If I drive for you, you give me a time and a place. I give you a five-minute window, anything happens in that five minutes and I'm yours no matter what. I don't sit in while you're running it down; I don't carry a gun... I drive.
"Drive" var en av filmfesten mest omtalade och emotsedda filmer. Det är inte var dag man ser en ny film med Carey Mulligan! Här spelar hon mot Ryan Gosling i en modern action-thriller. En tät spänning byggs upp under första halvan där vi lär känna alla viktiga karaktärer och där insatserna till det efterföljande dramat blir tydliga. Tempot är lågt och filmmusiken är framträdande och mestadels bra. Speciellt vissa montage-partier till instrumental 80-talsinspirerad musik får mig att tänka på en tidig Michael Mann, eller Tangerine Dreams's filmmusik till filmen "Thief".
Under andra halvan ändrar filmen karaktär då spänningen höjs och filmen exploderar i ett antal utstuderade våldsscener. Jag var delvis förberedd på ett übervåld, men då regissören Winding Refn lät kameran dröja sig kvar i scenerna en fraktion för långt gick det från rysligt till obekvämt. Speciellt en scen med en rakkniv var obehaglig. Jag såg åtminstone några förvildade blickar från publiken när vi lommade ut ur biografen. Men jag smålog lite då jag tänkte på att jag och Plymen alltid brukar skoja om att det finns tre "obligatoriska" teman eller scener i filmfestivalen och en av dem är användningen av rakblad/kniv.
Carey Mulligan är bra, men hon har inte så väldigt mycket att göra i filmen. Jag såg den i lördags men jag kan nu inte komma ihåg någon scen som stack ut speciellt med henne. Detta är istället Ryan Goslings film. Han gör en intressant rolltolkning av "the Driver". Han säger inte så mycket, men det betyder inte att han inte förmedlar en hel massa känslor. Gosling är mycket bra och han bär filmen på sina axlar. Som thriller är "Drive" bra, den bygger upp spänningen långsam, vilket är välkommet i en era när många filmer är allt för hastiga.
Flera biljakter hanns med, det är ju trots allt en film som handlar om en snubbe som arbetar som "getaway car driver". Biljakterna är adekvat utförda men jag har ingen uttalad biljakts-fetisch så för mig blir de scenerna mest likt transportsträckor. När första skottet föll hoppade jag dock till i stolen, det var ett oväntat högt och verklighetstroget ljud, och inte så lite överraskande.
"Drive" uppfyllde i princip de högt ställda förväntningarna. Det enda jag inte gillade med filmen var regissörens val att lägga in en två eller tre poplåtar med sång över några filmsekvenser, de var malplacerade och tog mig ur stämningen helt och hållet, plötsligt var jag i biografen igen undrandes över regissörens val. Jag fattar inte alls varför han hade med dessa 80-talsinspirerade poplåtar, när övrig "normal" filmmusik var så suggestiv och effektiv. Kan någon förklara detta för mig?
Till slut blir det ganska enkelt att komma fram till ett betyg, och jag ger "Drive" fyra snabba bilar av fem.
Betyg: 4/5
Kul att du nämner Michael Mann och Thief, precis vad jag också tänkte på. Inte bara musiken, men även fotot och lite mer huvudkaraktären också.
SvaraRaderaMusikvalen tyckte jag genomgående var bra, men jag förstår hur du menar. Ser själv fram emot att se om den nästa vecka och kolla in lite mer detaljer.
Du har väl läst att Refn tog hjälp av Gaspar Noe (Irrevérsible) med några av de brutala scenerna ? Kanske inte så konstigt att det blir effektivt då.
Vet inte om du läste mina tankar om Drive.
Jag tror att du kanske förstår låt-och-musikvalet lite bättre om du läser om filmen i filmfestivalens programtidning. Refn ville få en feminin känsla i en för övrigt rätt maskulin film (vad jag förstod det som) och vad kan vara mer feminint än härligt tuggummirosa 80-talspop (detta är mina ord, inte hans)? Men den feminina tanken var hans förklaring även till dom rosa förtexterna.:)
SvaraRaderaHyllade biljaktsfilmer växer inte på träd. Ser verkligen fram emot att se den här. Rosa förtexter dessutom, woah! This is going to be nice.
SvaraRaderaMovies - Noir: Nej jag hade faktiskt inte läst din revy, ville ju vara ospoilad. Men jag ska läsa den och kommentera på din blogg.
SvaraRaderaFiffi: ok då kanske man kan förstå lite bättre, även om jag tycker att Refn är ute och cyklar här...
SvaraRaderaSom om det inte är svårt nog att skapa en konsekvent känsla och stil i en film, utan han måste göra sin maskulina film mer feminin. Crazy!