måndag 20 mars 2023

Shinypodden Filmskolan: Sunrise A Song of Two Humans


Vi har nått fram till sista avsnittet inför tentamen av del 2. 

I veckans avsnitt diskuterar Henke och Måns fyra filmer; F. W. Murnaus mästerverk "Sunrise: A Song of Two Humans" från 1927, den surrealistiska "La Coquille et la Clergyman" från 1928, Dziga Vertovs välkända "Chelovek s Kino-Apparaten" (Man with a Movie Camera) från 1929 samt till slut en talfilm - Fritz Langs "M" från 1931.

Henke och Måns diskuterar filmen i veckans avsnitt av Filmskolan.

2 kommentarer:

  1. Även om jag gillar Nosferatu tror jag att det kan föreligga en Keaton-Chaplin-dikotomi även när det gäller Murnau-Lang. Möjligen lite orättvist eftersom jag bara sett Sunrise förutom vampyrfilmen, men bara M är ju vida bättre. Kul att även ni gillade den -- Lorres rollprestation är verkligen något i hästväg

    Och att Metropolis fick stryka på foten i förhållande till M i egenskap av stumfilm låter som en mycket mer plausibel förklaring än min tes om innehållet :)

    Just ja, fascinationen för mobbmentalitet ligger ytterligare åtminstone 30-40 år ännu längre tillbaka i tiden. H.G. Wells spelar väldigt tydligt på den skräcken i War of the Worlds. Vill minnas att han lät sig inspireras av fransosen Gustave Le Bon.

    https://bilderord.wordpress.com/2015/10/08/nosferatu-eine-symphonie-des-grauens-1922/

    https://bilderord.wordpress.com/2022/11/25/x2-stumfilm-1922-1927/

    https://bilderord.wordpress.com/2022/08/31/m-eine-stadt-sucht-einen-morder-1931/

    Kul med diskussionen om Nymans musik till den sovjetiska filmen -- jag får klappa mig själv på axeln för att jag associerade till Nyman redan när den spelades som introduktion till ert prat. Däremot skulle jag nog inte ha associerat till Hurwitz om inte Henke påtalat likheten. MEN -- sedan hittade jag en låt från Nyman som heter "An Eye For Optical Theory" som ju åtminstone låter som om den skulle kunna vara skriven för stumfilmen. Och precis i början på den förekommer en snutt som låter nästan exakt som Babylon-trumpeten. Så det verkar onekligen som om Hurwitz låtit sig inspireras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, har inte sett Murnau och Lang som konkurrenter på det viset. Nåväl de har ett mästerverk vardera av de få jag sett... :-D

      Jovisst är Metropolis en stumfilm, jag var ute och cyklade där lite...

      Du är vass på filmmusik, Sofia! Kudos! Jag har inte alls rätt öra för att fånga vem som skrivit musiken på det sättet. Oftast. :)

      Radera