torsdag 9 mars 2023

Körkarlen (1921)



Körkarlen är en fascinerande film. Fascinerande inte minst för att den är över hundra år och trots det känns duglig än idag. Den är otroligt suggestiv och gripande.

Vi får i tillbakablickar följa slumsyster Ediths kamp för att rädda David Holms själ. Det är högtravande dramatiskt vilket passar in för. Filmen är en adaption av Selma Lagerlöfs roman. Filmen har mycket symbolik om godhet, ondska, förlåtelse och ånger. Hela sagan är biblisk i sitt tonfall.

Sagan är också kuslig och dramatisk som en thriller. Filmtekniskt bjuder den på ett fint hantverk där framför allt de dödas genomskinlighet höjer filmen.

Sagan berättas med en massa hopp i tiden. Allt utspelas under ett år men det är svårt att hänga med i början. För mig var filmen länge intressant men lite rörig, för att i tredje akten blir riktigt bra. Dess avslutning är magnifik.

Filmens musik och ljudeffekter gör också att titten blir mycket bättre än filmer från eran helt utan musik eller ointressant sådan.

Filmen gjorde starkt intryck på Ingmar Bergman och har säkerligen inspirerat många efterkommande filmer som; Det sjunde inseglet, It's a wonderful life och The Shining.

Jag är nöjd med mig själv att jag nu checkat av denna svenska filmklassiker, en gång för alla.

Betyg: 3+/5 

Jag och Måns pratar om filmen i Shinypodden Filmskolan.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar