit Higgins, dom var så lika. Men nu har jag kollat upp det :)

      Radera
  2. När jag läste din text om att Higgins var med tänkte jag direkt "det har jag missat". Men det var alltså inte han, ok :)

    Jag såg om denna för några år sen och till min förvåning var den fortfarande rolig och höll helt ok. En film jag gärna ser om framöver också.

    Finns en del trevliga filmer med Tom Selleck, även om få är riktigt bra. Han var klockren som Magnum och jag tycker han ofta fick med sig den känslan till sina långfilmer.

    Så här skrev jag om Her Alibi som jag också gav 3/5.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja filmen höll väntat bra. Den är rolig om än lättviktig. Berättarrösten är komiskt guld.

      Radera
  3. Som föredetta ANTM-junkie kan jag också intyga att Paulina var den överlägset bästa gästdomaren de hade på alla säsongerna som jag såg. Hon verkade ha en hel del välgörande humor och distans till modellbraschen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar just vad ANTM kan vara för något. Någon dokusåpa om mode kanske?

      Humor är en sexig egenskap.

      Radera
    2. Hehe, trodde det tillhörde allmänbildningen att känna till Miz Tyra och America's Next Top Model ;)

      Radera
    3. Aha, jag står med huvudet nedsänkt i skam.

      Radera
    4. Hahaha - och jag som tänkte "vad tusan kan ANTM va för nåt?" och la pannan i djupa veck. Tack för informationen, har aldrig sett programmet.

      Radera