tisdag 7 mars 2023

Forgotten Silver (1995)



Forgotten Silver är en mockumentär om en bortglömd pionjär från filmens barndom. Jackson upptäcker till sin förtjusning att nya zeeländaren Colin McKenzie upptäckt ljudfilmen, färgfilmen, flygkonsten och så vidare. Men så hade han otur och allt föll i glömska.

Jag är inte ett stort fan av genren där "one louder" är det enda rätta, där Borat lever, och där Christopher Guest är kungen. Visst finns det några bra filmer här och där, men genrens problem väger oftast över...

Det kan vara briljanta idéer, som i denna film, men de passar oftast mer i en kortfilm tycker jag. Istället dras det ut på det in absurdum. För mig blir det ofta repetitivt och lite långtråkigt. Så är det med denna film. Den första akten är briljant, den andra akten blev mindre och mindre intressant och den tredje akten sov jag mig igenom.

Det kändes dessutom ganska weird att se Harvey Weinstein bre ut sig som intervjuobjekt i filmen. Att också får njuta av att Sam Neill bjöd på sig själv hjälpte inte. 

Jag gillar "This Is Spinal Tap" mest för att det ger mig nostalgiska känslor över åttiotalet. Den bästa filmen jag sett i genren är Guests "Best In Show". Den är briljant rakt igenom och ingen risk att man somnar!

"Forgotten Silver" är kul och bygger på en rolig idé, men den hade inte content nog för en långfilm.

Betyg: 2/5

Jag och Måns pratar om filmen i Shinypodden Filmskolan.



4 kommentarer:

  1. Det tycks som om Forgotten Silvers framgång hänger på hur pass kul man tycker det är med en nypåhittad gammal stumfilm :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men kul idé ändå! Roliga små sketcher, men en hel långfilm? Om än en kort sådan... :-D

      Radera
  2. Jag minns när jag såg den första gången, strax efter den kom ut.

    Efter de fantastiska Bad Taste och Braindead så skulle man se allt han gjort; fina Heavenly Creatues, kassa Meet the Feebles och så denna.
    Jag visste inte att det var en mockumentär jag jag började se den, men insåg snabbt att här var något som inte stämde - och skrattade mig igenom resten av filmen.
    Och filmen håller ännu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg du om den nu? Kul! Ja, Jackson blandade och gav ganska friskt där i början. Men känns ändå att hans filmografi före LotR-trilogin mest är för finsmakarna. :)

      Radera