torsdag 30 mars 2017

The Duellists (1977)


The duellists är Ridley Scotts första film. Den bygger på en novell av Joseph Conrad som också skrev Heart of darkness som Coppola filmatiserade. The duellists är inte lika episk som Apocalypse now utan fokuserar på två officerare i Napoleons armeunder tidigt 1800-tal. Lustigt nog bygger Conrads historia på två historiska personer från Napoleons. Namnen är ändrade i Conrads text, och därmed i filmen också.

Schysste form
Armand d'Hubert (Keith Carradine) är filmens huvudperson, en mild löjtnant som av en ren slump väljs att leverera dåliga besked till kollegan Löjtnant Gabriel Feraud (Harvey Keitel). Feraud som är helt galen och tar åt sig personligen vad som än händer honom utmanar genast d'Hubert på duell. Den senare är en man med en extremt pliktfast hederskänsla accepterar utmaningen utan att blinka trots att han inte förstår varför han blivit utmanad. Båda överlever den första duellen och därefter inleds en flera år lång period då de duellerar mot varandra närhelst de av slumpen och ödet möts på eller utanför slagfältet.

Filmen har en skön nästan drömsk stämning. Den har litterära kvaliteter mer än filmiska nästan. Jag fascineras av galenskapen hos den Napoleonlike Feraud och det stoiska lugnet d'Hubert uppvisar. Duellerna är inte fy ska heller. De känns ganska realistiska och vissa av dem är rejält brutala. I en minnesvärd duell skalperas nästan Feraud till exempel. I en annan scen får vi se d'Hubert och Feraud samarbeta under Napoleons misslyckade försök att storma Ryssland. Damn, de där ryssarna får alltid hjälp av vintern som det verkar. Det är några scener som fryser ditt hjärta till is med ihjälfrusna soldater...


Filmens struktur med två män som strider mot varandra under flera år får mig givetvis att tänka på Powell och Pressburgers klassiker The life and death of Colonel Blimp. The duellists kommer inte upp i nivå med den filmen men den är ändå ganska bra faktiskt. Filmen har också jämförts med Kubricks Barry Lyndon (1975), en film som jag har kvar att se.

Jag ger The duellists tre absurda hattar av fem möjliga.

Betyg: 3/5




4 kommentarer:

  1. Kommer ihåg denna som...märkligt sevärd! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart sevärd! :)

      Hade inga förutfattade meningar om den. Känd regissör men trots det en ganska okänd film. Tar ut varandra...

      Radera
  2. Behöver se om den. Såg den för väldigt länge sen och minns i princip ingenting. Gav den en trea då har jag för mig, men det betyder inte så mycket idag...

    Verkar precis som du är inne på ha en del gemensamt med Barry Lyndon, inte minst när man ser bilderna. Den ska/måste du väl se innan 1975-listan, inte sant? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barry Lyndon är med i planen! Det är ju ändå decennier 2.0 detta! ;-)
      Jag har i och för sig vid det här laget lärt mig att Kubrick inte är en favoritregissör men jag ska försöka klippa den rackar'n ändå... :-)

      Radera