John Ford med klassiska westerns som Stagecoach och The Searchers i bagaget har här samlat ihop båda superstjärnorna John Wayne och James Stewart. Quelle spectaculaire! När James Stewart först äntrar scenen som en åldrar senator anar jag att något är lurt. Han har sminkats gammal. Och mycket riktigt är större delen av filmen en flash back och Stewart och de övriga är inte så gamla längre. Filmen utspelas under den korta, korta tiden mellan det vilda och laglösa vilda västern och då Amerika börjar byggas upp med lagar, städer och befolkningsmigration västerut. Den nya eran är den nyare västern som till exempel beskrivs i Laura Ingalls böcker om det lilla huset på prärien.
James Stewart spelar Rance, en idealistisk, lärd och kanske naiv advokat som hamnar en stad för långt västerut där hyrda revolvermän fortfarande styr vem som har rätt i en dispyt. John Wayne är type castad och spelar den ärrade våldsmannen Tom som skjuter först och frågar senare. Båda skådespelarna gör sina roller bra. Detta är dock Stewarts film. Han är magnetisk på något sätt och hans milda figur med sina goa ideal är svår att motstå.
Som krydda i anrättningen har vi också Hallie spelad av Vera Miles. Hon var en ny bekantskap för mig och hon gör det bra. Rollen spelas helt allvarligt och hon blir den katalysator som för handlingen och spänningen mellan Rance och Tom framåt. Filmen skurk och tillika titelrollen som Liberty Valance spelas av hårdingen Lee Marvin och som hans högra hand ser vi en relativt ung Lee Van Cleef.
I övrigt finns det många fina birollskaraktärer där den konstant berusade men ändå vältalige tidningsmannen Dutton Peabody samt det svenska paret Nora och Peter Ericson sticker ut. Scenen när Peter Ericson stolt tog med sig intyget på att han var amerikansk medborgare när skulle rösta för första gången var oväntat rörande. Scenen när Hallie erkänner att hon inte kan läsa tog också hårt.
The man who shot Liberty Valance är som legenderna själva... Fakta må vara suddiga, men känslan för tidseran är klockren. Detta är en film att njuta av. Ospoilad som jag var bjöds jag till och med på en twist av stora mått som jag borde sett på långt håll men jag hade slagit av analyserandet och låtit mig bara flyta med i historien som en kanot i Coloradofloden.
Däremot kan jag inte hålla mig från att analysera den sorgsna känslan jag hade när filmen var slut. Och hur ska man egentligen tolka den mycket grumliga sista scenen på tåget? Många, jag själv inklusive, hyllar sista scenen i The graduate för att vara komplex, och den sista scenen i denna film är minst lika komplex. Skulden som Rance känner på grund av sin livslögn är uppenbar. Känner inte Hallie till sanningen? Är Hallie djupt olycklig, "dreamed of returning..."? Hur gick det till när Hallie valde Rance? Gjorde hon det själv eller tvingade Tom hennes hand? Älskade Hallie Rance, eller älskade hon Tom? Det faktum att hon placerade en kaktusros på kistan verkade betyda något för Rance. Vad ska den scenen säga oss? Damn, är filmen så sorglig som det verkar...? Really?
Jag ger The man who shot Liberty Valance fyra tidseror som för alltid har försvunnit av fem möjliga.
Betyg: 4/5
Haha, det känns av någon anledning symptomatiskt att du fångas av melankolin i Hallies "val" medan jag istället blir irriterad på Toms agerande :) Men en jäkligt bra film oavsett det, kul att du gillade den! Men hur kan man inte gilla James Stewart...?
SvaraRaderaJag var tvungen att läsa om din text för att påminnas om vad du tog med dig från kärlekshistorien. Jag håller med om det du skriver att kvinnans roll i sammanhanget, som säkert var historiskt korrekt, var trist. Däremot vet jag inte om hon kan hållas helt oskyldig till att det gick som det gick. I mina ögon tog varken Hallie eller Tom chansen som fanns där, och de båda fick leva "fel" liv...
RaderaAldrig fel med lite James Stewart! :)
Ja den är jättefin, kanske en av de bästa westernfilmerna med konflikter mellan gammal revolver-era och uppbyggnad av något slags rättssamhälle. Undrar om den hade kunnat göras idag då politikerföraktet i USA verkar nått dystopiska proportioner...
SvaraRaderaMan får väl hoppas att det är just nu, i dessa tider som Hollywood, eller den stora independent-scenen i USA, får för sig att göra filmer som denna. Alla krafter har en motkraft osv...
RaderaWsternfredag! Stabilt!
SvaraRaderaHar jag sett denna!? Ja det har jag ju..men så länge sedan att jag nästan inte kommer ihåg ett skvatt! Återtittsdags med andra ord!
Ha en härlig (sommar)helg!
Den är väl värd en omtitt.
RaderaTrevlig helg tillbaka.
Filmen är ju nästan för bra för att vara sann. John Ford regisserar legendarerna James Stewart och John Wayne, med Lee Marvin som vedervärdiga Liberty Valance. Hur i helvete skulle det kunna bli något annat än helt jävla otroligt bra? Det går liksom inte. James Stewart lyckas här med det till synes omöjliga, stjäla showen i en film med självaste The Duke!
SvaraRaderaBlev sugen på en Western denna fredag, blir nog magnifika The Big Country, tack för inspirationen!
Jo fast man vet ju aldrig... Lyckligtvis blev denna kombination bra. Verkar som att de flesta hyllar denna film!
RaderaVisst är det Jimmy Stewart film, det är det ingen tvekan om.
Och tack tillbaka för det fina tipset. Kanske något för en kommande fredag... :)
The Big Country är vacker och episk. En av de bättre westerns jag sett med en mängd bra skådisar i Gregory Peck, Chuck Connors, Burl Ives & Charlton Heston.
RaderaHmmm, "episk". Synd. Men jag får kanske ge den en chans ändå...
RaderaDu känner inte min filmsmak, men episk är sällan ett positivt ord i mina öron. Ofta kan jag bli uttråkad och avtänd av typiska episka "storfilmer"... Inte alltid dock så man vet aldrig! :-)
Ah, då förstår jag, men den är inte riktigt episk på samma sätt Lawrence of Arabia är episk, eller De Tio Budorden är episk. Definitivt sevärd, hoppas du tar dig an den någon gång och kanske även recenserar den.
RaderaKlart jag kommer försöka ta mig an den någon gång. Och om jag ser den kommer jag skriva om den. :)
RaderaTackar för än ett tips
SvaraRaderatrevlig helg
Det var så lite så! :-)
RaderaGod helg tillbaka.