måndag 13 oktober 2014

Den Ultimata Årsbästalistan - 2011



Stockholms Filmfestival 2011 var riktigt vasst. Flera av filmerna från festivalen hamnade på min egen årsbästalista och sedan på den Ultimata ÅrsBästaListan för året. UÅBL innehåller både svenskt, franskt, brittiskt och amerikansk. Den innehåller komedi, tunga dramer, sportdrama, cancerfilm och en sorts actionfilm.

Denna lista bygger på sju filmspanares personliga listor: Fiffis Filmtajm, Movies-Noir, Jojjenito, Filmitch, Except fear, Flmr samt undertecknad.

Som vanligt får en etta tio poäng, en andraplacerad får nio poäng osv. Sedan listar jag en sammanslagen totallista. Flest poäng vinner. Vid lika många poäng avgör antalet listor före bästa topplacering.

Totalt är 38 filmer med på de sju listorna.

1. Drive (Winding Refn) 44 poäng (sex listor, tre förstaplaceringar)
2. Midnight in Paris (Allen) 35 poäng (fem listor, en förstaplacering)
3. Moneyball (Miller) 32 poäng (fem listor, två andraplaceringar)
4. Take shelter (Nichols) 28 poäng (fem listor, en tredjeplacering)
5. Shame (McQueen) 19 poäng (tre listor, en förstaplacering)
6. We need to talk about Kevin (Ramsay) 16 poäng (tre listor, en förstaplacering)
7. 50/50 (Levine) 16 poäng (två listor, en andraplacering)
8. Play (Östlund) 15 poäng (tre listor, en tredjeplacering)
9. Intouchables (Nakache, Toledano) 14 poäng (tre listor, en andraplacering)
10. Martha Marcy May Marlene (Durkin) 14 poäng (två listor, en tredjeplacering)

Klicka på (alla) länkarna ovan, och nedan, för underbar filmkärlek från de deltagande bloggarna.

Listan skapad den 12:e oktober 2014.

Övriga filmer som var med på listorna (i rankad ordning): A separation, The artist, The descendants (en förstaplacering), The skin I live in, Tinker tailor soldier sky, The tree of life, Sleeping beauty, The woman, The raid, The innkeepers, Paradise lost 3: Purgatory, Killer Joe, Tyrannosaur, The cabin in the woods, En enkel till Antibes, Melancholia, The divide, Mission impossible: Ghost protocol, Project Nim, Carnage, Huvudjägarna, Another Earth, Snowtown, Margin call, Red state, Between 2 fires, Paul och The girl with the dragon tattoo.

För lista av tidigare Ultimate ÅrsBästaListor se här.







12 kommentarer:

  1. SKANDAL!
    Cabin in the Woods är inte med bland topp 10.

    Avgå alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. LOL. encroyable! Jag vet.

      Dessutom hade jag den på min årsbästalista för 2012 eftersom jag gick på året den hade vanlig biopremiär. Det är rörigt och inte rent nog så jag ska ändra och bara gå efter imdb-året från och med nu.

      Men även om jag flyttar in den på samma plats för år 2011 som den hade för år 2012 (plats 6) hade den inte slagit sig in på topp 10 på sammanställningen UÅBL...

      Radera
  2. Cabin to the people :)
    Många filmer jag inte sett än på den UÅL: 5, 6, 8, 10 och Drive var inte ens med på min lista......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mer Cabin till fölket.

      Shame tycker jag nog allt att du ska orka med i alla fall. Michael Fassbender och Carey Mulligan - glimrande båda två!

      Radera
  3. Jag får sitta nöjd! 4 av 10 med på UÅBL!
    Bla de tre medaljerna. Gött!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag har med sju på listan! Det är nästan misstänksamt. Kan sekretariatet ha riggat räkningen av listorna....? :-D

      Två osedda i Play och Kevin. Inte sugen på dem heller.

      Radera
  4. Jag rasar också över Cabins icke-listning ;) Annars är det väl bara att konstatera att jag har 1, 2, 3....9 bra filmer från 2011 kvar att se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du nio stycken osedda? Eller hur ska jag tolka dig? Vilken har du sett?

      Radera
    2. Japp, nio osedda. Har bara hunnit klippa Take Shelter. Ännu

      Radera
    3. Take shelter - åh men den är ju najs. Gillade du den? Du får bestämt ta dig ett litet 2011-maraton nu! Lägg undan alla de där monsterfilmerna och kolla lite 2011:or istället! :-)

      Radera
    4. Heh, just nu skulle jag vara tacksam om det hunnes med några filmer öht. Det är tur att de gemensamma 80-talsrullarna ligger först i december om vi säger så...

      Radera