onsdag 1 mars 2017

Top 10 films of 1978


Precis som med tidigare år från tidigt åttiotal och äldre är det otroligt svårt att ranka gamla nostalgifavoriter*, som ofta uppnått mytologisk status i mitt huvud, mot filmer som setts mer nyligen. I min första 1978-lista fick nostalgi-filmerna väldigt fina placeringar, men efter att sett stickprov ur alla filmer på listan fick de regleras till platser lite längre ner. Jag noterar nedan vilka filmer är nostalgifilmer och varför jag gillade dem när det begav sig....

Jag försökte se om den gamla godingen Revenge of the Pink Panther men den typen av humor har uppenbarligen runnit av mig och jag fann den riktigt, riktigt dålig. Därefter tittade jag lite på Superman och den höll inte heller måttet för mig. Jag antar att den skulle ha kunnat ta sig in på nostalgipoäng, men den har faktiskt aldrig varit en favorit hos mig. Till sist gav jag Grease några minuter och även om det var mysigt att se John och Olivia dansa finner jag den filmen allt för fånig för min smak.

Den enda filmen som jag inte sett, men som jag känner att jag kanske borde funnit tid till, var Bergmans Höstsonaten. Den är säkert bra, men man behöver vara sugen på en sådan film för att det ska vara någon idé och en i kategorin fick räcka (se bubblare nedan).





Topp 10 från 1978





10. Death on the Nile (John Guillermin)


En av de sex filmer jag såg ikapp på inför denna lista. Jag gillar stilen och miljön. Koppla det med en massa lustiga skådespelare som Peter Ustinov, Lois Chiles, Maggie Smith och David Niven så har man en mustig söndagsmatiné.



9. Halloween (John Carpenter)


Ytterligare en av de sex. Jag älskar uppenbarligen inte denna film lika mycket som de som dels gillar skräck, dels såg den under sin uppväxt "back in the time". Men jag tyckte ändå att den hade en tydlig och säregen stämning och stil.



8. Watership down (Martin Rosen)


Animerad film på den kända boken. Kommer ihåg filmen som ganska bra. Dess största svaghet är att boken är så mycket bättre!



7. The wild geese (Andrew V. McLaglen) *


Det lägst placerade renodlade nostalgivalet*. Legosoldater på uppdrag i låtsaslandet Zembalia blir blåsta av sina uppdragsgivare och måste skjuta sig ut ur knipan. Kommer ihåg den som en av de första actionfilmerna jag gillade skarpt, men det är högst oklart om den håller idag. Men ändå, kolla vilken stenhård rollista den har! Richard Burton, Richard Harris och Roger Moore.



6. Dawn of the dead (George A. Romero)


Decennierfilmen som var oväntat underhållande. Mycket sköna figurer, situationer och scener i denna film. Glöm att det skulle vara en skräckis dock.



5. Animal House (John Landis)


John Belushi.



4. Convoy (Sam Peckinpah) *


Det stora rena nostalgivalet*. Min favoritfilm från när jag var yngre. Jag såg filmen två gånger på bio och detta var under en fas i livet då jag mycket sällan såg en enda film på bio. Känslan av friheten på vidderna "over there" skapades kanske av denna film? Var det här min ständiga önskan om att åka på "road trip" över den nordamerikanska kontinenten föddes? Jag ville till och med bli långtradarchaufför när jag blev stor efter jag sett denna film. Kris Kristofferson och Ali McGraw!



3. Foul play (Colin Higgins)


Både en nostalgifilm och en film som jag sett mer nyligen. En action-thriller-komedi innan den genren ens fanns? Underbart samspel mellan Goldie Hawn och Dudley Moore. Till det Chevy Chase och en albino.



2. The deer hunter (Michael Cimino)


En fruktansvärd film som man kanske inte vill se om. En klassisk "one timer". Men den har ju en Robert De Niro på topp. Och vänta, John Cazale är med! Alla filmer som John Cazale är med i är snorbra.



1. Days of heaven (Terence Malick)


Poetisk och sällsam film. Såg den en magisk natt efter huset stillat sig och mörkret lagt sig utanför. Trädkronorna rörde sig långsamt i den stilla natten. Filmen och jag smälte samma till ett.



Mina bubblare:
11. Interiors (Woody Allen) - tung stämning, men kall film
12. Jaws 2 (Jeannot Szwarc) - Roy Scheider åter i uppföljaren, men inte lika tajt
13. The driver (Walter Hill) - skön stämning, men lättglömd



Hoppa nu över och kolla in några andra Filmspanares topplistor för filmåret 1978:
Movies-Noir
Jojjenito
Filmitch
Filmfrommen
Fiffis Filmtajm
Flmr





14 kommentarer:

  1. Mycket möjligt att Döden på Nilen hade platsat på min lista om jag hade sett den nu. Har nog sett den för länge sen och minns den som mysig. Ustinov är härlig som Poirot tycker jag.

    Watership Down var bra men gjorde inte tillräckligt med intryck för att förtjäna en plats.

    Days of Heaven borde jag se. Misstänker att jag älskar den. Fast Badlands gillade inte alls så man vet inte. Har du sett Badlands? Vad tycker du om den i såna fall?

    Var är martial arts-filmerna?! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Badlands gav jag 3/5 har jag för mig, fast det var en film som dröjde sig kvar länge i huvudet så den hade kvalitéer... Days of heaven gav jag 5/5.

      Ja, VAR är martial arts-filmerna?? :-D

      Radera
  2. 10. Ej sett (vad jag vet), även om jag varit nära. Ska försöka ta mig an den vid rätt tillfälle.
    9. Min topp tre. Gillar att se om den med jämna mellanrum då den har en skön stämning och allt.
    8. Ej sett, även om det varit nära en gång i tiden.
    7. Inte så bra tycke jag när jag såg den härom året.
    6. Inte så förtjust i denna som jag trodde att jag skulle vara. Får se om det blir ändring på det vid en omtitt när jag vet lite vad som väntar (som du säger, mer komedi än skräck).
    5. Länge sen jag såg den. Gillade den inte då, men möjligt att jag skulle uppskatta humorn mer idag.
    4. Ej sett, vet inte riktigt varför. Tack för påminnelsen.
    3. Javisst, en barndomsfavorit som håller än. En noir-komedi som jag aldrig tröttnar på!
    2. Jo, jag ser gärna om den, men inte så ofta. Höjdes från en stark trea/svag fyra till en stark fyra vid senaste titten (och upp till plats #1 hos mig).
    1. Håller med, det är en film med stämning och inte minst ett utsökt foto. Inte en favorit, men väl på min lista.

    4 av 10, inte illa (även om Midnight Express saknas).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, det skulle verkligen vara kul atts e vad du tycker om Convoy. Betänk att jag var ung och lättpåverkad när jag såg den för första gången!

      Även watership down skulle nog ha en chans. Den är gjord i en ganska grov animationsteknik, inget finlir här inte, men den bygger på en bra bok och har en hel del bra i sig...

      Gillar man Christie crimes ska man såklat se Death on the Nile...

      Min etta. I bland får man perfekta filmtittar då min och filmens stämning, mitt humör, filmens bildspråk och allt annat är i perfekt samklang. Det blir som en förhöjd tittning. Och detta hände med denna film för mig. Den kanske bara hade tur, var rätt film på rätt tid och plats.

      Radera
  3. 10. Ligger
    9. på
    8. listan
    7. Står i bokhyllan och väntar på sin tur
    6. Överlapp
    5. Här tycker jag att det är för larvigt - svårt det här med humor
    4. Ej sett
    3. Gav den en omtittschans för inte så länge sedan men ack nej - funkade inte alls
    2 På listan
    1. Jag och Malik är inte så goda vänner men jag har faktiskt sett denna på bio när det begav sig. Tror jag tyckte den var ok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jo det där med humorn är svårt. Du tycker Animal House är larvig men Rosa pantern är kul. LOL. Jag antar att jag inte ska ta och försöka se om Animal House också (som med Rosa Pantern), för då måste jag kanske skriva om min lista!

      Såg du Days of heaven på bio när den var ny? Imponerande i så fall. Att se en sådan kulturfilm före tonåren. Spänstigt!

      Radera
  4. Days of Heaven borde man alltså se. Att peta ned Deer Hunter kräver en del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se den en natt när du känner dig extra mottaglig. :)

      Radera
  5. Rackarns trevligt att du har Halloween med ändå! Plus De Vilda Gässen! Lökig men effektiv 70-talsaction ju!

    De stora applåderna får du dock för Konvoj (den gamla godingen!) och Foul Play! Sistnämnda ÄR ju nästan definitionen på amerikansk humorfilm på 70-talet! Och så Deltagänget förstås! Wahoo! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, trodde nog att några av listvalen skulle falla dig på läppen. Gamla godingar man är uppvuxen med... :-)

      Radera
    2. Verkligen! Nostalgiminnet är en tung pjäs att räkna in när vi rör oss i dessa vatten...(även om det också finns risker för att tidens tand nött oklädsamt hårt ibland)

      Radera
    3. Därav nostalgivalen i listan.

      Radera
  6. Kul med en gemensam etta! Alltid klurigt med nostalgi, var så längesen sedan jag såg halloween och kanske den ändå skulle fått plats på listan... Vilda gässen har ju en del fina karaktärer, men var inte riktigt listar för mig. 78 var ju faktiskt ett rätt så skönt år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kul att du också gillar Days of heaven såpass. Ganska skönt år va, men inte ett speciellt starkt år i mina ögon. :-)

      Radera