onsdag 29 januari 2014

Filmspanarna Tema #17: Sportfilm


På senaste filmspanarträffen diskuterades det lite kort vilket nästa tema skulle bli. Inledningsvis kändes det som att mitt förslag skulle kunna få gehör men efter en omröstning som försvann fann församlingen kvickt Jojjenitos förslag som det bästa. Det skulle bli temat Sportfilm.

Tema Sportfilm... Vilket passade oväntat bra för mig! Dagens temainlägg dedicerar jag till den stora finalen i amerikansk fotboll som går av stapeln på söndag då mitt favoritlag Denver Broncos möter Seattle Seahwaks i SuperBowl 48 (natten mellan söndag och måndag, startar halv ett).


Jag har följt Denver Broncos ända sedan 1991 ungefär. Broncos försökte länge vinna ligan och till slut lyckades de. Efter fyra nesliga och ibland förnedrande förluster vann Denver Broncos SuperBowl 32 (mot Green Bay Packers). Av bara farten vann de året efter också. Nu är de i SuperBowl för första gången sedan senaste vinsten (seger i SuperBowl 33 mot Atlanta Falcons den 31 januari 1999).

Amerikansk fotboll är helt enkelt världens bästa sport. Den innehåller allt från skönheten till blod, svett och tårar. Den är det moderna samhällets gladiatorspel och den har kallats det gröna fältets schack. Den är komplex men när man lärt sig grunderna ger den mångfalt åter i spänning och engagemang. Det är en av de tuffaste sporterna vi har idag om man räknar antalet skador som varje lag får i genomsnitt varje år.

Bästa NFL matchen genom tiderna? SuperBowl 32 när Denver Broncos slog Green Bay Packers med 31-24 trots att de var en av de största underdogs genom tiderna...


Amerikansk fotboll är också djupt rotad i det amerikanska samhället och det finns många filmer som handlar om individer eller lag som spelar football på high school, på college eller i NFL. De allra flesta bra filmer om football är så kallade BOATS (based on a true story). De flesta är också "inspirational movies" vilka vi cyniska svenskar säkert kan vilja fnysa åt. Men jag gillar dem med hull och hår.

Nedan har ni min lista av de tio bästa filmerna om football. Många överraskades av hur bra Sandra Bullock var i Gravity, inte jag för jag hade sett henne som Leigh Anne Yuohy i The blind side. Ännu fler hyllar Matthew McConaughey efter hans insatser i filmer som Mud, Dallas buyers club eller The wolf of Wall Street men han gjorde redan 2006 rollen som Jack Lengyel i We are Marshall. Peter Berg gjorde filmen Friday Night lights som bygger på den dokumentära boken med samma namn, men det måste ha varit något i historien om ett high school lag i Odessa, Texas som hela staden kretsade kring som fick honom att inte släppa taget och han skapade den fantastiska tv-serien Friday Night Lights.

Länkarna under filmtitlarna leder mestadels till trailern till filmen i fråga.

Det finns så många. Här är mina topp 10 football movies/tv-series...





10. Radio (2003)
Inspired by true events. Starring Cuba Gooding Jr, Ed Harris and Debra Winger. About the team of T. L. Hanna High School in Anderson, South Carolina, in 1976.
His courage made them winners.










9. Invincible (2006)
Based on the true story of Vince Papale, a 30-year-old bartender from South Philadelphia who overcame long odds to play for the NFL's Philadelphia Eagles in 1976. Starring Mark Wahlberg, Greg Kinnear and Elizabeth Banks.
Dreams are not lived on the sidelines.








8. Rudy (1993)
Based on a true story. Starring Sean Astin. About Notre Dame College Football team 1975.
When people say dreams don't come true, tell them about Rudy.
Final scene.










7. Remember the Titans (2000)
Based on actual events. Starring Denzel Washington, Will Patton, Ryan Gosling, Donald Faison and Hayden Panettiere about the team of T. C. Williams High School in Alexandria, Virginia in 1971
They came together when their classmates and loved ones would not.











6. Jerry Maguire (1996)
The story for Jerry Maguire is reportedly based on real-life Orange County agent Leigh Steinberg (who actually makes a cameo in the film as Troy Aikman's agent, which he was in real-life too).. Starring Tom Cruise, Cuba Gooding Jr, and Renée Zellweger.
Everybody loved him... Everybody disappeared.
Quan!



5. Any given Sunday (1999)
Totally made up fiction based on the real NFL. A behind the scenes look at the life and death struggles of modern day gladiators and those who lead them. Starring Al Pacino, Cameron Diaz, Dennis Quaid, James Woods, Jamie Foxx, Matthew Modine, Jim Brown, Lawrence Taylor, Aaron Eckhart and Terrell Owens.
Life is a contact sport.









4. Against all odds (1984)

Based on the film "Out of the past". Starring Jeff Bridges, James Woods and Rachel Ward.
She was a beautiful fugitive. Fleeing from corruption. From power. He was a professional athlete past his prime. Hired to find her, he grew to love her. Love turned to obsession. Obsession turned to murder. And now the price of freedom might be nothing less than their lives. 
Last scene. Phil!







3. We are Marshall (2006)
Based on actual events. When a plane crash claims the lives of members of the Marshall University football team and some of its fans, the team's new coach and his surviving players try to keep the football program alive. Starring Matthew McConaughey, Matthew Fox, Anthony Mackie, David Straitham and Kate Mara.
From the ashes we rose. We are... MARSHALL.
Tear jerking scene.







2. The blind side (2009)
Based on the extraordinary true story. Starring Sandra Bullock, Tim McGraw, Kathy Bates and Quinton Aaron.
The story of Michael Oher, a homeless and traumatized boy who became an All American football player and first round NFL draft pick with the help of a caring woman and her family.
A scene.
End credits including snippets from the 2009 NFL draft! Tear jerker!
Background, interview with the Tuohy family
Sandra Bullock wins an oscar for best actress.






1. Friday night lights (TV-series 2006-2011)
Clear eyes. Full heart. Can't loose.
Loosely based on H. G. Bissinger's biographical book covering the year 1988 of The Permian High School Panthers team in Odessa, Texas. Starring Kyle Chandler, Connie Britton, Taylor Kitsch, Aimee Teegarden, Adrianne Palicki and Michael B. Jordan.











Hur har mina filmspanarkompisar tänkt sig detta tema? Finns där några filmer om football?
Temaväljaren Jojjenito
Ordekvilibristen Sofia på Rörliga bilder och tryckta ord
Nästan Sveriges bästa blogg: Fiffis Filmtajm
Den kliande Filmitch

21 kommentarer:

  1. Hrm jodå american football är helt ok sport men jag gillar nog vanlig fotboll bättre. Listan du presenterar är det inte många filmer jag sett men Any given Sunday var bra Titans var det inte.
    Jerry M är helt ok men har en hemskt barn samt usel skådespelerska (R.Z) och blev då en pärs att ta sig igenom.
    AaO var det länge sedan jag såg men då tyckte jag nog den var lite småtråkig.
    Resten av filmerna har jag inte sett men FNL ligger på min tv-serie lista efter tidigare tips från dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren. Jag tror att denna typ av film beror mer än vanligt på åskådarens sinnesstämning (mottaglighet till det smöriga) samt preferenser för ämnet. Jag brukar inte gilla BOATS så mycket men just inom sportfilm (och krigsfilm) funkar det oftast bra, även om alla långt ifrån är lyckade (Rush var trist som en träbänk).

      Jag vet att jag kanske är lite udda men jag håller amerikansk fotboll som otroligt mycket mer intressant än vanlig fotboll som jag brukar kalla "fotboll 0-0" eller det amerikanska "sucker". ;-)

      Radera
  2. Enda filmen jag sett här är Jerry Maguire, som jag vill minnas att jag älskade när den kom ut. Men det var väldigt länge sen så minnet är dimmigt. Har för mig jag sett den skymta förbi på Netflix, kanske dags för ett återbesök.

    När det gäller Friday Night Lights har jag faktiskt ett smakprov på boken nerladdad i min Kindle. Har du läst den och kan rekommendera den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahh, kul med boken. Jo jag har faktiskt läst den och jag tyckte den var otroligt intressant. Jag började läsa den för att jag fått den rekommenderad av en annan som är intresserad av sporten, men boken visade sig vara så mycket mer. Journalisten (från storstaden Chicago) täcker in mer än bara småstadsmänniskornas perversa (?) obsession över high school laget men också mer generella frågor som framgångar och motgångar inom oljeindustrin, skolor som lägger alla pengar på sitt fotbollslag när det knappt finns pengar för böcker, och andra känsliga frågor. Rekommenderas. Du måste återkoppla vad du tyckte om den om du väljer att läsa boken!

      Radera
  3. Jag gillar ju den amerikanska varianten av fotboll mer än den europeiska, men får sällan lust att se sportfilmer (inte ens dem om hockey!)

    Några på listan har jag ändå sett; Any Given Sunday & Jerry McGuire var bra - Remember the Titans var skit.
    Och sedan har vi den självklara ettan på listan. Var lite orolig att du inte skulle ta med den eftersom det var en TV-serie, men du gjorde helt rätt. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har huvudet rätt påskruvat, Paddy!

      Det måste ha varit en vis och god människa som tipsade dig om Friday Night Lights! ;-)

      Radera
    2. Vis och gammal i alla fall. ;-)

      Radera
  4. Nu kommer jag visa min/mitt okunskap/ointresse kring sportfilmer... ;)

    10. Inte sett
    9. Inte sett
    8. Inte sett
    7. Inte sett
    6. Har nog sett delar på reklamkanalerna och känner till "Show me the money!"
    5. Inte sett
    4. Inte sett, sportfilm?
    3. Inte sett
    2. Såg kanske 80% på en reklamkanal (missade början). Blev nästan manipulerad till att gilla den. ;)
    1. Inte sett

    Jag tycker amerikansk fotboll känns lite snuttifierad. Men det mesta handlar förmodligen om att sätta sig in i det hela, lära sig om lagen, spelarna, spelet osv. Då kan det mesta bli intressant.

    I "äkta" fotboll kan 0-0-matcher faktiskt vara bra (ibland). Sverige-England på Wembley 1989 t ex.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, det var en ganska miserabel träffbild... :-) Vi får väl ta och köra ett sådant där 24h-maraton med bara BOATS sportfilm! :-D

      Hehe, jag kan som du säkert förstår prata mig varm om amerikansk fotbolls förträfflighet. En av sakerna är tex att de har 11 spelare på banan hela tiden, men de kör med olika gäng när de spelar offence respektive defence. Detta leder till att ett lag kan vara bäst på både offence och defence, de två konkurrerar inte med varandra när lagets strategi görs upp. Jag tänker på "tråkiga" fotbollslag som spelar defensivt och vinner på det. Vann inte AIK SM med <1 mål per match något år? I amerikansk fotboll gör man aldrig sådana kompromisser. Nja, jag återkommer gärna med Am football 101 vid tillfälle.

      Radera
  5. Jag blir alltid så nyfiken när jag stöter på sådant här: exakt VAD är det som lockar så mycket med just Broncos? Det måste ju finnas något som gör dem speciella för dig jämfört med alla andra lag på ungefär samma nivå eller från samma region. Trots min undran måste jag säga att det var ett härligt kärleksfullt inlägg och lista.

    Men jag vet inte om jag tyckte att Matthew (någon av dem) var särskilt mycket att hänga i målhindret (eller vad det nu heter ;) i We Are Marshall. Rätt genomsnittlig sport-underdog-film imo...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åjo, jag tycker nog allt att MM var mycket bra. Spelade rollen så där underligt som han kan, lite pillemariskt. MF var dock en träbock, men det är han väl alltid? Obs, de skådespelare jag listar är inte mina personliga val eller så, det är bara de mest kända som är med i filmen...

      Varför Broncos? Hur kan man ens börja svara på den frågan... ? Nej, skämt åsido. Det var P A Gullö på TV3 sporten som via sitt veckomagasin på lördagarna introducerade mig till NFL och den otroliga quaterbacken John Elway, number 7. Elway spelade i ett ganska dåligt lag men han tog dem ändå till SuperBowl tre gånger inom 4 år. Men de förlorade alla tre. Jag började då hejja på detta underdog-lag Denver Broncos.

      Elways spelstil var också mycket tilltalande. Han kallades för the comeback king, En av Elways största prestationer var i AFC champs matchen 1987 mot Cleveland Browns - The Drive. Det är storys och personligheter som detta som gör att man blir en die hard fan till ett lag.

      Elway och the Broncos vann SuperBowl två gånger till slut och han retirerade efter den andra SB-vinsten, red iväg i solnedgången så att säga... Nu är det kanske dags igen för Broncos, denna gång med en annan legend som quaterback - Peyton Manning.

      En trivia, John Elway kom tillbaka till Broncos i början av 2011 och han är nu lagets GM, General Manager. Han är en vinnare även i den rollen. Classic.

      Radera
    2. Tack för utförligt svar -- intressant! Men håller spel- eller lagkultur alltid i sig? Och har inte alla lag mer eller mindre engagerande storys och personligheter? OBS! Inget raljerande, jag vill verkligen veta.

      Radera
    3. Du har kanske rätt... Hmm, nej jag hejar nog inte på Denver Broncos längre...
      ;-)

      Radera
  6. Remember the Titans? Nejtack, jag vill inte remember the Titans alls tack. Fy fabian vilken usel film. Men resten av listan var bra, kul att få lite tips på filmer jag inte sett. We are Marshall var en sån fram tills igår. Smörig var väl kanske bara förnamnet (men ja, jag tyckte om den ändå)? ;)

    Men jag kan inte låta bli att undra hur det kommer sig att sportboats funkar så bra på dig när "vanliga" boats verkligen inte gör det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot att läsa din revy på We are Marshall.

      Man borde kanske spela in en BOATS-film om mig och i den försöka besvara varför BOATS funkar bättre för mig när det är sport eller krig?

      ;-)

      Radera
    2. Det är lite samma problematik som hos Filmitch, han som inte gillar att titta på sport men gillar sportfilmer. Dessa komplexa personligheter, voj voj. :)

      Å andra sidan, dom flesta som gillar krigsfilm kanske inte gillar krig live...?

      Radera
    3. Till skillnad från Filmitch är jag inte speciellt svag för sportfilm. Men inom genren är BOATS bättre, mer uthärdliga. Men att se påhittade och oftast helt överdrivna filmer om sport är inte min grej. Funkar nog bäst som komedi i så fall. Men som alltid finns undantag.

      När kommer We are Marshall upp hos dig??

      Radera
    4. Vet inte, det tar nog några veckor. Är en väldans kö på bloggen just nu :)

      Radera
    5. Ok, då får jag ge mig till tåls! :)

      Radera
  7. Ahhh..Jerry Maguire BORDE man ju haft på sin egen lista!
    Annars football alltså! Inget att anmärka på det härifrån.

    Visst är det annars lite kul att de flesta (inte alla!) filmer om football ofta fokar på matchernas absolut sista minuter..och sekundrar! Då avgörs det ALLTID! Likadant i Basketmatcher. Tittarvänliga grepp så det stänker om det! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Jerry Maguire borde du kanske haft med!

      Dynamiken i en NFL-match gör att mycket av det mest dramatiska sker i slutet av matchen; tiden håller på att ta slut för de som ligger under och de måste chansa, alla spelare är mer trötta och misstag begås samt saker som sker i slutet upplevs av publiken som viktigare!

      Radera