"Man with a Movie Camera" är en revolutionerande film som tar oss med på en fängslande resa genom det tidiga 1900-talets Sovjetunionen. Regisserad av den ukrainska filmskaparen Dziga Vertov, presenteras vi för en film som bokstavligt talat visar upp livet genom kameran, och kameran som en del av livet som vi idag 100 år senare alla känner väl till.
Filmen är ett mästerverk av sin tid och är känt för att vara en av de mest inflytelserika dokumentärfilmerna genom tiderna. Det är en film som visar oss det vardagliga livet och vardagslivet som människor levde under den här perioden. Genom en innovativ och nyskapande teknik, visar filmen upp ett brett spektrum av mänsklig verksamhet, från arbete till lek och allt däremellan.
Det som gör "Man with a Movie Camera" så unik är dess framsteg i filmskapandet. Filmen är skapad utan manus eller förberedelse, vilket resulterade i en film som är ren, autentisk och rå. Man får känslan av att vara där i stunden, medan allting sker.
Vertov använde en rad tekniska innovationer för att göra filmen spännande och engagerande. Filmen skiljer sig från andra dokumentärer från samma tid genom sin avsaknad av berättarröst och skådespelare. Istället används en rad olika filmtekniker, som stop motion-animation och split-screen, för att skapa en dynamisk och suggestiv bild av stadslivet.
"Man with a movie camera" kan dock vara en utmanande film att ta sig igenom för de som är vana vid en mer traditionell berättarstruktur. Dess avsaknad av en tydlig berättelse kan göra det svårt att följa filmen från början till slut. Vissa scener, som visar tillverkning av maskiner, kan också kännas långa och monotoniska.
Man kan inte prata om "Man with a Movie Camera" utan att nämna filmens musik. Filmen är stum, men tack vare Michael Nymans fantastiska score känns filmen fortfarande väldigt levande och talande.
Betyg: 3/5
Henke och Måns diskuterar filmen i veckans avsnitt av Filmskolan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar