onsdag 1 oktober 2014

Filmspanarna Tema #25: Regn



Direkt när jag fick redan på att månadens tema var Regn, vilket bra tema förresten, tänkte jag LISTA! Denna gång blir det en lista på bra regnscener från filmer jag gillar i lite allmänt kaotisk ordning. Det kändes inte relevant att ranka dem så jag listar dem i den ordning jag kom att tänka på dem istället, i någon mening.

De första och sista regniga scenen i min lista var de två första som poppade upp ihuvudet på mig. Den sista scenen är regnscenen numero uno. The best bad asss rain scene:n som finns.

Den första scenen är från en bortglömd actiondängare från det fina 90-talet. Det är filmen The last boy scout med Bruce Willis och Damon Wayans. I inledningen av filmen har de en ljuvlig scen från en amerikansk fotbollsmatch. Eftersom NFL just startat sin säsong kändes det som en passande startscen för denna lista. Visste du att The last boy scout är regisserad av Tony Scott?




Ok, vissa av de mest minnesvärda regnscenerna jag kommit på gick inte att hitta på youtube så de platsar inte på denna lista. Om någon av er därute hittar dem får ni gärna länka i kommentarerna. Jag har tre scener som jag kommer ihåg som regniga som jag INTE hittat. Först och främst är det scenen ur Aliens när the space marines kommer fram till nybyggarnas komplex. På väg mellan the space shuttle och byggnaden regnar det en hel del. Andra scenen var en scen i Take shelter som jag sökte och sökte men inte kunde hitta. Till sist försökte jag hitta lämpligt klipp från slutet av Angel heart men alas, no success.



Nu till tre redigt klassiska regnscener. Låt oss diska av dem i ett svep, som blommans blad som dras med av störtfloden ner i avloppet...

Visst är Jurassic Park väldigt bra och bland de väldigt bra scenerna är kanske regnscenen den allra bästa...




En annan otroligt maffig regnscen är den ur The Matrix Revolutions. Filmen är kanske den svagaste av de tre i trilogin men fajtscenen i regnet är en av de många coolaste fajtscenerna i serien.




Den tredje tunga och ikonsika regnscenen jag slänger in här är givetvis slaget vid Helms Deep i The Two Towers. Att slaget är alldeles för långt och alla fånerier från Gimli och Legolas kan vi bortse från. Det är skrämmande och mäktigt när orcherna anfaller i regnet...





Men vi ska väl inte bara ha med fajter och ond bråd död i regnet? Man kan ju älska i regnet också. Och på det temat poppade John Cusack direkt upp i mitt minne. Scenen jag tänker på är den i High Fidelity när han flyr från sin käresta och blir upphunnen av bilen och då kastar sig i gyttjan bakom ett staket. När man tänker efter lite, och surfar på youtube, visar det sig att John Cusack står i regnet och ser bedrövlig ut lika ofta som Brad Pitt tuggar på något gott eller som Tom Cruise springer med stela armar (armformen!). Här kommer ett litet collage av den gode Cusack i regn...




Om vi ändå är inne på kärleken så måste vi ta med Audrey Hepburn och George Peppard, och en liten katt, från den festliga Breakfast at Tiffany's. Åhh, de är kära i varandra. Trevligt.




Det var härliga bilder. Men nu gott folk ska jag berätta. Man kan faktiskt dansa i regnet också. Och du, dansa kan man göra på många sätt...

Dansa och sjunga...





Dansa med svärdet i handen...




Och dansa på racingbanan...





Kryddar med lite extrascener

...för de kärlekskranka...




...för stridspittarna...




...samt för filmnördarna...





Nu har jag kommit till slutet av min lilla regnodyssé. Nästan. Den första av de sista klippen är från Kathryn Bigelows Point break. Vilket sagolikt slut!




Till sist, the mother of all rain scenes. Slutet av Blade runner. Monologen. Harrison Fords vresiga min. Rutger Hauers tårar i regnet...





Nu var det slut egentligen, men jag måste ju också länka till den fina lilla kortfilmen som vi har nämnt några gånger på filmspanarträffarna. All summer in a day. Se den och gråt.


















Plaska nu över till de övriga dyblöta filmspanarna och spana in vad de har hittat i regnet:

Har du inte sett den? (blogg)
Fredrik on film
Jojjenito
Mackans film
The Velvet Café
Rörliga bilder och tryckta ord
Fiffis Filmtajm



22 kommentarer:

  1. Ett _mycket_ bättre tema än Tyska städer, eller hur? ;) Fruktbart för listmakeri i alla fall. Det känns som om det är vissa scener som fastnat hos många -- Two Towers, Blade Runner, Matrix Revolutions, Shawshank. Men Point Break var ett bra exempel, den hade jag tappat. Gillar du inte kysscenen i Spiderman eller poppade den bara inte upp i skallen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst var det bättre! ;-)

      Kommer inte ihåg någon kysscenen ur Spiderman men så såg jag bara sett en och en halv film av trilogin med Kirsten Dunst. Var det i första filmen? Tycker de var tämliga värdelösa så jag har inte bemödat mig att komma ihåg dem.

      Radera
    2. Jag skulle säga att du snarare bemödat dig med att glömma filmerna. Scenen jag tänker på är den i ettan (med Tobey, förstås) där han hänger upp-och-ned och Kirsten får dra av honom huvan en kyss. Tobey höll tydligen på att drunkna eftersom han fick allt vatten rakt in i näsan.

      Radera
    3. Nej det har jag inte gjort. Kommer inte ihåg scenen ens efter din tydliga beskrivning... Sorry.

      Radera
    4. Jag trodde alla mindes den scenen? Var säker på att den skulle komma på denna listan.

      Radera
    5. Säker? (utropat med en förskräckt ton)

      Tobey Macguire och Kirsten Dunst är så djävla tråkiga att jag höll på att torka ihop till ett fikon. Klart som fan att jag inte kommer ihåg något från den filmen! Den var ju tunnare än minimjölk.

      Radera
  2. Vackert! Man skulle kunna göra listan hur lång som helst och aldrig tröttna tror jag.
    Det är märkligt vilken skillnad det där regnet gör. Föreställ dig dessa scener i strålande sol. Samma scen, bara annat väder och tidpunkt på dagen. Skulle inte många av dem falla rätt platt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du har helt rätt, några av scenerna hade kanske kunnat funka ändå, men de flesta skulle ju bli snustorra utan regnet. Bra spaning.

      Radera
  3. Wohoo! THE MOTHER OF ALL RAIN SCENES!!! SÅ SANT!
    I denna min Filmernas Film (ja kanske nästan troligen) är allt underbart...men FINALEN är sådär extraordinärt sagolik. Hauers monolog!
    Rysningar varenda gång jag ser/hör den!

    SvaraRadera
  4. Rutger Hauer <3 <3 <3

    Finfin lista du fått ihop. En sån tur att regn kom upp som förslag på tema, det måste ha varit en riktig klurig person som tänkt till ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Ja, jag sänder en massa godhet i riktningen mot den som kom på detta tema! :)

      Radera
  5. Skön lista. Konstigt, av nån anledning kommer jag inte ihåg att det regnade vid Helm's Deep.

    Jag såg faktiskt The Last Boy Scout för ett tag sen. Oväntat bra film.

    Var är Shawshank? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte sett The last boy scout sedan nittiotalet men jag kommer ihåg regnscenen tydligt. En annan scen jag kommer ihåg är när Wayans kastar en fotboll på näsan på svinet som nästan dränker en sugen tjej i bubbelpoolen...

      Shawshank? Kommer inte ihåg någon regnscen från den filmen. Samma som med Spidey, gillar inte filmen speciellt mycket och har mycket skrala minnen från den.

      Radera
    2. Whaaat. Bild från scenen finns i mitt regn-inlägg. Längst upp i vänstra hörnet. :)

      Radera
    3. Ehh, ja? Jag känner till filmen Jojjenito. Hyllar den bara inte lika mycket som andra.

      Radera
    4. Klart du känner till filmen. Antog att du även hade regnscenen inpräntad i hjärnan på samma sätt som Tears in the rain... Typ att den är en del av det populärkulturella universella medvetandet...

      Radera
    5. Jo, jag börjar inse att ni alla ser den som lika "inpräntnings-worthy" som Tears in the rain. Jag måste nog se om Shawshank någon gång eftersom jag inte alls drabbades av den. Ibland ser man ju film när man är trött eller av något skäl okoncentrerad... När jag tex såg Wall Street 2 för några år sedan samma dag som jag signat på för min nya (nuvarande) lägenhet var jag så okoncentrerad på filmen att jag ärligt talat inte vet vad som hände i filmen över huvud taget....

      Radera
  6. Last Boy Scout-öppningen är verkligen magisk. Synd att resten av filmen inte kommer i närheten.

    Det där slutet på Breakfast at Tiffany's sticker också ut i den här digra samlingen. Just kyssen bleknar lite i jämförelse med det panikartade letandet efter den stackars katten, men som helhet är det en underbar scen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi5 på de båda. :-D

      Jag håller med om Last boy scout. Man måste direkt efter inledningsscenen snabbt ställa om från allvarlig och tuff actionfilm till plojjig actionkomedi för att man inte ska bli besviken...

      Radera
    2. Lustigt; mitt minne av öppningscenen till Last Boy Scout (som jag enbart har sett då den gick på bio) är att någon (Willis?) kommer på sin fru när hon är otrogen.
      Någon regnscen minns jag inte alls. Men jag får väl klicka på länken ovan och se vad som händer.

      Radera
    3. Hehe, man kommer väl ihåg det som intresserad en mest. Jag kom ihåg "NFL"-scenen, du kom ihåg slynan till fru. Jag har ett vagt minne om den scenen också. Brucan bor i ett fint villaområde där alla villor har en stor gräsmatta och en liten fin häck framför husen va? Typisk välmående förort i San Diego eller liknande. Rätt?

      Radera