söndag 26 mars 2017

I fokus: Filmåret 1977



Den närmaste veckan kommer bloggen domineras av 1977! Första onsdagen i varje månad fram till och med november kommer jag lista toppfilmer från ett filmår från sjuttiotalet. Onsdagen den femte april är det filmåret 1977 som vi ska götta ner oss i.

Jag såg direkt när jag tittade över vilka filmer jag gillar från året att jag knappt hade tio filmer att lista. Jag behövde fylla på med fler! Och allra helst bra filmer. Jag tog mig an att se en fem-sex stycken. Vilka filmer jag redan sett och gillar kommer ni få se i min lista som alltså kommer ut den femte april!

Jag kollade snabbt över vilka filmer jag missat från året och kom upp med följande lista:
That obscure object of desire
Sorcerer
The duellists
Saturday night fever
3 women
A bridge too far
Capricorn One


That obscure object of desire är en klassiker av surrealisten Luis Buñuel. Jag har bara sett en enda film av honom tidigare, Belle de Jour från 1967. Detta är Buñuels sista film och den anses som ett mästerverk, den har 100% på Rottentomatoes och väldigt högt betyg på IMDB.

Sorcerer är William Friedkins omtalade remake på The wages of fear. Roy Scheider i huvudrollen skadar ju inte heller.

The duellists är Ridley Scotts debutfilm. Den vill man väl ha sett ändå va? Keith Carradine och Harvey Keitel utmanar varandra till förbannelse...

Saturday night fever var en film som jag absolut inte var intresserad av när jag växte upp men den är ändå en sådan film som man bör sett tror jag. John Badham regisserade och vi ser här John Travolta före Pulp Fiction.

3 women av Robert Altman. Jag tror inte jag har sett någon riktigt dålig film av Altman. Istället är flera av hans filmer otroligt bra och jag blir alltid överraskad av honom. Detta ska tydligen vara hans "Bergman-influerade" film. Lustigt att både Altman och Allen var så influerade av Bergman där i slutet av sjuttiotalet. Har stora förhoppningar på denna.

A bridge too far. Richard Attenboroughs mastodontfilm med en lista av kända skådespelare lika lång som mitt ena ben. Enda problemet med denna är att den är så sablans lång, Hoppas bara jag finner tid att se denna.

Capricorn One är konspirationsteorifilmen om en rymdfärd till Mars. Denna film stängde jag snart av. O J Simpsons flinande nuna blev för mycket för mig efter att jag sett delar av dokumentärserien O J: Made in America. Jag blev väldigt avtänd. Jäklans vilken vidrig människa han är! Och dessutom vet jag vad filmen går ut på och utan filmens mysterium kändes den lite meningslös.


5 kommentarer:

  1. Ett par intressanta filmer du valt ut. Fast alla kommer du inte skriva om förmodar jag? Capricorn One såg du inte klart, eller? Och jag ser den fortfarande som en 1978-film som den alltid varit (fram till nyligen när den plötsligt ändrades till 1977 på IMDb för att den lär ha haft premiär i Japan, 6 månader innan USA där den hade premiär 2:e juni, 1978). Haha, sorry, var tvungen att få med det ;) Samma sak med The King of Comedy som alltid varit en 1983-film (amerikansk premiär), men så dyker en obskyr premiär upp på Island i slutet av 1982...

    That Obscure Object of Desire - Ej sett. Kände inte till, men Bunuel lockar inte så mycket.

    Sorcerer - Inte för alla, men den har allt något. Lite kul att IMDb-betyget rusat i taket på bara några år. När jag såg den första gången 2004 hade den 6.9 på IMDb. 2017 har den 7.7 och har fått ett fint rykte...

    The Duellists - Såg denna får länge sen och skulle behöva se om den för att säga hur den är. Tyckte den var ok då, men skulle nog kunna uppskatta den mer nu.

    Saturday Night Fever - Också länge sen jag såg. Travolta är bra och musiken och känslan gör den värd en titt.

    3 Women - Såg den i ett Sissy Spacek-tema. Kanske inte en toppfilm, men du borde inte bli besviken.

    A Bridge Too Far - Ett bra tag sen jag såg den nu, men gillade denna ganska mycket. Fin lista med bra skådespelare också som alla får vara med på ett hörn och bidra med något.

    Capricorn One - Som sagt, 1978-film för egen del och den har jag sett om ett par gånger. Funkar fint, även om den inte är superbra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för intressant notiser på filmerna...

      Jodå, jag tänker skriva om alla. :-)

      Förutom Capricorn One då som jag tröttnade på så snabbt. Den skippade jag när jag kände att den inte skulle platsa på topplistan ens. Det kommer ändå bli mer sjuttiotals-sci-fi här på bloggen för kommande år, bland annat två stycken för 1976 (nästa månad).

      Jag återkommer med revyer på de övriga i min lista under veckan fram till publicering av 1977-listan, med några avbrott för annat...

      Radera
    2. Låter bra. Blir kul läsning. Alltid lite intressant när man inte bara läser om de senaste filmerna. Fast det är jag kanske ganska ensam om ;)

      Själv kör jag ju lite filmer från 1943 nu denna vecka. Tanken är att göra topp tio-listor ner till 1940, så då gäller det att se lite mer från några år där man sett lite mindre...

      Radera
    3. Just det, det roliga som du och jag gör med utvalda år är ju att det blir lite som en fördjupning av Decennier. Sånt man liksom inte hann se då.

      Radera
    4. Ja visst blir det lite som en fördjupad Decennier 2.0! :-)

      Det är skönt att se lite äldre film som variation och jag märker att det är bättre att se flera av dem i rad för att inte hoppa allt för mycket mellan filmstil 1977 vs. 2016-2017...

      Radera