måndag 29 september 2014

Topp 23 filmer från 70-talet före Decennier



Denna månad har jag och Movies-Noir kört Decennier för sjuttiotalet. Jag har sett hela 23 osedda filmer från sjuttiotalet som jag länge velat se. Samtidigt är det ett decennium som jag har sett en del film från, redan före vi körde Decennier. Som en referens för er och för att det är kul för mig att författa listan kommer här min topp 23 från sjuttiotalet som jag sett före Decennier...

Många av filmerna sågs när jag var yngre för första gången, några har jag diskat av nyligen. Några har jag sett om en eller flera gånger, men de flesta har jag bara sett den enda gången. Minnet! Minnet? Känslorna!

Som vanligt försöker jag inte ranka de bästa filmerna i något diffust filmvetarperspektiv. Detta är mina favoriter givet magkänslan, minnen från när jag såg filmen samt en hel del hur sugen jag är på att se om dem. För även om jag inte rankar sjuttiotalet lika högt som min ärade Decennier-broder Movies-Noir gör så ska det hyllas rejält. Det är ändå det decennium som min absoluta favoritfilm alla kategorier kommer från.

Topp 10 har jag försökt ranka ganska noggrant, men 11-23 skulle säkert kunna flyttas omkring ganska fritt, de sitter i alla fall inte säkert...


23. The deer hunter
Mer klassisk än bra. Har vissa starka scener, men egentligen gillar jag den inte så mycket.



22. One flew over the cuckoo's nest
Såg den första gången på bio i Göteborg samma dag som jag också såg Runaway train... som var en mycket bättre film. Nurse Ratched var lustig dock.



21. Rocky
Stallone tar emot mycket stryk. Adriaaaaan.



20. The jerk
Steve Martins dansar sig genom sin genombrottsfilm helt i otakt.



19. The conversation
The mother of conspiracy films.



18. Foul play
Tjejen som visste för mycket, visste inte så mycket.



17. All the president's men
Mycket nervpirrande - ända ner i halsen.



16. Jaws
We're gonna need a bigger boat!



15. Animal house
The mother of all College-filmer.



14. The spy who loved me
Bästa bondrullen från ett svagt Bond-decennium



13. Manhattan
Isaac Davis: I can't express anger. That's one of the problems I have. I grow a tumor instead.



12. M*A*S*H
Altmans komiska mästerverk



11. The godfather part 2
Den med de bra scenerna blandade med de dåliga (de i Florida)...



10. Dog day afternoon
Nervigt och svettigt - Al Pacino, vem är det? John Cazale! John Cazale! John Cazale!



9. Hair
Håriga förvecklingar under Vietnamkrigseran. Let the sunshine in.



8. Convoy
Vidderna, friheten, Rubber Duck och Ali MacGraw.



7. The Warriors
Så djäkla bra. Dexters farsa bäst.



6. The godfather
Den med en fet Marlon Brando.



5. Apocalypse now
Martin Sheen spelar lika galen som sonen Charlie är nu...



4. Days of heaven
Fantastiskt poetiskt och vacket från Terrence Malick.



3. Annie Hall
Underbara Diane Keaton, den ultimata manic pixie dream girlen.



2. Star Wars
May the force be with you.



1. Alien
Vilken är den bästa filmen i filmhistorien, Henke?


Ok, det var det. Nu sätter jag mig här på kanten och väntar på att ni ska börja kasta tomater på mig...

Edit: jag glömde ju en central och förberedd information, listan av 23 sedda klassiska filmer från sjuttiotalet som inte platsade på Topp-23 (utan inbördes ordning); Le cercle rouge, A clockwork orange, Dirty Harry, Deliverance, The sting, Papillion, Magnum Force, Badlands, The day of the jackal, Chinatown, Monty Python and the Holy Grail, Three days of the Condor, Picnic at Hanging Rock, Close encounter of the third kind, Slap shot, Grease, Superman, Midnight express,  Mad Max, Life of Brian, Star Trek: The motion picture, Kramer vs. Kramer, Escape from Alcatraz...

13 kommentarer:

  1. *KABLOOOOOFOOFFFFSSSSCCCCHH* Var träffade jag?
    Filmerna nummer 21, 19, 17, 16 skulle komma jättehögt om jag skulle göra en liknande lista, liksom Gudfadern-filmerna. Och Alien såklart. :)

    Din nummer 4 skulle sannolikt inte ha en chans hos mig, inte på nåt sätt - och det kan jag säga trots att den är alldeles osedd ;D

    Hur kom det sig att det blev just 23 filmer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe, du missade med alla!

      Svårt att ranka, så la inte ner så mycket möda på 11+, men de ligger i någorlunda ordning i alla fall. Vissa av de mest klassiska klassikerna faller på att de har lägre återtittningsbarhet för mig.

      Nr 4 är svinbra, så enkelt är det.

      Radera
  2. 20 har jag faktiskt aldrig ens hört talas om, och inte 8 heller ser jag nu. 23 skulle jag ha högre på min lista. 17 har jag inte sett men jag skulle gärna vilja. 15 är jag fantastiskt osugen på att se. 13 en Woody som jag fann trist till skillnad från 3 som är min favvo-Woody. 5 är den film jag brukar kalla världens bästa film. 7 har jag i princip bara hört namnet. 2 inte på min topp-10.

    Ska bli intressant att se om några av de 23 nya filmer tar sig in på din topp-23.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 8:an Convoy hade jag med på min ALIM så du har sett namnet förr, om du läste de inläggen vilket jag tror du gjorde...

      Jaha, du gillar inte Manhattan? Den är kallare än Annie Hall och den har mindre charm och lekfullhet. Men den är fortfarande riktigt bra. Trodde jag i alla fall. det är länge sedan jag såg den.

      Flera av de nya tar sig in kan jag säga, även om jag inte har gjort en ny lista (och kommer inte göra det heller).

      Radera
  3. Jag var helt bombsäker på att du skulle göra en ny lista, en Efter Decennier-lista och att det var därför du la upp denna idag så att du kunde lägga upp den nya på....torsdag? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Hela poängen, trodde jag, var att jämföra listorna före och efter de 23 nya filmerna. Vilka nya filmer kommer in och vilka gamla kickas ut. ;)

      Radera
    2. @Fiffi och @jojjenito: Ojojoj, då får jag kanske ta mig i kragen och se till att det blir en lista till då. Sammanslagningen mellan pre-Decennier och Decennier till en post-Decennier...

      Jag la också till listan på 23 filmer jag sett som inte platsade på topp 23... Hade tagit fram listan men glömde att lägga med den igår...

      Radera
  4. Först trodde jag att du endast hade sett 23 filmer från 70-talet innan Decennier - totalt alltså ;) Lät som det i början av din text.
    "kommer här min topp 23 över alla sjuttiotalsfilmer som jag sett före Decennier..."

    Givetvis många bra filmer på listan. Inte sett alla, men varför inte gå igenom listan och se.

    23. The Deer Hunter - Tyckte den var sådär när jag såg den för länge sen. Såg om den och då gillade jag den mycket. Stark fyra.
    22. Gökboet - Bra är den. Ingen femma som jag minns det. Får se vad det blir vid omtitt. Fyra till stark fyra.
    21. Rocky - Aldrig sett storheten i den. En stark trea.
    20. The Jerk - Sett, men lämnade inget större avtryck. Ganska dålig vill jag minnas. Tvåa har jag för mig.
    19. The Conversation - Klart bra film som blir bättre för varje gång jag ser den. En fyra.
    18. Foul Play - Ah, härligt nostalgiskt. En gammal barndomsfavorit. Svag fyra till fyra.
    17. All the President's Men - Håller med, tät och bra. Given fyra.
    16. Jaws - Den är ju klassisk. Inte någon personlig favorit, men bra. Fyra.
    15. Animal House - Länge sen jag såg den. Tyckte den var ganska svag då. Tvåa till trea.
    14. The Spy Who Loved Me - Håller med, förmodligen den bästa Bond från 70-talet. Svag fyra.
    13. Manhattan - Gillar denna lite mer än Annie Hall. Men behöver se om båda. Svag fyra.
    12. M*A*S*H - Länge sen jag såg den. Började se om den för ett tag sen, gick inte. Max en trea.
    11. The Godfather Part II - Inte lika bra som ettan, men mycket bra. Behöver se om. Stark fyra, kanske femma.
    10. Dog Day Afternoon - Attica! Attica! Pacino, Cazale och Lumet, jättebra. Femma.
    9. Hair - Ej sett, ej sugen på.
    8. Convoy - Osäker på om jag sett, tror inte det. Kan tänka mig att se.
    7. The Warriors - Mmm, den ÄR bra. Gillade den mer än väntat vid omtitt. Fyra.
    6. The Godfather - Tills jag ser om den är minnet av den mycket positivt. Femma.
    5. Apocalypse Now - Behöver se om. Aldrig varit en favorit, men behöver alltså ses om. Stark trea till svag fyra.
    4. Days of Heaven - Vacker som få, lite svag i innehållet kanske. Svag fyra.
    3. Annie Hall - Gillar som sagt Manhattan mer, men behöver se om. Stark trea.
    2. Star Wars - Helt överens. Den håller fint även idag. Femma.
    1. Alien - Även här överens. En riktig toppfilm som blir bättre och bättre. Bäst från 70-talet? Kanske det, men det är jämnt i toppen. Femma.

    Av de 23 du nämnde som utanför listan tycker jag följande:

    Le cercle rouge - Bra, men inte min favorit-Melville. Svag fyra.
    A Clockwork Orange - En av Kubricks svagare. Behöver dock se om, dock ingen lust. Stark trea.
    Dirty Harry - Given toppfilm. Femma.
    Deliverance - Klart bra, gillar den. Fyra.
    The Sting - Newman/Redford samspelar igen och det är en bra film, utan tvekan. Fyra.
    Papillion - Skulle behöva se om, men gillade den då. Svag fyra till fyra.
    Magnum Force - Går inte att jämföra med Dirty Harry, men klart sevärd. Stark trea till svag fyra.
    Badlands - Aldrig varit någon favorit, men helt ok. Stark trea.
    The Day of the Jackal - Lite sugen på att se om. Fyra fram tills dess.
    Chinatown - Polanski, Nicholson, den är bra. Fyra till stark fyra.
    Monty Python and the Holy Grail - Inte så förtjust i MP-gänget, men denna var bra. Stark trea.
    Three Days of the Condor - Bra konspirationsfilm om än några svackor. Svag fyra.
    Picnic at Hanging Rock - Tror inte jag sett den. Inte jättesugen.
    Close Encounters of the Third Kind - Håller med, överskattad. Trea.
    Slap Shot - Favorit, men så gillar jag ishockey av det här slaget ;) Minst en fyra.
    Grease - Ej sett och inte sugen på.
    Superman - Oj, vilken besvikelse detta var. Tvåa.
    Midnight Express - En toppfilm från 70-talet. Svettig och bra. Stark fyra.
    Mad Max - Nej, den är inte särskilt bra. Tvåan är bättre (om än ingen favorit). Stark tvåa.
    Life of Brian - Tillsammans med Holy Grail det bästa jag sett från MP. Stark trea.
    Star Trek: The Motion Picture - Inte så pjåkig, men långt ifrån någon topplista. Trea.
    Kramer vs. Kramer - Riktig toppfilm. Som en sån här film ska vara. Stark fyra.
    Escape from Alcatraz - Ah, skön Clintan-film. Gillar den helt klart. Fyra.

    SvaraRadera
  5. Tack för feedbacken! Jag har uppdaterat texten så att man inte kan missförstå den lika lätt. Hmm, det är många fyror, starka fyror och en del femmor. Jag är helt klart inte ute och cyklar när jag skriver att det är ditt favoritdecennium! Ser du något mönster bland de jag gillar respektive de jag inte gillar lika mycket?? För mig är det lite slumpmässigt men det syns kanske tydligare för någon utifrån!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, nä jag ser nog inget direkt mönster. Du är lite svårläst ;) Man vet aldrig om du kommer falla för en film eller inte. Fast jag tror du har lite svårare att ta till dig kallare, mer avskalade filmer. Sen vet jag att du inte alltid tar till dig vissa karaktärer som är av det hårdare slaget. Personligen kan jag gilla det då det bryter mot normen, det man i princip alltid får se. Fast jag gillar varma, underbara karaktärer jag med. Bara de inte är för crazy positiva ;)

      Radera
    2. Hehe, tack för analysen. Det är ju stört när omöjligt att se sig själv utifrån! :-)

      Och nej, crazy positiva kan vara enerverande. Det tycker jag också!

      Radera
  6. Tänker inte vara sämre än Noire här kör vi!

    23. The Deer Hunter - Bra och stämningsfull men kanske lite väl lång?
    22. Gökboet Jodå men för var gång jag ser den blir mina sympatier allt starkare för syster Ratchet
    21. Rocky Bra slutscen men nej.
    20. The Jerk - Har sett men minns ej
    19. The Conversation Ej sett
    18. Foul Play Såg om delar för en tid sedan var lite väl larvig.
    17. All the President's Men Bra vad jag minns borde ses om
    16. Jaws - En av topp filmerna detta decennium
    15. Animal House Har inte åldrats väl
    14. The Spy Who Loved Me - Live and let die är bättre men smaken är som den är - delad.
    13. Manhattan - Fin film som borde ses om
    12. M*A*S*H - Ej sett
    11. The Godfather Part II - Kanske tom bättre än ettan ser de två filmerna som en.
    10. Dog Day Afternoon - Ej sett
    9. Hair - Hippies & drogromantik. Har sett men blir irriterad bara jag tänker på filmen. Håller med McLaren här "Never trust a hippie"
    8. Convoy - Ej sett
    7. The Warriors - Ofrivilligt komiskt mästerverk
    6. The Godfather - Bra film men håller nog nr 2 starkare
    5. Apocalypse Now - Hög tid för omtitt stämningsfull men kanske en anings för lång och vad kacklar Brando om på slutet?
    4. Days of Heaven - Efter The Tree of life har jag Malick gått skilda vägar - åtminstone för en tid - har inte sett tror jag.
    3. Annie Hall - Mycket bra film
    2. Star Wars - Ingen favorit i min bok numera men som 12 - 13 åring var det världens bästa film
    1. Alien - En solklar favoritfilm.
    Bra lista och förvånansvärt få filmer jag inte sett men jag ska jobba på dessa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för stark kommentar!

      Men kanske inte allt för förvånande att du sett de flesta ändå va? Många av dem är ju ganska kända... Ok, kanske inte Convoy och The jerk, men resten i alla fall.

      Radera