Dokumentärer är sannerligen en egen genre. De är ofta mer eller mindre intressanta, men de är samtidigt sällan så emotionellt engagerande att de kommer in på en topplista över de bästa filmerna från ett år. Undantag finns.
Men om de oftast inte känns i hjärtat tilltalar många dokumentärer hjärnan. Så är det med denna dokumentär. Oerhört intressant och inte så lite skrämmande. Filmen beskriver hur amerikanska Boeing gått från ett bolag som prioriterar kvalité till att prioritera börskursen. Och i flygbranschen är detta förödande.
Två av Boeings nya 737 Max crashade oförklarligt inom en sexmånadersperiod 2018-2019. Efter ett tag belades den nya flygplansmodellen med flygförbud på nästan två år. Ett flygförbud som för övrigt nyligen har lyfts.
Det är alltid något som går sönder. Detta problem handlar om givaren till det nya systemet MCAS. Hur Boeing kunde designa systemet med endast en enda givare är alarmerande och helt "mind boggling".
Skulle jag vilja flyga med 737 Max? Njae, det är inte speciellt lockande. Man får väl anta att företaget har åtgärdat felet under tiden de hade flygförbud. Just detta felet i alla fall! Men hur är det med alla andra fel som inte hittats än?
Dokumentären bryter ingen ny mark i formatet. Här får vi "talking heads" med folk som arbetat på Boeing och en lite längre intervju med Andy Pasztor, journalist på Wall Street Journal, blandat med nyhetsinslag och bilder från kongressförhör. Däremot är den mycket bra på att pedagogiskt förklara historiken och bakgrunden.
Boeing hade via decennier av arbete byggt upp en stark fokus på kvalitet och säkerhet. De hade bland annat en företagskultur av "speak up" så fort någon anställd såg något fel.
Starten på fallet inleddes 1997 när Boeing gick ihop med McDonnell Douglas och en ny företagskultur började spridas från företagsledningen. Säkerhet blev inte längre i fokus utan högsta möjliga kursvärde. Folk avskedades och kvalitetsprinciper kastades i papperskorgen. En "keep your mouth shut, or get fired"-kultur spreds.
Man kan stilla konstatera att det gamla ledarskapet som prioriterat säkerhet och kvalitet, byttes ut mot finansvalpar från Wall Street skolade i "Greed is good". Fördelen att ha en ingenjör istället för en ekonom i toppen för ett företag som jobbar med den senaste telekom-tekniken är något som vi fått erfara på mycket nära håll här hemma i Sverige också...
Dokumentären är superintressant och den känns sanningsenlig och mycket relevant, även om Boeing självklart förnekar anklagelserna om att de minskat fokus på säkerhet. Betygsättning som "vanlig" film är vanskligare. Är jag sugen på att se om den? Nä. Men, var den bra? Ja. Trea!
Betyg: 3/5
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar