Denna svenska stumfilm ingick i Måns introduktionskurs på filmstudierna. Han och hans studiekompisar fick se filmen med livemusik framförd av en pianist. Som vi hörde Måns berätta i podden blev den en fantastisk filmupplevelse. Jag har själv hänförts av Victor Sjöströms The Scarlet Letter på Cinemateket där nyskriven musik framfördes live i salen, en mäktig upplevelse.
Men nu när jag såg I lifvets vår via youtube var det i en helt tyst version. Det blev en ny upplevelse och tyvärr inte en positiv sådan. Det var bisarrt svårt att hänga med och fokusera på filmen då den var helt tyst. Till slut satte jag på The Cures Disintegration på cd-spelaren när jag såg klart filmen. Det gick lite lättare med bakgrundsmusiken...
Det positiva är att detta är den tills nu äldsta spelfilm jag sett vilket var spännande i sig. Filmen var dock inte speciellt bra. Det är som en teater i tre akter med några få scener filmade utomhus. Kul att se gamla bilder från Stockholm. Jag tror att jag såg slottet skymta förbi i bakgrunden någon gång.
Handlingen är utmanande då den har inslag av incest som dessutom passerar helt okommenterat, dvs det verkar inte varit där för att problematiseras, det bara finns där. Det var väl andra tider då, drygt 110 år sedan. Filmens huvudperson är den vackra operasångerskan Gerda som återvänder till sin hemstad Stockholm och firar triumfer. Detta är filmens tredje akt. Vi får först följa henne som ung, cirka 7-8 år, då hennes mor dör i sjukdom och hennes biologiska pappa inte vill ha henne och hon hamnar i klorna på en elak kvinna som tvingar lilla Gerda ut på Stockholms gator för att tigga. Handlingen får en att tänka på Oliver Twist.
Under andra akten följer vi Gerda tio år senare då hon bor hos en vänlig dam och hennes son som är tio år äldre än Gerda ungefär. Denna del handlar om en falsk uppvaktare som Gerda nästan gifter sig med innan hon flyr förtvivlad över fästmannens otrohet.
Till sist sluts cirkeln när Gerda återvänt till Stockholm ytterligare tio år senare. Hennes biologiska far känner inte igen henne och vill uppvakta henne. Ouch. Däremot känner hennes styvbror igen henne och han vill gifta sig med henne vilket också blir det lyckliga slutet.
Som sagt, filmens handling är svårförstådd. Jag väljer att se den som den vore en saga från det antika Grekland.
Filmen är helt ok för sin ålder men absolut inte mer. Egentligen var den ganska långtråkig och det hela hjälptes inte av att textkorten mellan scenerna var långa och förklarande och svåra att tyda. Versionen på youtube var textad på engelska vilket behövdes.
En intressant trivia om filmen är att alla de tre skådespelarna i de manliga huvudrollerna senare kom att bli kända regissörer. Vi såg Victor Sjöström som styvbrodern, Georg af Klercker som den biologiske pappan och Mauritz Stiller som den otrogne fästmannen.
Betyg: 2/5
Lyssna på mitt och Måns snack om denna film i Shinypodden.
Just ja, det tänkte jag på när jag hörde ert snack. Absolut att det är nutida incest-varning på uppvaktningen från den biologiska pappan. Samtidigt känns det som en sådan där klassisk förveckling (särskilt i melodram) innan allt reder upp sig till det bästa. Mitt intryck att det i historien däremot varit vanligt att rika familjer eller individer kunnat ta sig an yngre "wards", alltså behövande personer som inte alltid tillhörde den närmaste familjen. Och att det då föll sig ganska naturligt att tycke uppstod mellan familjens biologiska barn och dessa skyddslingar. Mer tveksamt känns ju upplägget med kvinnliga skyddslingar där deras ensamstående manliga välgörare gifte sig med dem. Frivilligt eller ej
SvaraRaderaAhh, har du sett filmen efter vår podd, eller hade du sett denna sedan tidigare?
SvaraRaderaJo tidsandan är uppenbarligen annorlunda än nu. Vissa saker som gick hem då skulle innebär omedelbar "cancellation" i vår nutid. :-/