söndag 5 januari 2014

Scream (1996)


Phone Voice: Do you like scary movies?
Sidney Prescott: What's the point? They're all the same. Some stupid killer stalking some big-breasted girl who can't act who is always running up the stairs when she should be running out the front door. It's insulting.

#24hfilm nr 4 (tredje filmen var The hounds of Baskerville). Scream var en film som jag faktiskt inte sett tidigare. Men jag hade länge gått och tänkt att jag borde se den någon gång. Vad passade bättre än att se den på nyårskvällen efter en fantastiskt god nyårsmiddag med ett av de finaste vinerna jag någonsin druckit?

Filmen är inte speciellt kort men tiden flög iväg då vi såg den och helt plötsligt var det dags för slutscenen. För mig kändes det som att de bara introducerat karaktärerna och att inledningsscenerna var över. Det måste vara ett bra betyg att man är så inne i filmen, och blir så härligt underhållen att man knappt märker att det gått mer än 90 minuter av filmen redan!

Jag är ingen storkonsument av skräckisar så jag missade säkert en otal referenser i filmen, men samtidigt har man ju koll på det mest basala från genren och jag såg nog allt en hel del referenser jag med. Filmen är underhållande och nostalgisk över sina föregångare i genren på ett kärleksfullt vis och jag förstår de som säger att Scream var den första Cabin in the woods! Den tidigare filmen skulle vara mer spännande men jag tyckte de var ungefär lika. Väldigt mycket var faktiskt lika mellan de två filmerna, men där Scream fokuserade på individuella scener och situationer tar Cabin tag i hela skräckisgenren en gång för alla.

Vad som måste var en nyhet i och med Scream-filmerna är att karaktärerna i filmen är medvetna om populärkulturen och de har sett de skräckfilmer den hyllar. Det är meta så att det räcker. Jag gilla sådant och njöt av de finurliga scenerna i filmen, skräckfilmsgissningslek osv.

Det enda jag sett från Scream-serien är delar av tvåan och jag hade fått för mig att jag visste vem mördaren var i första filmen, men där hade jag förstått fel så för mig blev det svårt att förstå vem mördaren var före allt avslöjas i slutet (jag trodde mig veta men icke).

Humor, popkulturella referenser, lite spänning och Drew Barrymore's toppiga bröst. Vad mer kan man begära?

Jag ger Scream fyra döda tonåringar av fem.

Betyg: 4/5

Fiffi såg också filmen. Länk kommer så fort hon skrikigt klart. Här är Fiffis text.


8 kommentarer:

  1. Ja, även för en icke-skräckgillare är det ju nästan tjänstefel att inte se Cabin... mot Scream ;) Kul att den gick hem! Jag har sett den mååånga gånger sedan premiären och tycker att den håller än. Även om man fortfarande bara vill slå ihjäl Cortney Cox.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jo hon var lite smått irriterande. Generellt sett var flera av journalisterna mycket underhållande, speciellt deras målande frågor till Sidney:

      Reporter: Sidney, how does it feel to be almost brutally butchered? People want to know. They have a right to know! How does it feel?

      Radera
  2. Bra länge sen jag såg den. Var inne på att se den under mina "tio dagar av skräck", men valde bort den då det trots allt är en komedi. Blev sugen på att se den nu igen, även om jag inte tror det är mer än en trea.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, den är mest rolig och bara lite ryslig.

      Radera
  3. Henke ser skräck som inte är signerad J.W !!!! Jodå jag gillar filmen men är ett störra fan av nummer två i serien. Mer spänning. Den här är intressant och underhållande men filmen får aldrig upp farten efter öppningsscenen som är bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får väl ta och se tvåan ordentligt då! Gillade stilen i ettan. :-)

      Radera
  4. Jag tror vi såg lite olika grejer med filmen. Du såg humor, popkulturella referenser, lite spänning och Drew Barrymore's toppiga bröst. Jag såg humor, popkulturella referenser, lite spänning och den där jobbiga jävla Scooby-Doo-killen.

    SvaraRadera