onsdag 2 mars 2022

The Book of Boba Fett - Season 1 (2021-2022)


The Book of Boba Fett var en stor, stor besvikelse. De första three avsnitten var urtråkiga och jag gav upp serien för ett tag. När jag nu sett klart den visade det sig tyvärr att den inte blev mycket bättre. Visst en liten strimma hopp infann sig när Mando kom in i handlingen. Det är ju kul med "cross-over" i filmiska världar. Men tyvärr behandlar Favreau och Filoni den så älskade Star Wars-världen utan finess eller respekt. 

Svagt manus och tråkiga karaktärer sätter tonen. På det kastas den ena obegripliga twisten efter den andra, överraskningar för överraskningarnas skull, vilket resulterar i en dåligt berättad historia. Det är lazy writing och ett hafsverk. Twistar och överraskningar som inte är förtjänade drar ner, vilket klassiska misslyckanden som Game of Thrones S8 och The Wheel of Time S1 redan visat oss med smärtsam tydlighet.

Temuera Morrison som Boba är en svag skådespelare och den mystik om Boba Fett som fanns förr i tiden har nu krossats. Ming-Na Wen är inte mycket bättre, hon är okarismatisk och tämligen slätstruken. Detta såg vi redan i Agents of SHIELD så överraskande var det inte direkt.

Andra halvans utveckling med Mando, The Armorer, Ashoka, Luke och baby Yoda var en sörja. Mystiken som genomsyrade The Mandalorian, en av dess styrkor tillsammans med miljön var som bortblåst. Istället för att berätta en ny fräsch story har Favreau och Filoni öst på med filmreferenser in absurdum. Och som med alla kryddor ska de användas smakfull för att om man överdoserar kan hela anrättningen bli förstörd. 

Det är så mycket annat som är uselt här. Ungdomarna på flygande vespor och hela sista avsnittet står ut i minnet från serien. Som för övrigt redan börjar urholkas då det inte finns så mycket värt att minnas...

Jag kan tyvärr inte ge något annat betyg hur gärna jag än skulle vilja.

Betyg: 1/5

6 kommentarer:

  1. Ja, jag började också titta på den här men lyckades bara se ett avsnitt innan det tog stopp. Jag tror jag gjorde misstaget att se första avsnittet direkt när det kom ut så då gick det en vecka innan tvåan kom och vid det laget hade jag redan glömt och gått vidare. Men... vad som påbörjats ska avslutas, om inte annat för att "hänga med" i snacket.

    Tycker Boba Fett funkade som figur i The Mandalorian i alla fall.

    Hmm, så Favreau och Filoni var inte ofelbara trots allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett vist beslut att stoppa. Frågan är nu om du kan stå emot suget att slutföra vad som inletts??

      Boba Fett funkar bäst när han är med mycket lite, är helt tyst och då det är ett skimmer av mystik runt honom.

      Hehe, nej även solen har sina fläckar!

      Radera
  2. Usch. Jag håller mig långt borta från detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och i detta fall är det ett bra beslut! :-)

      Radera
  3. Min bror såg den och gav mig rådet att inte kolla in - han vet att jag inte är överdrivet förtjust i Star Wars. När även du säger samma sak väljer jag att lägga min tid på annat.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera