onsdag 30 mars 2022

Ghostbusters: Afterlife (2021)


Man kan still undra varför. Klart de vill tjäna pengar, krama ut en skvätt till ur de av oss som vuxit upp med de gamla Ghostbuster-filmerna. Jag gillade dem men är inte ett super-fan. Därmed hoppades jag på en film som stod på egna ben och gav mer underhållning än bara fan service i form av blinkningar till förr.

Nja, filmen är helt ok. Den var underhållande under titten men egentligen står den sig tämligen slätt, den står inte ut på något specifikt sätt. Paul Rudd och Carrie Coon är inga Bill Murray, Dan Akroyd eller Sigourney Weaver om man säger så. Vi får en ny generation med Finn Wolfhard (veteran från Stranger things) och McKenna Grace. De är också ok. Damn it, allt är ok med denna film, men inget får mig exalterad.

Hmm, okey då, slutet kanske? Vad har vi på det? Jag gillade vad de gjorde, där och då i fåtöljen. Det kändes varmt i kroppen och jag log. Det är ett starkt kort att spela, att återbesöka de gamla hjältarna. Kul och det knöt ihop nuet med historiken. Bra gjort.

Men, men, jag hade ändå hoppats på något mer vederkvickande från regissör Jason Reitman (Thank you for smoking, Juno och Up in the air).

Lagom underhållande för de av er som är specialintresserade av Ghostbusters-filmerna.

Betyg: 2/5 

4 kommentarer:

  1. Landar egentligen på exakt samma omdöme som du men jag tyckte att den var tillräckligt ok för stunden för att klämma i med en trea. Skulle nog kunna tänka mig att se om någon gång...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns som en film där det vore överraskande om någon hade en extrem åsikt, varken uppåt eller nedåt. :-)

      Jag brukar vilja ha något mer speciellt för att höja betyget från "helt ok" (2:a) till "bra" (3:a).

      Radera
    2. Fast jag har uppfattat att det finns vissa som tycker väldigt illa om denna. Men det är väl främst de som har svårt att lämna originalen...

      Radera
    3. Aha, ja det förvånar ju egentligen icke. Finns säkert många som tycker originalet är en helgedom. :)

      Radera