måndag 13 mars 2023

Shinypodden Filmskolan: Das Cabinet des Dr. Caligari



Filmskolan har kommit till andra delen av tre av stumfilmseran. I veckans avsnitt avhandlar Måns och Henke fyra filmer. 

Först tar vi oss an dent franska melodramat "Coeur fidèle" från 1923. Sedan snackar vi om den otroligt intressanta kortfilmen "Achenputtel" från 1922 av Lotte Reiniger. Det är den klassiska sagan om Askungen! 

Efter det tar vi oss an Robert Wienes klassiker "Das Cabinet des Dr. Caligari" från 1920. Vi avslutar avsnittet med Sergei Eisensteins sovjetiska propagandafilm "October (10 days that shook the world)" från 1928.

Jag och Måns pratar om filmen i Shinypodden Filmskolan.

4 kommentarer:

  1. Jättekul att Akira gick hem! Det är ju en klassisk animé som även i mina ögon håller väldigt bra trots att den har några år på nacken. Blir det Ghost in the Shell härnäst nu då?

    Jag anar ett fall av önsketänkande när det gäller första filmen ut i detta avsnitt :) Och jag måste erkänna att ni inte gjorde mig särskilt sugen på att se den franska produktionen. Däremot ska jag kolla upp Lotte R på YouTube, vid en första anblick ser filmerna ganska välbekanta ut men det kanske bara är Harry Potter-syndromet...

    Har sett både Caligari och Oktober, men det var för så många år sedan att minnena är ganska luddiga. Däremot var det ganska nyligen jag såg M, så det ska bli spännande att se hur den filmen landar. Och varför man valt den istället för Metropolis -- jag tänker att den kanske kan vara intressantare iom att den visar mer av en tysk nutid samtidigt som det är en deckarthriller? Och så Peter Lorres rolltolkning på det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, nej det var bara min förvirring om vilken vecka jag skrev om. Jag tänkte en vecka framåt. Uppdaterat texten genast.

      Metropolis hade varit ett bättre val, men det var kul att se om M också. Mer om det nästa vecka!

      Radera
  2. Jag blir ohälsosamt nyfiken på den franska impressionismen. Jag gissar att jag skulle uppskatta den lika mycket som ni gjorde, men man vill ju veta.

    Prins Achmed har jag sett och det var sannerligen en speciell stil som jag är glad att jag upplevt. Men jag kommer kanske inte söka upp Aschenputtel. Det är ju lite så med många av de här filmskolefilmerna att det är kuriosa för att se filmhistorisk utveckling. Spelfilmer kan också vara spännande för att de faktiskt visar riktiga människor i en avlägsen tid, men att se pappersklippt animation är aningen mer begränsat.

    Caligari är ju verkligen en skattkista full av spexiga berättarknep och scenografier. Psykologisk skräck kan ju göra sig väldigt bra på film och mycket av ursprunget är väl just den filmen.

    Oktober såg jag också för dess montage, men tyvärr är det ungefär det enda som funkade för mig. Mestadels är det en rörig och oinspirerad historielektion istället för att vara manipulativ propaganda. Men ge inte upp på Eisenstein förrän du har sett hans epos om Ivan den Förskräcklige, som gjordes på uppdrag av Stalin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du ska veta, vetja!

      Tyckte Achenputtel var kul och den var bara drygt tio minuter, men jag håller med i princip.

      Caligari har vuxit sedan titten. För att inte tala om en störande känsla att jag kallade honom "Cagliari" genom hela podden... ;-D

      Har sett två av Eisenstein, men inte Ivan den Förskräcklige. Borde kanske läggas upp på listan, men... :)

      Radera