lördag 4 oktober 2014

Död Snö (2009)


På onsdag startar den lilla och unga filmfestivalen Monsters of Film här i Stockholm. Festivalen pågår i fem dagar och på lördag kommer vi ha månadens filmspanarträff på festivalen. Denna gång ska vi se två filmer och däremellan äta och dricka gott i mysigt utrymme i Gamla Stan. Eftersom vi ska se Död Snö 2, uppföljaren till den uppmärksammade norska nazizombiefilmen från 2099 tyckte jag att det kunde passa att den första filmen som förberedelse. Sagt och gjort. Död snö.

Det visade sig snart att jag hade lite fel uppfattning om filmen. Jag trodde att den skulle ha mer svart och galen humor och mindre skräckelement, att den skulle vara en smart populärkulturell kommentar i samma anda som The cabin in the woods. Så var det nu inte. Filmen är helt klart ryslig under första halvan med smygande runt husknutar i ett vintrigt mörker, scare jumps och föraningar om vad som komma skall. Den delen var helt ok, även om en sådan inledning alltid färgas av hur filmen levererar under andra halvan. För oavsett hur ryslig inledningen än är blir filmen inte bättre än hur den levererar under andra halvan. Typ.


Under andra halvan slafsas det på ordentligt. Nazizombierna var roliga och en del svart humor bjöds på, men framför allt en massa scener med inälvor som slets ut ur norska studenter. Det blev till slut lite tradigt. Dels kände jag lite för lite för karaktärerna för ryckas med när tarmarna ryckes ut, dels så fokuserade inte filmmakarna på den svarta humorn tillräckligt. Det kändes som att vi fick lite humor, någon lustig kommentar här och där, en dråplig scen då och då, men samtidigt försökte de behålla känslan av riktig fajt och en spänning över om någon av ungdomarna skulle klara sig.


Ok, det var kanske för mycket att hoppas på att di norske skulle göra en film i nivå med The cabin in the woods, men de kunde väl åtminstone orkat med en film i nivå med Tucker & Dale vs. Evil. Nåja, vi kan ju alltid hoppas att Död snö 2 blir ett steg framåt. Kanske annan inävlsmat än bara tarmar?

För bättre filmer inom genren kollar du med fördel in; The cabin in the woods, Tucker & Dale vs. Evil eller Zombieland.

Jag ger Död snö två arga nazizombisar av fem möjliga.

Betyg: 2/5


8 kommentarer:

  1. Död snö > The Cabin in the Woods. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Seriöst? Du retas bara? :)

      Radera
    2. Både seriös OCH retas! :)

      http://jojjenito.wordpress.com/2012/11/28/filmspanar-tema-sno/
      http://jojjenito.wordpress.com/2014/03/02/the-cabin-in-the-woods-2012/

      Tyvärr bara ett kort omdöme om Cabin...

      Radera
    3. Ok, jag förstår. Var väldigt osäker på hur jag skulle tolka din inledande kommentar...

      Radera
  2. Den här spelar inte i samma liga som de filmer du nämner men den duger hoppas inte för mycket på tvåan ;) Kommer denna film DS2 var er filmspanarfilm onsdagen efter festivalen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, jag tar din varning. Misstänker att Predestination antagligen blir filmspnarfilmen. Vi ska ju se två filmer, DS2 och den. Du ville vara med på DS2?

      Radera
  3. Jag tror att den nivån av popkulturreferenser du är ute efter är en rätt specifikt amerikansk stil. Det finns ju en hel del blinkningar i Död snö också men då mest till zombiegenren som är mer begränsad. Tyckte ändå att filmen var rätt charmig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Asch då. Du har nog rätt i det. Jag hade fått en bild av att den skulle vara i den nivån, men jag blev lite besviken helt enkelt. Filmen var mer charmig än ryslig eller smart, det håller jag med om.

      Radera