Lördagen den 14:e november hade vi filmspanardagen på filmfestivalen. Då träffas vi filmbloggare och hänger på festivalen i goda bloggares lag. Och för fjärde året i rad hade jag fått äran att sätta ihop ett spelschema, dvs välja filmerna. Det är kul men också lite pirrigt då jag hellre vill träffa in bra filmer än riktiga stolpskott. Detta år hade jag planerat fyra filmer. Den första startade kl 13 och den sista slutade vid elvasnåret på kvällen så det var verkligen en heldag. Någonstans i mitten var vi några som tog middag på en lokal indier där nere i närheten av biografen Victoria. För att underlätta logistiken (samt undvika Park och Reflexen) hade jag valt filmer som endast visades på Victoria.
Som vanligt bloggar vi om en film onsdagen efter träffarna och vi bestämde att vi skulle ta den tredje av de fyra då det var störst uppslutning på den. En del var inte med i början, andra tog tåget hem inför fyran och så vidare.
Därav att jag skriver om den franska filmen Evolution nu. De övriga tre från festivalen kommer inom de närmaste dagarna. Detta var fransyskan Lucile Hadzihalilovics första film sedan Innocence från 2004. Den vann bronshästen (bästa film) här på SFF och jag såg den och tyckte mycket om den. Nu förljde hon upp sin symboliska abstrakta film om flickors uppväxt med ännu en obehaglig drama i en miljö som inte är vår men som ändå kanske säger en del av våra liv?
Innocence (2004) |
Filmen utspelas på en ö med svart sand ute i havet. Där lever bara små pojkar och unga kvinnor. Vi vet inte vad de gör med pojkarna och vi vet inte vad som händer med dem efter de gjort det vi inte vet vad det är. I slutet räddar kanske en av kvinnorna den lille pojken vi fått följa. Eventuellt för att hon kände något som kanske kunde likna mänsklig empati för pojken som ritade en blyertsteckning av sin mor. Slut.
Jaha, det är bara att konstatera att det är precis detta man signar upp sig för när man går på filmfestivalen. Galet konstiga filmer kan dölja sig bakom varje titel. Jag hade hellre sett en film som var i samma nivå med Innocence men jag får en känsla att den inte var konstig nog för den goda Lucile. Hon ville utmana ännu mer. Var det science fiction, feminism, spekulativ konst? Oavsett så påminner den lite om Innocence med barnen (pojkar istället för flickor) samt den avstängda miljön (ö istället för ett internat med murar runt). Dessutom åker ett barn på en färd in i samhället i slutet av båda filmerna. Jag lockas att försöka fundera ut vad hon menar men jag famlar i mörkret.
Och jag som hade hoppats på något lika bra som Under the skin...
Jag ger Evolution två svaga sjöstjärnor av fem möjliga.
Betyg: 2/5
Filmen visas för sista gången på filmfestivalen den 22:a november.
Nu ska det bli spännande att se hur de övriga uppfattat filmen:
Jojjenito
Movies-Noir
Rörliga bilder och tryckta ord
The nerd bird
Fiffis Filmtajm
Har du inte sett den? (Carl)
Bilden som Nicolas ritade av en kvinna var inte det Stella, alltså sjuksköterskan? Jag uppfattade inte att det var mamman.
SvaraRaderaNu står mitt hopp till Cecilia (eller Carl) att kunna förklara det hela också...
Så uppfattade jag det. Det stora röda lockiga håret såg jag aldrig skymten av hos kvinnorna på ön i alla fall..
RaderaCecilia fick input från regissören att handlingen inte var det viktiga, bara känslan av övergrepp som barn kan känna från vuxenvärlden. Jaha.
Men alltså...menar du att Nicolas ritar av sin "riktiga" mamma. För mamma-kvinnan på ön hade väl inte rött hår? Medan Stella var någon slags strawberry-blond typ. Uppfattade jag det som.
RaderaJag "menar" ingenting angående denna film! LOL. The absurdity!
RaderaMen jag uppfattade det som, när jag såg filmen, att kvinnan med det stora lockiga röda håret aldrig visats i bild och det tillsammans med melankolin han uppvisade (som om han ritade ett ansikte han glömt men som ändå fanns där någonstans nere i avgrunden - Inside out referens) och att hon som skötte honom antagligen inte var hans mor gjorde att jag drog slutsatsen att den rödhåriga på teckningen var has riktiga mor.
Men jag har verkligen ingen aaaaaaaaaning om hur man ska tolka det. :-D
Vilket jäkla val av filmspanarfilm! Fan alltså! Bra gjort Henke! Den här filmen hade jag (precis som Holy Motors) ALDRIG NÅGONSIN I HELA MITT LIV frivilligt gått och sett och tack vare dig har jag nu sett båda och båda utmanar varenda cell av hjärnan på ett sätt jag knappt kan hantera. Längtar efter att se om Evolution med fingret på pausknappen. Så kan det gå.
SvaraRaderaVad skönt att någon i gänget i alla fall fick en så stor behållning av den. Själv trodde jag mer på en lika stark film som Innocence, som verkligen är en mycket bättre film, men man får inte alltid som man önskar. det var i alla fall ett val som inte kommer glömmas av gruppen i första hand. :-D
RaderaPersonligen blev jag inte speciellt upprymd av denna. Då gillade jag en film som Holy motors bättre.
Jag som tyckte att den var nästan exakt som Under the Skin, fast lite snyggare.
SvaraRaderaDet hade varit roligt att hänga med på hela dagen och inte bara sista filmen. Jag får hoppas på bättre tur med schemat nästa år. Så här i efterhand hade jag gärna skippat Macadam Stories för Filmspanarna, men Surprisefilmen hade varit bitter att missa.
Macadam stories såg jag igår och det var en av de bästa på årets filmfest. Jag älskar den!
RaderaCarl, har du sett Innocence förresten? Den är riktigt bra.
RaderaJag har inte sett Innocence, men borde kanske det. Men jag är mer lockad att se Enter the Void.
RaderaJag har svårare för den där franska feelgood-vågen.
Jag tro dus kulle gilla Innocence. Enter the void försökte jag mig på nyligen men jag var uppenbarligen inte på rätt humor. De första 20 minuterna är bara en massa bildcollage över neonskyltar. Bra? Oklart!
RaderaVar Macadam stories en feelgood-film? Oj då. Jag kände mig både leden och varm samtidigt, och hade riktigt svårt att inte bara bryta ihop och gråta efter filmen. Feelgood? Hmm. Jag vet inte jag.
Jag (och antagligen alla gapflabbande 50+-damer i salongen) såg Macadam Stories som en lättviktig variant på En oväntad vänskap. En massa udda själar som hittar mänsklig kontakt.
RaderaAha du jämför denna med det tillrättalagda sömnpillret? Aha... Jaja, smaken är som baken. :-)
Radera@Carl:
RaderaEnter the void var helt underbar. Jag fattade noll av den också men var helt hypnotiserad från början till slut.
Kul ändå att folk plockar upp olika saker i filmen och funderar på vad det har för mening. Kvinnan med det röda, lockiga håret funderade jag inte en sekund på förrän nu. Utgick från att han ritade sin mamma, men nu när du/ni säger det var ju hennes hår spikrakt ... ha ha. Det får en ju att fundera på vad som hände med henne och varför han skiljdes från henne om hon nu också hade sugproppar på kroppen. (Ta kommentaren ur kontexten och det blir riktigt sjukt ha ha). Jag vet inte.
SvaraRaderaFilmen har falnat en aning sedan i måndags, men jag skulle nog kunna tänka mig att se den igen :) Blir väldigt sugen på Innocence, den låter som en film som skulle falla mig i smaken.
Jag har också funderar lite på filmen, men är inte sugen på att se om den. men så har jag inga sugkoppar på min kropp heller...
Raderadet skulle vara superskoj att höra om dina tankar om Innocence. Den är på många sätt lika "out there" men då den är en mer stringent film och med ett tydligare tema är den än mer intressant att fundera på. Tror att du skulle kunna reagera bra på den.
Hittar Innocence på SF Anytime och Viaplay men inte i HD, vet du vart den kan finnas i HD?
RaderaHar ingen aning. Den är svårflörtad, även på andra sätt. Jojjenito brukar ha koll på var man kan hitta streamade filmer. Han har en webbsida som pekar ut dem tror jag.
RaderaTror iofs inte att det är en film som måste ses i HD... :-)
Alla filmer bör ses i HD. Kollar med Jojje då :)
RaderaYou go, girl.
RaderaMan kan hitta Innocence på plejmo också.
Radera